Verkoopbrief zonder inleving: klatergoud is waterkoud

Verkoopbrief zonder inleving: klatergoud is waterkoudAls net afgestudeerd tekstschrijver geloofde ik in gouden bergen, nadat ik mijn scriptie had geschreven over de verkoopbrief. Toch lukte het nauwelijks om een droge boterham te verdienen. Gelukkig kon ik 20 uur per week als telemarketeer werken voor een Tilburgs Marketingbureau. Telefonisch maakte ik afspraken voor levensverzekeringen, hield ik een warm pleidooi voor EHBO-koffers en probeerde ik proefabonnementen voor het ‘Dagblad van het Noorden’ aan de man te brengen. Het aantal ‘leads’ viel tegen. Ook al lulde ik als Brugman: mijn zachte G klonk bij Groningse huishoudens vreemd in de oren. Een student uit Brabant gaf een logische verklaring voor mijn slechte score. ‘Je kunt je vanuit Tilburg toch niet inleven in wat er hier in Groningen gebeurt?” Lees meer

Acquisitiebrief schrijven. Speel jij blufpoker of open kaart?

blufpoker spelen bij acquisitiebrieven Een veel te grote broek aantrekken tijdens acquisitietrajecten. Als beginnend tekstschrijver had ik daar geen moeite mee. Ik vond het lastig om ‘Nee’ te zeggen tegen schrijfopdrachten. Ik kon immers de inkomsten niet missen. Voortschrijdend inzicht heeft me geleerd dat opdrachtgevers blufpoker spelen genadeloos afstraffen. Laat ik deze loutering illustreren met een voorbeeld. Zo’n 12 jaar geleden zei ik ‘Ja’ tegen een opdracht, waarvoor ik de kennis en ervaring miste. 2 weken lang stoeide ik met de tekstredactie van een adviesrapport voor een grote onderwijsinstelling. Het lukte me niet om de klus te klaren. De dag voor de deadline bracht ik mijn opdrachtgever daarvan op de hoogte. Hij vond me niet eerlijk en voelde zich voor het blok gezet. Ik had beter open kaart kunnen spelen door ‘Nee’ te zeggen. Nu zette hij direct een punt achter onze, nog prille samenwerking. Lees meer

Als je geeft, smaken jouw acquisitiebrieven naar meer

Acquisitiebrieven smaken naar meerTien jaar geleden raakte ik tijdens een rondreis verkocht aan Marokko. Nog steeds ontvang ik sms’jes van onze gids. Of Omar of the dessert zoals hij zichzelf noemde. Omar wachtte ons op in Merzouga, aan de rand van de Sahara. We betaalden alleen voor een rondrit op een kameel en een overnachting (met diner) in de woestijn. Twee weken toerde hij met ons door het zuidelijk deel van het land. Hij loodste ons door de Midden-Atlas, hij manoeuvreerde handig langs kloven (gorges) en hij bracht ons in contact met vrienden en familieleden. Overal gingen deuren open en wachtte ons een warm, gastvrij onthaal. Van opdringerige tapijtverkopers hadden we geen last. Na het afscheid van Omar kon ik maar één conclusie trekken: het is veel leuker om te geven dan te nemen. Zeker op onverwachte momenten. Bijvoorbeeld als je acquisitiebrieven verstuurt.  Lees meer

Acquisitiebrief meneer? Alleen als hij gloeiend en gloeiend heet is

tip voor warme acquisitiebriefOndernemen heb ik met vallen en opstaan geleerd. Mijn eerste struikelpartij herinner ik me nog goed. Als beginnend tekstschrijver had ik een acquisitiebrief op papier gezet. In 2 etappes stuurde ik deze brief naar 80 reclamebureaus in de regio Tilburg – Eindhoven – Den Bosch. De respons stemde me verdrietig: slechts één bureau liep ervoor warm om een afspraak te maken. Als ik terugkijk, is dat niet zo vreemd: mijn acquisitiebrief was qua vorm en inhoud ijs- en ijskoud. Dat kan beter. Daarom geef ik je graag 10 beproefde tips voor een acquisitiebrief die wel scoort.  Lees meer

Een metafoor prikkelt, inspireert en beklijft

Een metafoor prikkelt, inspireert en beklijftAls tekstschrijver gebruik ik een prittstift als metafoor voor mijn slogan ‘Schrijven om te beklijven’. Die prittstift roept direct allerlei associaties op. Een gevleugelde uitspraak luidt niet voor niets: ‘Beelden zeggen meer dan 1000 woorden’. Heb je je wel eens afgevraagd hoeveel informatie je kunt voorstellen, begrijpen en onthouden zonder het gebruik van beelden en voorbeelden? De prittstift zorgt ervoor dat relaties en (potentiële) klanten mijn boodschap kunnen onthouden. Dankzij  deze metafoor blijft mijn verhaal plakken. In de zevensprong om de zeggingskracht  van mijn teksten te vergroten is de metafoor de eerste sprong. Spring je met me mee?   Lees meer

Workshop Elevator Pitch maken? Druk net als Abeltje op groene knop

Workshop Elevator Pitch maken? Druk net als Abeltje op groene knop Als kleine jongen was ik verslaafd aan de  boeken van Annie M.G. Schmidt. Voor mijn held Abeltje kon mijn moeder me ’s nachts wakker maken. Abeltje krijgt een baantje als liftjongen in  warenhuis Knots. Zijn baas vertelt met opgeheven vinger: ‘Je mag niet op het geheimzinnige, groene knopje van de lift mag drukken’. Dat verbod is aan dovemansoren gericht. Op  zijn eerste werkdag drukt Abeltje al op de verboden, groene knop. De glazen lift schiet door het dak van het warenhuis en vliegt richting Amerika. Daar beleeft hij knotsgekke, fantasievolle avonturen. Durf jij net als Abeltje op de groene knop te drukken? Bijvoorbeeld als je deelneemt aan de workshop Elevator Pitch maken. Lees meer

Geef met storytelling kleur aan je verhalen

Geef met storytelling kleur aan je verhalenEindhoven zal wezen, Eindhoven zal zijn. En voor Eindhoven zullen ze vrezen op het voetbalterrein’. Als jochie van 9 jaar zong ik deze tekst uit volle borst mee. De familie van mijn vader kwam uit Stratum, dus Eindhoven had al snel mijn hart gestolen. Om dat onbeschrijflijke gevoel te illustreren: ik sliep en voetbalde regelmatig in het klassieke, blauwwit gestreept shirt van Eindhoven. Bij thuiswedstrijden beklom ik samen met mijn neef Ted de jeugdtribune achter de goal van Fred Beerendonk. Ome Antoon nam met zijn fotocamera plaats achter het doel van de tegenstander. Ted en ik zongen onze kelen schor om 11 ‘blauwwitten’ aan te moedigen. Om de sintelbaan te ‘overbruggen’, was het meer schreeuwen dan zingen wat we deden. We dachten dat we veel kabaal maakten. Dat was slechts schijn. ’s Avonds op tv klonken onze aanmoedigingen als een slecht gedirigeerd jongenskoortje in de Tivolikerk. Lees meer

Netwerken: geven is het nieuwe nemen

Netwerken: geven is het nieuwe nemenSommige ondernemers zijn helemaal vol van zichzelf. Stel ze 1 óf 2 vragen tijdens een netwerkbijeenkomst en ze lopen leeg. Vergelijkbaar met een ballon die je opblaast en spontaan loslaat. De ballon schiet alle kanten op. Zo ontwikkelt de monoloog zich ook. Het gesprek heeft geen kop. Geen structuur. En geen staart. Je gesprekspartner springt van de hak op de tak. Ken je dit type ondernemer? Ja? Leun dan maar lekker achterover. Dit blog wordt een feest van herkenning. Nee? Graag stel ik je voor aan Hero, Madelief en Marie-Christine: 3 ondernemers van de oude stempel. Schade en schande hebben ze in ondernemersland nog niet meegemaakt. Rijk aan netwerkervaring zijn ze dus nog niet. Om ze te helpen, houd ik ze een spiegel voor. Want voor zelfreflectie is het nog te vroeg. Lees meer

Usability: maak van het bezoek aan je website geen dropping

Usability: maak van het bezoek aan je website geen droppingMijn eerste dropping. Ik herinner het me als de dag van gisteren. Tijdens een vakantie op camping Ter Spegelt in Eersel had het animatieteam een dropping georganiseerd in de bosrijke omgeving die aanschurkt tegen de camping. Na een uur dolen door de bossen sloeg de paniek toe. Stoere jongens werden huilende kleuters aan de hand van ome Theo, die als begeleider meeging. Plotseling zei hij: ‘Ik denk dat we in België zijn’. Dat was olie op het vuur. Huilend vervolgden we onze weg. Waar zijn we, vroeg ik me af? En: hoe kom ik weer thuis, dacht ik? Dit gevoel van ontreddering heb ik regelmatig als ik een website bezoek.  Ik word als bezoeker gedropt en ik slaag er niet in om mijn weg te vinden. Herken je dat?  Lees meer

Vergroot usability en laat bezoekers niet verdwalen op je website

Vergroot usability en laat bezoekers niet verdwalen op je websiteRonddolen in een doolhof: het blijft een leuk tijdverdrijf. Zeker als mijn dochtertje Annabel en zoontje Julian vooroplopen. Links, rechts, nog een keer links. Steeds weer slaan ze een paadje in. Totdat het weggetje doodloopt. Teleurgesteld komen ze weer tevoorschijn. Terwijl ik als vader hun stappen volg, denk ik aan al die doolhoven op internet. Verschil met een echt labyrint: bezoekers dolen niet 20 minuten op je site rond om de ‘uitgang’ te vinden. Die zijn ongeduldig en klikken weg als je website een doolhof is. Om je online op weg te helpen, geef ik je 5 tips voor de usability of van je website. Lees meer