Acquisitiebrief schrijven. Speel jij blufpoker of open kaart?

blufpoker spelen bij acquisitiebrieven Een veel te grote broek aantrekken tijdens acquisitietrajecten. Als beginnend tekstschrijver had ik daar geen moeite mee. Ik vond het lastig om ‘Nee’ te zeggen tegen schrijfopdrachten. Ik kon immers de inkomsten niet missen. Voortschrijdend inzicht heeft me geleerd dat opdrachtgevers blufpoker spelen genadeloos afstraffen. Laat ik deze loutering illustreren met een voorbeeld. Zo’n 12 jaar geleden zei ik ‘Ja’ tegen een opdracht, waarvoor ik de kennis en ervaring miste. 2 weken lang stoeide ik met de tekstredactie van een adviesrapport voor een grote onderwijsinstelling. Het lukte me niet om de klus te klaren. De dag voor de deadline bracht ik mijn opdrachtgever daarvan op de hoogte. Hij vond me niet eerlijk en voelde zich voor het blok gezet. Ik had beter open kaart kunnen spelen door ‘Nee’ te zeggen. Nu zette hij direct een punt achter onze, nog prille samenwerking.

 ‘Nee’ voelen‘ en ‘Ja’ zeggen

Als ondernemer maak je graag een onuitwisbare indruk op (potentiële) klanten en relaties. Niet alleen tijdens een elevatorpitch, acquisitiegesprek of netwerkbijeenkomst. Maar ook op papier: in een acquisitiebrief of folder. En uiteraard op het beeldscherm: op je website, je blog, Twitter, Facebook of LinkedIn. Tijdens een gesprek of presentatie kun je elkaar recht in de ogen kunt kijken. Lichaamstaal verraadt dat er ruis op de lijn zit. ‘Ja’ zeggen en eigenlijk ‘Nee’ voelen is zichtbaar. Vaak al bij de eerste oogopslag. De poppetjes in je ogen stralen als je eerlijk en enthousiast bent. Dat gevoel is veel prettiger dan de ‘poppen aan het dansen krijgen’. 12 jaar geleden durfde ik geen ‘Nee’ te zeggen. Ik vond het lastig om mijn twijfel kenbaar te maken. Nu weet ik wel beter. Ik deins er niet meer voor terug. Het voordeel: je komt als ondernemer veel geloofwaardiger over. Het zal je misschien niet verbazen dat de ‘E’ van ‘Eerlijkheid duurt het langst’ de tweede stap van mijn G.E.I.S.E.R.-strategie is. Met dit beproefde stappenplan maak je je koude acquisitie op papier (en tijdens gesprekken) warm.

Eerlijk en oprecht overtuigt

Eerlijkheid speelt ook in je acquisitiebrief dus een grote rol. Bij communicatie via geschreven of digitale media ontbreekt directe interactie. Daarom moet elk woord raak en geloofwaardig zijn. Zo voorkom je misverstanden. Ongetwijfeld ken je het bekende gezegde ‘aan een half woord genoeg hebben’. In je acquisitiebrief of op het beeldscherm zaai je verwarring met woorden of opmerkingen die een dubbele betekenis hebben. Je mag niet verwachten dat jouw lezer of bezoeker van je website tussen de regels door leest. Schrijf dus een eerlijk verhaal. Zo kom je veel geloofwaardiger over dan met een spelletje blufpoker. Zijn krachttermen en containerbegrippen jouw belangrijkste troefkaarten? Houd ze op zak. Wil je graag de joker uithangen? Bedenk dat jokers in elke situatie een andere rol vertolken. Als je eerlijk wilt overkomen, speel je open kaart met een consistente boodschap. In je acquisitiebrief, op het beeldscherm en bij gesprekken of presentaties.

Eerlijkheid in 5 handige tips voor je acquisitiebrief

Bij de ‘E’ van de G.E.I.S.E.R.-strategie horen ook enkele tips. Gebruik ze naar hartenlust om eerlijk, integer en dus overtuigender over te komen:

  • Durf ‘Nee’ te zeggen tegen opdrachten als capaciteit, kennis, ervaring en affiniteit ontbreken. En zeg alleen ‘Ja’ tegen opdrachten als het een volmondig ‘Ja’ is
  • Wees consequent en consistent in je communicatie. Met een eerlijke boodschap heb je nooit last van een Pinokkio-gevoel
  • Doe meer dan je belooft in je acquisitiebrief of presentatie, daarmee maak je meer indruk dan ‘beloven wat je precies doet’
  • Laat je partner, vrienden of relaties je verhaal lezen of beluisteren en vraag of ze jou hierin herkennen
  • Kijk je spiegelbeeld recht in de ogen als je acquisitiebrief of presentatie gereed is: niemand geeft eerlijkere feedback dan je spiegelbeeld

Verschenen blogs in reeks G.E.I.S.E.R.-strategie

De ‘E’ van ‘Eerlijkheid duurt het langst’ is het derde artikel over hoe je koude acquisitie in je acquisitiebrief warm maakt. In deze reeks zijn de vorige 2 blogartikelen reeds verschenen:

Jouw ervaringen?

Hoe eerlijk en oprecht ben jij in je acquisitie? Speel je blufpoker of leg je je kaarten direct op tafel. Ik ben heel benieuwd naar je ideeën en ervaringen. Schroom niet om die te delen met de lezers van dit blog. Met goede aanvullingen kunnen we de inhoud van acquisitiebrieven en presentaties nog beter maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *