Storytelling: schrijf en beklijf met buddies van Pritt

Storytelling: schrijf en beklijf met buddies van PrittOm de kracht van storytelling te illustreren, neem ik je graag mee terug naar de jaren zeventig van de vorige eeuw. Als jongetje van 10 jaar had ik 3 grote liefdes: Ajax, Agneta van ABBA en … Marcha. Voor de eerste 2 liefdes durfde ik altijd en overal uit te komen. De derde liefde was heimelijk. Ik was veel te verlegen om aan Marcha te vragen: ‘Wil je met mij gaan?’. Mijn slaapkamer in die tijd maakte ook geen geheim van mijn voorliefdes. Overal prijkten foto’s van ABBA, Agneta, Ajax en Ruud Krol.  Mijn idolen beklijfden jarenlang aan de jaren ’70 schrootjeswand dankzij de kleefkracht van Buddies van Pritt.  

Vertel persoonlijke verhalen

Als tekstschrijver en presentatiecoach vertel ik graag persoonlijke verhalen. Ik ben namelijk overtuigd van de kleefkracht van storytelling. Een goed opgebouwd verhaal is makkelijk te onthouden én door te vertellen. En leuk om te vertellen en naar te luisteren. Zeker weten dat jij sprookjes als ‘Roodkapje’ of ‘De wolf en de 7 geitjes’ kunt vertellen in je eigen woorden. Ook al heb je dat misschien 10 jaar of langer niet gedaan. Laat je teksten dus beklijven. Ook jij hebt veel meer te vertellen dan je denkt. Geen inspiratie? Denk aan je eerste liefde, je eerste doelpunt, je eerste sprong in het diepe of je eerste kus. Heb je als ondernemer een vergelijkbaar gevoel van trots of hartstocht? Zet het op papier. Spreek het in op je memo-recorder. Of schreeuw het van de daken. Jouw klanten zijn ook mensen die graag zaken doen met ondernemers van vlees en bloed.

Empathie, Eigenheid en Eerlijkheid

De Buddies van Pritt krijgen hun plakkracht door ze eerst te kneden tussen je vingers. Dat kneden is vergelijkbaar met het schrijfproces. Schrijven is veel meer dan schrappen alleen.  Voor de overtuigingskracht van een goed verhaal ga ik altijd uit van de 3 E’s, ofwel de Buddies van je tekst: Empathie, Eigenheid en Eerlijkheid. Samengevat komt dat op het volgende neer: als je blogt, schrijf je voor anderen. Het is dus ook zaak om je te verplaatsen in potentiële lezers.  Persoonlijke anekdotes en ervaringen zorgen voor herkenning. Pas bij storytelling wel op voor overdrijving en onwaarheden, want lezers prikken daar heel gemakkelijk door heen.

Spreek rechter hersenhelft aan

Wil je vergeten worden? Kies dan voor een droge opsomming van feiten. En spreek de rechter hersenhelft van lezers of luisteraars zo min mogelijk aan. Wil je schrijven om te beklijven? Voeg dan Buddies toe aan je tekst. Kies voor storytelling. En richt je tot de rechter hersenhelft. Kom je er niet uit? Kies dan voor een professionele tekstbuddie die jouw verhaal op papier zet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *