acquisitiebrief schrijven

Acquisitiebrief schrijven: hoe warmer, hoe beter

Acquisitiebrief schrijven: hoe warmer hoe beter Ondernemen leerde ik met vallen en opstaan. Tekstschrijven ook. Mijn eerste struikelpartij vergeet ik nooit meer. Als beginnend tekstschrijver in Tilburg had ik mijn eerste acquisitiebrief op papier gezet. Ik stuurde deze mailing als een tweetrapsraket naar 80 reclamebureaus in de regio Tilburg – Eindhoven – Den Bosch. De respons […]

7 beproefde presentatietips tegen plankenkoorts

7 beproefde presentatietips tegen plankenkoorts

7 beproefde presentatietips tegen plankenkoorts ‘Jezus Christus, zeg! Die kans krijg ik nooit meer. Mag ik in de huid van de zoon van God kruipen, durf ik het niet.’ Mijn verlegenheid breekt me op in het voorjaar van 1976. Pasen of geen Pasen: ik wil niet op het altaar staan om zijn lijdensverhaal na te […]

Storytelling en presenteren

Storytelling en presenteren: een droomkoppel

Storytelling en presenteren: een droomkoppel Sommige sprekers zijn geboren vertellers. Als luisteraar voel je dat direct aan je water. Je zit op het puntje van je stoel. En je spitst je oren. Jammer genoeg zijn er ook sprekers die het ambacht van verhalen vertellen niet in de vingers hebben. Vorig jaar woonde ik een netwerkbijeenkomst […]

Teksten zelf schrijven - blog Andries

Zelf teksten schrijven: gesneden koek of andere koek?

Zelf teksten schrijven: gesneden koek of andere koek? Een gewetensvraag. Schrijf je de teksten van je website zelf? Of neem je een SEO-tekstschrijver in de arm voor je webteksten en blogs? Welke keuze je ook maakt: voor een zoekmachine als Google is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe content plaatst. Periodiek creëren en publiceren van […]

freelance tekstschrijver inschakelen

Freelance tekstschrijver inschakelen? 10 redenen om dit WEL te doen

Freelance tekstschrijver inschakelen? 10 redenen om dit WEL te doen Als freelance tekstschrijver ben ik gewend om voor zeer gevarieerde opdrachten in de pen te klimmen. Vaak krijg ik een schouderklopje voor de beklijvende teksten die ik schrijf. Een enkele keer druipt de ontevredenheid van het gezicht van mijn opdrachtgever af. Een tekstklus herinner ik me als […]

Vergroot usability website met 10 handige tips

Vergroot usability website met 10 handige tips Ronddolen in een doolhof: het blijft een leuk tijdverdrijf. Zeker als mijn kinderen vooroplopen. Links, rechts, nog een keer links. Steeds weer slaan ze een paadje in. Totdat het weggetje doodloopt. Teleurgesteld komen ze tevoorschijn. Terwijl ik hun stappen volg, denk ik aan al die doolhoven op internet. […]

Hoe schrijf je goede webteksten

Hoe schrijf je goede webteksten? 5 tips waarmee je scoort in Google

Hoe schrijf je goede webteksten? 5 tips waarmee je scoort in Google Wat vind je prettiger: lezen vanaf het beeldscherm of lezen vanaf papier? Wil je het verschil ervaren? Neem dan de proef op de som. Lees eerst een boek, krant of magazine. En lees daarna de teksten op enkele websites. Wat valt je op? […]

Stel vragen in je tekst

Stel vragen in je tekst: dialoog levert meer op dan monoloog

Stel vragen in je tekst: dialoog levert meer op dan monoloog Als je op het beeldscherm de juiste vragen stelt, vergroot je de kans op een online dialoog. Wanneer je met elkaar in gesprek gaat, ontstaat er interactie. De optelsom van actie en reactie is interactie. Een simpele vraag illustreert wat ik bedoel. ‘Wil je […]

teksten scannen

Teksten scannen: waar laat jij je oog op vallen?

Teksten scannen: waar laat jij je oog op vallen? Als jongetje van 9 jaar sta ik bovenop de vuurtoren in Westkapelle. Tijdens de vakanties naar Zoutelande waren mijn vaders verrekijker en ik onafscheidelijk. Vanuit de duinen of vanaf een vuurtoren heeft Walcheren prachtige vergezichten. De verrekijker heeft als metafoor diverse betekenissen die ik als copywriter […]

Stel vragen in je tekst

Schrijven in spreektaal: gemakkelijker gezegd dan geschreven

Schrijven in spreektaal: gemakkelijker gezegd dan geschreven Schrijf alsof je een gesprek voert. Een betere schrijftip heb ik niet voor je. Het maakt niet uit of je via een brief communiceert. Of via een blog of webpagina op het beeldscherm. Ga een dialoog aan in gewone-mensentaal. En voorkom een monoloog in wollige taal of een […]