Creatief denken: doorbreek patronen en gewoontes

Hoe bedenk je als ondernemer verfrissende ideeën en originele invalshoeken voor een blog of verhaal?  Waar haal je de inspiratie vandaan en hoe stimuleer je je creativiteit? Creatief denken start met het doorbreken van patronen en gewoontes. En dat is lastig. Mensen zijn gewoontedieren. Onze hersenen zijn ingesteld op patroondenken. Volwassen mensen denken bij een stoel aan zitten. We verwonderen ons niet meer. Kinderen maken van een stoel een klimrekje, een hut of een goaltje. Kinderlijke verwondering is een onuitputtelijke inspiratiebron voor creativiteit. Probeer door de ogen van een kind naar de wereld te kijken en de ideeën liggen voor het oprapen. Vanzelfsprekend helpt Andries tekst, training & advies je daarbij graag een handje.

Creatief denken of brainstormen?

Een bekend gezegde stelt: ‘Minds are like parachutes, they only function when open!’ Spring je mee? Bel (06) 53 22 60 82 of maak een afspraak voor een incompany training Creatief denken of een brainstormsessie.

Creativiteit: 95% transpiratie, 5% inspiratie

Het is een misverstand dat alleen kunstenaars creatief zijn. De ene persoon is creatiever dan de andere. Vaak heeft dat met vaardigheden en ervaring te maken. Ook jij kunt creatief denken. Alleen kost het bloed, zweet en tranen om deze vaardigheid onder de knie te krijgen. Heb je voldoende doorzettingsvermogen om creatief te zijn? Een verfrissend idee kost immers 95% transpiratie en 5% inspiratie. Ter illustratie: Thomas Edison deed 9.000 experimenten, voordat hij de gloeilamp uitvond. Verlaat je geitenpad of stap uit je comfort zone. Buiten de box bevinden zich de magische ideeën. Laat de ideeën maar stromen. Een voorwaarde: stel je oordeel uit. Oordelen is dodelijk voor de creativiteit.

Sta je open voor creatief denken?

Nieuwe ideeën liggen soms gewoon op straat. Als je vanuit een andere invalshoek kijkt, zie je ze liggen. Lukt dat niet, dan loop je eraan voorbij.  Waarnemen is selectief. Het denkraam waardoor je kijkt, bepaalt de wereld die je ziet. Gevallen eikenbladeren bieden bescherming aan insecten. Een tuinman ziet deze bladeren als compost. En als ze op de rails liggen, denkt een NS-machinist aan vertragingen. Met brainstormtechnieken helpt Andries tekst, training & advies je anders te kijken. Denk aan associëren, beelddenken, denken in metaforen of analogisch denken.

Creatief denken: doe maar gek, doe je al gewoon genoeg

Creatief denken: doe maar gek, doe je al gewoon genoeg

Tijdens een workshop Creatief denken kregen we als cursisten de opdracht om de bekende ‘Silly Walk’ van Monty Python na te bootsen. Het was lachen, gieren en … huilen. Een persoonlijke ontboezeming zorgde voor een les voor het leven.

Wat zeggen tevreden opdrachtgevers?

‘Een copywriter is van een ander kaliber dan een tekstschrijver. Copywriting is wervend schrijven. Je wilt niet alleen informeren maar ook overtuigen en aanzetten tot actie. En vooral: met weinig woorden veel zeggen. Copywriting is tekstschrijven in de overtreffende trap en André is daarin een meester.’

‘Ik beveel Andre en zijn teksten en strategische / conceptuele kennis van harte aan! TOP!’

‘André is een geweldige tekstschrijver, maar bovenal een creatieve conceptdenker. Hij denkt (en droomt volgens mij) in metaforen. Hij heeft goede, creatieve ideeën. Ik heb al meerdere malen met André gewerkt en dat gaat zeker nog vaker gebeuren!’

‘Sommige mensen kun je om een boodschap sturen, maar André kun je om een boodschap vragen. De kunst van communiceren zit in de vezels van zijn lijf en geest. Op schrift, verbaal, non-verbaal, met plaatjes en voorwerpen geïllustreerd, het maakt niet uit. Dus wie een boodschap uit te dragen heeft, neemt een boodschap aan deze aanbeveling voor André.’

‘André heeft zijn meerwaarde als professioneel adviseur en schrijver bewezen door ‘gevoel te verwoorden’ op een echte en oprechte wijze. Het vatten van de kern en het omschrijven van het DNA van activiteiten vereist uiteraard schriftelijke vaardigheden maar nog veel meer luisterkwaliteit en empathischvermogen. André heeft bewezen deze kwaliteiten in huis te hebben.’