Advertorial, blog of Linkedin-post? Waar geef jij je geld aan uit?

Advertorial, blog of Linkedin-post? Waar geef jij je geld aan uit?

Advertorial, blog of Linkedin-post? Waar geef jij je geld aan uit? Zakelijke magazines of bedrijfsbladen vallen regelmatig op de deurmat. Als tekstschrijver leverde ik jarenlang een bijdrage hieraan. Tientallen advertorials heb ik geschreven. Ik kijk met gemengde gevoelens op deze ervaring terug.  Ik ontmoette de mens achter de ondernemer, schreef een tekst over zijn ambities en […]

Storytelling is geen jeukwoord, maar een beproefde marketingtool

Storytelling is geen jeukwoord, maar een beproefde marketingtool

Storytelling is geen jeukwoord, maar een beproefde marketingtool Als klein jongetje luisterde ik graag naar sprookjes als Roodkapje, Kleinduimpje en mijn favoriet: de wolf en de 7 geitjes. Mijn moeder kon prachtig en beeldend voorlezen. Met open mondje en gespitste oortjes luisterde ik vroeger naar haar voorleesverhalen. Als ik nu ’s avonds voorlees aan mijn kinderen, hoor ik […]

Storytelling: geef jezelf bloot met een persoonlijk verhaal

Storytelling: geef jezelf bloot met een persoonlijk verhaal

Storytelling: geef jezelf bloot met een persoonlijk verhaal Een stripteasetent in het oude stadscentrum van Las Vegas. Nooit gedacht dat ik daar ooit op de eerste rij zou zitten. Toch zat ik daar 10 jaar geleden – als begeleider van een studiereis – met rode koontjes te kijken naar het spel van verleiding. 6 studenten – vaak […]

7 beproefde presentatietips tegen plankenkoorts

7 beproefde presentatietips tegen plankenkoorts

7 beproefde presentatietips tegen plankenkoorts ‘Jezus Christus, zeg! Die kans krijg ik nooit meer. Mag ik in de huid van de zoon van God kruipen, durf ik het niet.’ Mijn verlegenheid breekt me op in het voorjaar van 1976. Pasen of geen Pasen: ik wil niet op het altaar staan om zijn lijdensverhaal na te […]

Workshop Elevator pitch: maak van je visitekaartje een gouden ticket

Elevator Pitch: maak van je visitekaartje een gouden ticketAls puber verslond ik de boeken van Roald Dahl. Een klasgenoot hield in klas 3 van de middelbare school een spreekbeurt over Sjakie en de chocoladefabriek. Ik hing aan haar lippen. Het was mijn kennismaking met de wonderlijke, soms donkere wereld van de Britse schrijver. Dahl schreef zowel voor kinderen als volwassenen. Zijn kinderlijke verwondering intrigeerde me het meest. Tot op de dag van vandaag lees ik zijn boeken en kijk ik graag naar de verfilming van zijn verhalen. De rode draad in Sjakie en de chocoladefabriek kun je ook toepassen voor je Elevator Pitch. Zeker als je wilt dat (nieuwe) relaties je verhaal onthouden en doorvertellen. Interesse? Geef je dan ook voor de workshop Elevator Pitch maken op donderdag 3 november bij Seats2Meet in Eindhoven. Lees meer

Bloggen is een krachtenspel (deel 2)

bloggen is een krachtenspelDigitaal op de voorgrond treden. En online stap voor stap aan je expertstatus werken. Bloggen biedt een wereld aan mogelijkheden als je creatief bent, graag in de pen klimt en bovendien verstand van zaken hebt. Misschien heb ik als ervaren tekstschrijver en blogger gemakkelijk praten. Wat onderneem je als je niet creatief bent, of denkt dat je niet creatief bent? Waar begin je als schrijven geen dagelijkse bezigheid is? En hoe kom je aan al die kennis, tips en wetenswaardigheden over je vakgebied? Gebruik de volgende vijf (vervolg)inzichten of krachten uit het krachtenspel en je blogt binnenkort als een echte expert. Zeker als je ook de vijf krachten uit het eerste blog ter harte neemt. Lees meer

Bloggen is een krachtenspel (deel1)

bloggen-als-krachtenspelBlogs veroveren de digitale wereld. Achteloos achterover leunen is geen keuze meer. Overal klinkt het luid: ‘Gij zult bloggen’. Ervaren bloggers zullen beamen dat ze veel te danken hebben aan hun digitale pennenvruchten. Ben je geen ervaren schrijver, dan is bloggen geen Abc’tje, maar eerder een worsteling. Worstelen op papier of het beeldscherm is niet erg. Als je maar boven komt drijven. Als tekstschrijver en (gast) blogger vergelijk ik bloggen graag met een krachtenspel, bestaande uit 10 krachten. Hoe meer je deze krachten inzet, hoe groter de kans dat ze elkaar versterken. Heb je plannen om te gaan bloggen? Raap dan de moed bij elkaar en gebruik de eerste 5 krachten van dit beproefde krachtenspel met verve. Lees meer

Elevator Pitch maken? Je naam is niet belangrijk, je verhaal wel

Elevator pitch maken: je naam is niet belangrijk, je verhaal wel In zijn rol van Meneer Kaktus is Peter Jan Rens een echte betweter. Een van zijn tegenspelers is minder bij de pinken en kan de vragen van Meneer Kaktus nooit beantwoorden. Tot ergernis van de hoofdpersoon en tot hilariteit van het aanwezige publiek. Deze ‘weinigweter’ luistert naar de naam ‘Kweetniet’. Meneer Kaktus en Kweetniet zijn al lang van de beeldbuis verdwenen. Toch speelt deze zonderlinge figuur nog regelmatig een bijrol in mijn gedachten.  Zeker als bij netwerkbijeenkomsten mijn gesprekspartner – ondanks de voorstelronde of de Elevator Pitch – mijn naam vergeten is als ik vraag: ‘Weet je hoe ik heet?’  Lees meer

Spelfouten: geef ik potentiële klanten een Ligadoos of niet?

Spelfouten: geef ik potentiële klanten een Ligadoos of niet?Mijn eerste dag op de kleuterschool zal ik nooit vergeten. Halverwege de ochtend plaste ik in mijn broek. Op zich niet zo vreemd. Dat overkomt kinderen van 5 jaar wel vaker. De gevolgen waren veel erger. Mijn natte onderbroek kreeg een plek in een rode Ligadoos. Die nam ik in de middagpauze onder de arm en ik huppelde  nietsvermoedend naar huis. Onderweg werd ik door de oudere kleuters uitgelachen. Die hadden direct in de gaten waar de rode Ligadoos voor stond. Pas later kwam ik daar zelf achter. Als kleuter van 5 mocht je eigenlijk niet meer in je broek plassen. Waarom had Juffrouw Tineke me niet in de hoek gezet of een tik op de vingers gegeven? Als straf nagelde zij me openlijk aan de schandpaal. Zonder dat ik er iets aan kon doen. Tussen de ligadoos en spelfouten bestaat een opvallende overeenkomst.  Lees meer

Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven

Bloggen is boeien, begrijpen & beklijvenAfvallen en een betere conditie prijken hoog op het lijstje van mijn goede voornemens. Veel pogingen zijn gedoemd om te mislukken, omdat de echte wilskracht tot verandering ontbreekt. Toch blijf ik stug volhouden: ik leg in mijn oefeningen en krachttraining de nadruk op een platte bui, strakke billen en gespierde bovenbenen. Vrouwen kennen deze 3-dubbele aanpak ook wel als de BBB-training. Geloof me of niet: de 3 B’s zijn ook ideaal als je de conditie en zeggingskracht van je blogs wilt verbeteren. Of als je met bloggen wilt starten. Hoe dat werkt? Ontspan, ga er lekker voor zitten: ik leg het je graag uit. Lees meer