Ervaren tekstschrijver voor script animatie of bedrijfsfilm

Als je in de bioscoop of op tv naar een film kijkt, blijf je dan ook zitten om een blik te werpen op de aftiteling? Let de volgende keer maar eens op hoeveel professionals bij de realisatie van de film betrokken zijn. Video’s, bedrijfsfilms en animaties hebben de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. Veel marketeers en communicatieprofessionals benadrukken dat video niet mag ontbreken in je content-marketingstrategie. Als tekstschrijver juich ik deze tendens van harte toe. Als tekstschrijver klim ik immers graag in de pen om een goed script te schrijven. Toch merk ik in de praktijk dat er vaak beknibbeld wordt op een goed script.

Een goed script: dé basis van je animatie of bedrijfsfilm

Veel videomakers kennen hun videocamera als hun broekzak. Ze weten precies hoe ze de geschoten beelden moeten monteren, zodat er een logisch geheel of verhaal ontstaat. Soms slaan deze video’s de plank volledig mis. Waarom? De video, animatie of bedrijfsfilm is gemaakt zonder script. Een gemiste kans: een goed script vormt immers het fundament. Hierop bouw je als videomaker verder. Een goed script is pas de eerste stap. Wat dacht je verder van de gekozen locatie, de belichting, de keuze van de voice-over of de make-up? Om maar enkele onmisbare schakels van een video of bedrijfsfilm te noemen.

Benut kracht storytelling in je script

Als ondernemer heb je veel meer te vertellen dan je denkt. Het is leuker om naar een verhaal te luisteren dan naar een opsomming van verkoopargumenten. Als je je boodschap verpakt in een persoonlijk verhaal kom je veel overtuigender over op potentiële klanten. Storytelling en scriptwriting vormen een beproefd een-tweetje. Een animatie, whiteboardanimatie of bedrijfsfilm leent zich uitstekend voor storytelling. Sterker nog: visual storytelling valt op, emotioneert, inspireert en verbindt. Als je je boodschap visualiseert beklijft de boodschap veel beter. Met bewegend beeld slaag je er veel beter in om je boodschap te onderbouw en je emotie te versterken.

Tips voor schrijven script animatie of bedrijfsfilm

Als je je verhaal beeldend of met bewegend beeld vertelt, komt het tot leven in de hoofden van je publiek. Hoe visueel aantrekkelijk een animatie of video er ook uitziet, zorg dat het script een goede leidraad is. Gebruik hiervoor onderstaande tips:

  • wees authentiek en spreek de waarheid als je geloofwaardig wilt overkomen
  • schrijf in spreektaal (zeker als je een voice-over inschakelt)
  • hanteer een cirkelredenering: geef het verhaal een kop en een staart die met elkaar samenhangen
  • beperk de lengte van de animatie of bedrijfsfilm tot 1 – 2 minuten (in verband met de aandachtsboog van kijkers)
  • kies één hoofdthema per animatie of bedrijfsvideo en werk dit thema uit met 3 voorbeelden of argumenten

Gratis 11 krachtige blogtips

Zonder deze beproefde tips blijf je aanmodderen met je blog. Dat is toch zonde. Abonneer je op Plakkracht – de digitale nieuwsbrief van Andries tekst, training & advies. En ontvang het inspiratieboekje ‘Bloggen als krachtenspel’ als welkomstcadeau.

Andries tekst, training & advies verstuurt nieuwsbrieven via MailChimp. Als je je aanmeldt, ga je ook akkoord met de privacy en algemene voorwaarden van MailChimp

Voorbeelden (whiteboard)animaties

Onderstaande animaties zijn een co-creatie tussen Andries tekst, training & advies en visual storyteller Anke van Horne.

Animatie voor Isosun (Best)

Animatie voor The Rent Company (‘s-Hertogenbosch)

Scripts zijn geblokkeerd, bij het invullen van contactgegevens is het privacy statement van toepassing Lees meer