Wat is de banaan op je website?

De banaan op je webpagina is een knop, button of link die direct in het oog springt. De banaan schreeuwt erom om aangeklikt te worden. Als bezoeker zie je in één oogopslag waarom je erop moet klikken. Door te klikken, leg je contact. Voor een SEO-tekstschrijver is de banaan op je website cruciaal. Er zijn diverse mogelijkheden:

  • een telefoonnummer bellen
  • een contactformulier invullen
  • een e-book of whitepaper downloaden
  • abonneren op een digitale nieuwsbrief
  • deelnemen aan een enquete

Banaan als call-to-action

Klanten en prospects bezoeken je website met een helder doel voor ogen. Ze zoeken een antwoord op een prangende vraag of een oplossing voor een worsteling. Als jouw ideale klant vindt wat hij zoekt, vergroot de banaan op je website de kans dat hij klikt. Geef websites dus een opvallende banaan om op te klikken. Voor een landingspagina geldt: één banaan per pagina. Voor algemene pagina’s is deze eis minder streng. Als de buttons maar een duidelijke functie hebben. Bovenaan deze pagina zie je 3 buttons staan: bellen (blauw), informatie aanvragen (groen) en e-book downloaden (oranje.

Is de banaan op je website voldoende zichtbaar?

Als je van een afstand óf vluchtig naar een webpagina kijkt, moet je de banaan zien. Zie je die niet, dan is je gele banaan ook niet duidelijk genoeg en is er werk aan de winkel. Hoe opvallender hoe beter. Een goede call to action laat niets aan de verbeelding over. Zo niet, dan haal je je doel niet. Wat voor conversie je ook beoogt. Er zijn diverse plekken waar je een banaan kunt plaatsen. In de header, in de rechterkolom of boven een blog. Experimenteer met voorkeursposities en de tekst op een button. Zo kun je meten wat wel of niet werkt.

Je wensklant als hongerig aapje

De banaan op je website is een metafoor, bedacht door Seth Godin in zijn boek ‘‘The Big Red Fez: how to make any website better. Hou een hongerig aapje een banaan voor en het beestje wil maar één ding: eten. Ons brein werkt op vergelijkbare wijze. Tal van usability-onderzoeken  bevestigen de kracht van een banaan op je website. Met andere woorden: zonder banaan op je website ben je de pisang.

Gratis 11 beklijvende tips

Abonneer je op Plakkracht – de digitale nieuwsbrief van Andries tekst, training & advies. En ontvang het inspiratieboekje ‘Gereedschap van de tekstschrijver’ als welkomstcadeau: 10 gereedschappen met plakkracht en 1 uitsmijter.

Andries tekst, training & advies verstuurt nieuwsbrieven via MailPoet. Als je je aanmeldt, ga je ook akkoord met de privacy en algemene voorwaarden van Mailpoet.

Banaan op je website is belangrijk

Spring in het oog

banaan op je website verhoogt conversie

Regisseer online gedrag

Banaan op je website wil aangeklikt worden

Vergroot conversie