Stel vragen in je tekst

Schrijven in spreektaal: gemakkelijker gezegd dan geschreven

Schrijven in spreektaal: gemakkelijker gezegd dan geschreven Schrijf alsof je een gesprek voert. Een betere schrijftip heb ik niet voor je. Het maakt niet uit of je via een brief communiceert. Of via een blog of webpagina op het beeldscherm. Ga een dialoog aan in gewone-mensentaal. En voorkom een monoloog in wollige taal of een […]

Vertel authentieke verhalen - blog Andries

Wees geloofwaardig, vertel authentieke verhalen

Wees geloofwaardig, vertel authentieke verhalen De reclamewereld krijgt vaak het verwijt dat marketeers, ontwerpers en copywriters gebakken lucht verkopen. Dat klopt. Met schade en schande ben ik er zelf ook achter gekomen. Tijdens mijn opleiding Nederlands doceert mijn leermeester over de kunst van het verleiden. Bij het vak Copywriting & Reclame vertelt hij hartstochtelijk hoe […]

content delen via social media

Steek je kop niet in het zand. 3 redenen voor content delen op LinkedIn

Steek je kop niet in het zand. 3 redenen voor content delen op LinkedIn Content delen op LinkedIn: steeds meer ondernemers plaatsen, liken, delen en becommentariëren berichten, afbeeldingen en video’s op het grootste zakelijke platform.  Het aantal actieve gebruikers neemt nog steeds toe. Sommige ondernemers werpen dagelijks een blik op hun tijdslijn, maar delen zelf […]

Het verhaal van de dwaas en de pissige buurvrouw

Het verhaal van de dwaas en de pissige buurvrouw Als jochie van 10 jaar oud schreef ik met stoepkrijt ‘PIS’ op de stoep. Precies voor het raam van de overbuurvrouw. Ik had net ruzie gehad met haar zoontje. In hoofdletters kalkte ik ‘een heel lelijk woord’ op straat. Zo uit ik als tekstschrijver avant la lettre […]

Bloggen op LinkedIn met stappenplan uit De Plakfactor

Bloggen op LinkedIn? Zo vertel je S.U.C.C.E.S.-vol verhalen

Bloggen op LinkedIn? Zo vertel je S.U.C.C.E.S.-vol verhalen Elk medium kent hemelbestormers. Dat geldt ook voor bloggen op LinkedIn. Wat me bij veel blogs – ook op LinkedIn opvalt – is dat veel bloggers op de hemelpoort kloppen. Een enkele keer hard. Meestal zachtjes en vrijwel altijd onhoorbaar. Wie aanklopt, wil binnenkomen. Bij voorkeur in […]

Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven

Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven Afvallen en een betere conditie prijken hoog op het lijstje van mijn goede voornemens. Veel pogingen zijn gedoemd om te mislukken, omdat de echte wilskracht tot verandering ontbreekt. Toch blijf ik stug volhouden: ik leg in mijn oefeningen en krachttraining de nadruk op een platte bui, strakke billen en […]

Storytelling gaat om mensen van vlees en bloed

Storytelling gaat om mensen van vlees en bloed

Storytelling gaat om mensen van vlees en bloed Tweede Kerstdag 2013. Een dag om nooit te vergeten. Het lukt mijn zoontje Julian voor de eerste keer om zonder zijwieltjes te fietsen. Na weken van tegenslagen en frustraties overwint hij zijn angst om te vallen. Hij valt twee keer, richt zich op, blijft het proberen en […]

Content marketing inzetten

Content marketing inzetten: ga jij ook direct kopje onder

Content marketing inzetten: ga jij ook direct kopje onder? Verlang jij als ondernemer ook terug naar die goeie, ouwe marketingtijd? Als MKB-ondernemer schakelde je een reclamebureau in voor een onderscheidende profilering. Voor je vindbaarheid was het belangrijk om een betaalde vermelding te hebben in de Gouden Gids. Je plaatste regelmatig een advertentie in het plaatselijke […]

spelfouten corrigeren

Spelling? Deel op social media geen corrigerende tikken uit

Deel jij bij spelfouten corrigerende tikken uit? Geniet jij van spelfouten corrigeren op sociale media? Sommige zelfbenoemde taalvirtuozen wel. En ze kunnen het niet laten om je te wijzen op de fouten die je maakt. Liefst in het openbaar. En ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Ik word er een beetje moe van. Enkele […]

Deze jeukwoorden zorgen voor ergernis

Pas op, deze jeukwoorden zorgen gegarandeerd voor ergernis Als tekstschrijver ben ik een groot fan van de NRC-columniste Japke-d. Bouma. Geweldig zoals zij het onnodige gebruik van jeukwoorden en kantoorjargon aan de kaak stelt. Ik geniet enorm van de cynische ondertoon in haar columns. Ze legt haarfijn bloot waarom het niet nodig is om interessant […]