Geef met storytelling kleur aan je verhalen

Geef met storytelling kleur aan je verhalenEindhoven zal wezen, Eindhoven zal zijn. En voor Eindhoven zullen ze vrezen op het voetbalterrein’. Als jochie van 9 jaar zong ik deze tekst uit volle borst mee. De familie van mijn vader kwam uit Stratum, dus Eindhoven had al snel mijn hart gestolen. Om dat onbeschrijflijke gevoel te illustreren: ik sliep en voetbalde regelmatig in het klassieke, blauwwit gestreept shirt van Eindhoven. Bij thuiswedstrijden beklom ik samen met mijn neef Ted de jeugdtribune achter de goal van Fred Beerendonk. Ome Antoon nam met zijn fotocamera plaats achter het doel van de tegenstander. Ted en ik zongen onze kelen schor om 11 ‘blauwwitten’ aan te moedigen. Om de sintelbaan te ‘overbruggen’, was het meer schreeuwen dan zingen wat we deden. We dachten dat we veel kabaal maakten. Dat was slechts schijn. ’s Avonds op tv klonken onze aanmoedigingen als een slecht gedirigeerd jongenskoortje in de Tivolikerk. Lees meer

Netwerken: geven is het nieuwe nemen

Netwerken: geven is het nieuwe nemenSommige ondernemers zijn helemaal vol van zichzelf. Stel ze 1 óf 2 vragen tijdens een netwerkbijeenkomst en ze lopen leeg. Vergelijkbaar met een ballon die je opblaast en spontaan loslaat. De ballon schiet alle kanten op. Zo ontwikkelt de monoloog zich ook. Het gesprek heeft geen kop. Geen structuur. En geen staart. Je gesprekspartner springt van de hak op de tak. Ken je dit type ondernemer? Ja? Leun dan maar lekker achterover. Dit blog wordt een feest van herkenning. Nee? Graag stel ik je voor aan Hero, Madelief en Marie-Christine: 3 ondernemers van de oude stempel. Schade en schande hebben ze in ondernemersland nog niet meegemaakt. Rijk aan netwerkervaring zijn ze dus nog niet. Om ze te helpen, houd ik ze een spiegel voor. Want voor zelfreflectie is het nog te vroeg. Lees meer

Usability: maak van het bezoek aan je website geen dropping

Usability: maak van het bezoek aan je website geen droppingMijn eerste dropping. Ik herinner het me als de dag van gisteren. Tijdens een vakantie op camping Ter Spegelt in Eersel had het animatieteam een dropping georganiseerd in de bosrijke omgeving die aanschurkt tegen de camping. Na een uur dolen door de bossen sloeg de paniek toe. Stoere jongens werden huilende kleuters aan de hand van ome Theo, die als begeleider meeging. Plotseling zei hij: ‘Ik denk dat we in België zijn’. Dat was olie op het vuur. Huilend vervolgden we onze weg. Waar zijn we, vroeg ik me af? En: hoe kom ik weer thuis, dacht ik? Dit gevoel van ontreddering heb ik regelmatig als ik een website bezoek.  Ik word als bezoeker gedropt en ik slaag er niet in om mijn weg te vinden. Herken je dat?  Lees meer

Vergroot usability en laat bezoekers niet verdwalen op je website

Vergroot usability en laat bezoekers niet verdwalen op je websiteRonddolen in een doolhof: het blijft een leuk tijdverdrijf. Zeker als mijn dochtertje Annabel en zoontje Julian vooroplopen. Links, rechts, nog een keer links. Steeds weer slaan ze een paadje in. Totdat het weggetje doodloopt. Teleurgesteld komen ze weer tevoorschijn. Terwijl ik als vader hun stappen volg, denk ik aan al die doolhoven op internet. Verschil met een echt labyrint: bezoekers dolen niet 20 minuten op je site rond om de ‘uitgang’ te vinden. Die zijn ongeduldig en klikken weg als je website een doolhof is. Om je online op weg te helpen, geef ik je 5 tips voor de usability of van je website. Lees meer

Tekstschrijver in Tilburg: ook over deze tekst is nagedacht

Tekstschrijver in Tilburg: ook over deze tekst is nagedachtAan de weg timmeren als tekstschrijver: dat was de uitdaging toen ik vanuit mijn studentenkamer in Tilburg met Andries tekst & advies begon. In één van mijn eerste mailingen gebruikte ik deze metafoor letterlijk. 25 tekstschrijvers en ontwerpers in Tilburg ontvingen een verkoopbrief waaraan een folieverpakking met spijker vastgeniet was. In de PS had ik geschreven:  ‘Omdat ik graag spijkers met koppen sla, stuur ik u alvast deze spijker als eerste kennismaking. De hamer neem ik tijdens het bezoek mee’. De mailing leidde tot 3 onvergetelijke ontmoetingen. De aanleiding: ik was vergeten om de enveloppen voldoende te frankeren. Lees meer

Tekstschrijver in Tilburg luistert naar monoloog aan de toog

Tekstschrijver in Tilburg luistert naar monoloog aan de toogAls beginnend tekstschrijver in Tilburg had ik een bloedhekel aan netwerken. Verlegen en naïef als ik was, vond ik het niet leuk om ‘bla-bla-bla’-verhalen op te hangen aan de bar tijdens het maandelijkse netwerkcafé van Communicatieclub Bourgondië op vrijdagmiddag.  Mijn beeld van netwerken was negatief ingekleurd door één van de leden van de club: een zelfbenoemde creatieve geest die bij een HBO-instelling op de loonlijst stond. Gekleed in een oversized Italiaanse pak, leunde hij bij elke bijeenkomst tegen de bar: een Camel zonder filter in de ene hand, een glaasje droge witte wijn in de andere. En ondertussen maar Bourgondisch communiceren. Of liever gezegd: hij hield een monoloog aan de toog. Vandaag deel 2 in mijn 3-luik over mijn ervaringen als tekstschrijver in Tilburg.        Lees meer

De beste tekstschrijver van Tilburg … komt uit Veldhoven

De beste tekstschrijver van Tilburg … komt uit Veldhoven‘De beste frites van Veldhoven komt uit … Knegsel.’  Zo luidt de tekst van een advertentie van Friettent De Weefkamer uit  het naburige Knegsel op de lokale zender: zeg maar de teletekst van Veldhoven. De ludieke tekst tovert elke keer weer een glimlach op mijn gezicht. Met deze insteek moet ik wat doen, dacht ik afgelopen weekend. Maar wat? Plotseling schoot me een bekend credo uit de reclamebranche te binnen: ‘Beter goed gejat, dan slecht zelf verzonnen.’  Als ik nu eens een blog schrijf over mijn eerste ervaringen als tekstschrijver in Tilburg. En dat blog bovenstaande titel geef. Zo gezegd, zo gedaan.  Een uurtje brainstormen en het idee begon te ontkiemen. De komende weken blog ik over 3 wijze lessen die ik als beginnend tekstschrijver in Tilburg geleerd heb.  Vandaag deel 1: het belang van eigenheid voor overtuigingskracht.   Lees meer