Vergroot usability van je website

Vergroot usability en laat bezoekers niet verdwalen op je website Ronddolen in een doolhof: het blijft een leuk tijdverdrijf. Zeker als mijn dochtertje Annabel en zoontje Julian vooroplopen. Links, rechts, nog een keer links. Steeds weer slaan ze een paadje in. Totdat het weggetje doodloopt. Teleurgesteld komen ze weer tevoorschijn. Terwijl ik als vader hun […]

copywriting en de kracht van kruisbestuiving

Verleidelijke teksten schrijven

Verleidelijke teksten schrijven? Ga als copywriter vreemd Als kind zat ik aan de beeldbuis gekluisterd als de ‘Film van ome Willem’ op tv was. Geweldig zoals ome Willem, Teun, Toon, August en de geitenbreiers het enthousiasme van de kinderen in de studio aanwakkerden. Geen enkel thema bleef onbesproken. Hulde voor de scenarioschrijvers van dit bekroonde […]

workshop elevator pitch maken

Workshop Elevator Pitch maken? Druk net als Abeltje op groene knop

Workshop Elevator Pitch maken? Druk net als Abeltje op de groene knop Als kleine jongen was ik verslaafd aan de  boeken van Annie M.G. Schmidt. Voor mijn held Abeltje kon mijn moeder me ’s nachts wakker maken. Abeltje krijgt een baantje als liftjongen in  warenhuis Knots. Zijn baas vertelt met opgeheven vinger: ‘Je mag niet […]

Leren schrijven of presenteren? Geef schouderklopjes

Leren schrijven of presenteren? Geef schouderklopjes

Leren schrijven of presenteren? Geef schouderklopjes Op mijn 18e verjaardag kreeg ik van mijn moeder een bijzonder cadeau: ik mocht mijn rijbewijs halen. Pas 16 jaar later verzilverde ik dit presentje. De eerste dertig lessen had ik een instructeur waarmee ik kon lezen en schrijven. Of schakelen en spiegelen om in het jargon van Rob te spreken. Rijles voor rijles […]

Storytelling als basis voor elevator pitch

Storytelling: persoonlijke verhalen zitten onderhuids

Storytelling: persoonlijke verhalen zitten onderhuids Als één term de gemiddelde conversatie tijdens een netwerkdiner kort samenvat, is het wel ‘oppervlakkigheid’. Laatst moest ik  tijdens het hoofdgerecht moeite doen om een geeuw te onderdrukken, zo saai en eentonig was het verhaal waar ik noodgedwongen naar moest luisteren. Het woord ‘verhaal’ in deze omschrijving heeft niks met […]

Een metafoor prikkelt, inspireert en beklijft

Een metafoor prikkelt, inspireert en beklijft

Een metafoor prikkelt, inspireert en beklijft Als tekstschrijver gebruik ik een prittstift als metafoor voor mijn slogan ‘Schrijven om te beklijven’. Die prittstift roept direct allerlei associaties op. Een gevleugelde uitspraak luidt niet voor niets: ‘Beelden zeggen meer dan 1000 woorden’. Heb je je wel eens afgevraagd hoeveel informatie je kunt voorstellen, begrijpen en onthouden […]

Hé copywriter, hoe bedenk je een concept?

Hé copywriter, hoe bedenk je een concept?

Hé copywriter, hoe bedenk je een concept? Regelmatig tover ik bij netwerkbijeenkomsten een Prittstift tevoorschijn als ondernemers vragen wat ik als copywriter precies doe. Met een vulpen geef ik zeggingskracht aan mijn woorden. Met een fotocamera zorg ik voor de verbeeldingskracht. En met een Prittstift los ik mijn belofte van ‘schrijven om te beklijven’ in. […]

Zeg tekstschrijver, hoe schrijf je mijn tekst?

Zeg tekstschrijver, hoe schrijf je mijn tekst?

Zeg tekstschrijver, hoe schrijf je mijn tekst? Hamer & beitel, ganzenveer, vulpen, typemachine en toetsenbord. Weet je waar deze 5 attributen voor staan? Nee? Geen probleem: ik zal je een handje helpen. Kort en krachtig geven ze de evolutie van de tekstschrijver weer. Op mijn studentenkamer in Tilburg schreef ik mijn eerste teksten in 1995 op een […]

Afscheid in juli

Afscheid in juli De kerkklok slaat vijf keer als de merels in de tuin fluitend de eerste zaterdag van juli begroeten. Na een slapeloze nacht probeer ik te luisteren naar deze kakofonie van geluid. Het lukt niet. Ik hoor alleen de echo van Daniëlle’s stem: “Ik ben niet verliefd op je”. Alsof de pick-upnaald halverwege […]

valkuilen direct mail

Trap jij in deze 5 valkuilen als je direct mail verstuurt?

Trap jij in deze 5 valkuilen als je direct mail verstuurt? In het digitale tijdperk durf ik als copywriter gerust uit te komen voor een van mijn ‘guilty pleasures’: direct mail is mijn favoriete medium. Geen enkele teksttype wakkert mijn hartstocht zo hevig aan als direct mail. Dit jaar vieren we ons zilveren jubileum: mijn […]