Workshop Storytelling: benut zeggingskracht persoonlijke verhalen

Storytelling is niet nieuw. Verhalen vertellen is zo oud als de mensheid zelf. Een goed verhaal doet een beroep op je verbeelding, prikkelt je nieuwsgierigheid en zet je in beweging. Een verhaal heeft veel meer zeggingskracht dan een opsomming van feiten, kenmerken of unieke verkoopargumenten. Hoe vertel je een verhaal als je geen geboren verhalenverteller bent? Hoe bouw je de spanning in een verhaal op als je de retorische bagage hiervoor mist? En hoe kun je een persoonlijk verhaal inzetten voor je business? Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfspresentatie, een elevator pitch tijdens een netwerkbijeenkomst of een blog? Tijdens de Workshop Storytelling leer je op persoonlijke wijze een authentiek verhaal vertellen.

Incompany training en open inschrijving

De Workshop Storytelling is een incompany training voor MKB-bedrijven. De workshop werpt zijn vruchten af voor bedrijven die willen starten met storytelling. De ideale groepsgrootte is 4 – 6 collega’s, in verband met de kwaliteit van de interactie en opbouwende feedback. 2 keer per jaar organiseert Andries tekst, training & advies een Workshop Storytelling voor ZZP’ers en ondernemers. De volgende Workshop Storytelling is tot nader order uitgesteld (i.v.m. coronamaatregelen).

  • Locatie: Seats2Meet Strijp-S in Eindhoven
  • Aantal deelnemers: 6 – 8 deelnemers
  • Tijdstip: van 9.30 – 16.30 uur
  • Huiswerk: breng een persoonlijk voorwerp met een verhaal mee
  • Kosten: 199 euro per persoon

Voor wie is de workshop bedoeld?

De Workshop Storytelling is op het lijf geschreven van ZZP’ers en ondernemers die de kracht van verhalen willen inzetten in hun online en offline communicatie.  Elke ondernemer heeft veel meer te vertellen dan hij of zij denkt. De verhaalvorm leent zich uitstekend voor een bedrijfsvisie of corporate story. Storytelling is verder heel geschikt om teamleden of klanten te inspireren en te motiveren. Met een gemeenschappelijk verhaal creëer je immers draagvlak. Wil jij mensen ook aan je binden? Volg de Workshop Storytelling, beklim het podium en betover klanten of collega’s met de magie van een persoonlijk verhaal.

Workshop Storytelling in vogelvlucht

Nieuwsgierig hoe het programma van de Workshop Storytelling eruit ziet? Grofweg bestaat de workshop uit de volgende onderdelen:

  • Kennismaking met storytelling (definitie, ingrediënten en historie)
  • De kracht van storytelling (uitleg, voorbeelden en oefeningen)
  • Scoren met storytelling (voorbeelden uit de praktijk)
  • Reis van de klassieke held (analyse sprookjes en verhalen aan de hand van beproefd model)
  • Kennismaking met Archetypes (uitleg, voorbeelden en oefeningen)
  • Klassieke verhaalthema’s (uitleg, voorbeelden en oefeningen)
  • De bagage van de storyteller (tips uit de praktijk)

Blogs over storytelling

  • Het verhaal van de dwaas en de pissige buurvrouw [Lees blog]
  • Storytelling gaat om mensen van vlees en bloed [Lees blog]
  • Geef met archetypes karakter aan je storytelling [Lees blog]
  • Storytelling en presenteren: een droomkoppel [Lees blog]
  • Vertel verhalen en voorkom dat je boodschap vervliegt [Lees blog]
  • Storytelling: geef jezelf bloot met een persoonlijk verhaal [Lees blog]
  • Storytelling is geen jeukwoord, maar een beproefde marketingtool [Lees blog]
  • Storytelling: durf jij net als Kuifje eigenwijs en nieuwsgierig te zijn? [Lees blog]
  • Storytelling: persoonlijke verhalen zitten onderhuids [Lees blog]
  • Kracht van Storytelling: schrijf en beklijf met buddies van Pritt [Lees blog]
  • Geef met storytelling kleur aan je verhalen [Lees blog]

Gratis: 5 redenen om Storytelling te gebruiken

Wil je de plakkracht van persoonlijke verhalen inzetten in je zakelijke communicatie? Abonneer je op Plakkracht: de digitale tips van Andries tekst, training & advies. En ontvang als welkomstcadeau het e-book ‘Niet zeiken, vertel verhalen’. Een persoonlijk ‘zeikverhaaltje illustreert elke reden.

Andries tekst, training & advies verstuurt nieuwsbrieven via MailPoet. Als je je aanmeldt, ga je ook akkoord met de privacy en algemene voorwaarden van Mailpoet.

Tevreden opdrachtgevers?

‘André komt jaarlijks bij Fontys Bedrijfsmanagement voor het MKB om onze studenten bij te praten over storytelling in hun marketingproject. Zijn gastcolleges worden door onze studenten altijd zeer positief ontvangen!’

‘André Driessen heeft Incassoplein als bedrijf en mij persoonlijk naar een hoger plan getild. Creativiteit en deskundigheid gaat hand in hand bij André. Hij heeft aan een half woord genoeg en van zijn werk spat de creativiteit af. Het is een feest om met André te werken, een betere professional in zijn vak ben ik nog niet tegengekomen.’

‘André denkt in metaforen, een betere schakel kun je niet hebben om beeld en tekst elkaar te laten versterken. Want taal – en dan geschreven – is toch de eerste en enige wijze van communiceren. Chapeau voor André in zijn wijze van storytelling, creatief en kundig, speels met taal voor deze in mijn ogen lastige opdracht’

‘Een digitale schouderklop heeft André zeker verdiend. Een tovenaar met woorden. Betrokken en bezielend mens. Gedreven om een mooi resultaat neer te zetten. En dus ere wie ere toekomt. Oftewel in goed Nederlands : highly recommended!’