5 tips van Pippi Langkous voor Personal Branding met plakkracht

Personal Branding met plakkrachtEen paard optillen boven haar hoofd. Fietsen op een fiets zonder wielen. Zeerovers met één worp uit het raam van een burcht gooien. Of met een luchtbed de Grote Oceaan oversteken. De wonderlijke wereld van mijn jeugdheldin Pippi Langkous komt regelmatig tot leven via de tv. Bijna 50 jaar na de verfilming met Inger Nilsson in de hoofdrol is ze nog steeds springlevend. Wat een plakkracht heeft Astrid Lindgren aan haar avonturen meegegeven. Het Zweedse meisje met de 2 peenkleurige, uitstaande vlechtjes en de ondeugend rode sproetjes verwondert, inspireert en beklijft. Het karakter van Pippi Langkous inspireert mij vrijwel dagelijks. Ben jij als ondernemer ook gebrand op een authentieke uitstraling? Maak dan kennis met haar universele levenslessen en geef een flinke dosis Koenraads kleefpasta aan je persoonlijke communicatie.

Met opgetrokken knietjes op de bank

7 jaar geleden kocht ik bij de witte boekhandel in Veldhoven een dvd-box met verhalen van het vrijgevochten meisje dat voluit Pippilotta Victualia Rolgordijna Kruizemuntina Efraïmsdochter Langkous heet. De box bevatte de films Pippi Langkous, Pippi Langkous gaat aan boord, Pippi Langkous in Taka-Tukaland en Pippi zet de boel op stelten. De films waren bedoeld voor later, om er samen met mijn kinderen naar te kijken. Dat lukte niet. Ik haalde de dvd’s uit het folie en stopte de film ‘Pippi Langkous’ in de dvd-speler. 5 minuten later zat ik als een klein jochie met opgetrokken knietjes op de bank. En met open mond van verbazing. Direct sloot ik de hoofdpersonages in mijn armen: Tommie en Anika, tante Pastelia, de agenten Kling & Klang, de boeven Donder Kareltje & Blom en niet te vergeten Pippi, haar paard Witje en het aapje Meneer Nilsson.

Dansen op het plafond

Zoals je misschien weet, hanteer ik als tekstschrijver, storyteller en presentatiecoach het motto ‘schrijven om te beklijven’. Metaforen die ik daarbij gebruik zijn een prittstift, buddy’s van Pritt, post-it stickers en sinds het bekijken van de dvd’s van Pippi Langkous ook Koenraads Kleefpasta. De film ‘Pippi zet de boel op stelten’ inspireerde me tot deze laatste metafoor. In dit verhaal lopen Tommie en Anika weg van huis. Pippi belooft hun ouders om mee te gaan en op ze te passen. Ver weg van huis ontmoeten ze de marskramer Koenraad, die stad en land afreist om zijn befaamde kleefpasta te verkopen. Zijn lichtgevend groene kleefpasta is zo sterk dat je ermee op het plafond kunt dansen als je het onder je schoenen smeert. Zelfs een oude, vervallen auto krijgt Pippi met deze pasta weer aan de praat. Mooi hoe de plakkracht van Astrid Lindgren’s hoofdpersonage en de kleefkracht van Koenraads product hier samenkomen.

Spiegel jezelf aan Pippi

Je boodschap op papier, op het beeldscherm of bij een presentatie beklijft veel beter als je een likje van Koenraads befaamde kleefpasta gebruikt. Je zou ook kunnen zeggen: spiegel je eens wat meer aan het inspirerende personage Pippi Langkous. Uit ervaring weet ik inmiddels dat het werkt en beklijft. Met de volgende tips houd ik je deze spiegel van mijn jeugdheldin Pippi Langkous graag voor.

Tip 1 Personal Branding – Iedereen is uniek, ben dus 100% jezelf

Pippi Langkous is een vrije geest die zich niks aantrekt van het zogenoemde establishment. Ze laat zich niet snel van de wijs brengen als anderen denken het beter te weten. Tante Pastelia vindt dat ze in een kindertehuis hoort. Pippi is het daar niet mee eens, want naar eigen zeggen woont ze al in een kindertehuis. Ze is authentiek en uniek in heel haar doen en laten. Ze laat zich de les niet lezen. Zelfs niet tijdens de enige ochtend dat ze – op advies van Tommie en Anika – naar school gaat. Vertel je graag wat anderen ook zeggen? Gedraag je je precies hetzelfde als collega-ondernemers? Stop met na-apen en papegaaien. Als je knipt en plakt, word je vanzelf een grijze muis. Wees dus jezelf. Volgens Loesje zijn er al zoveel anderen. Beweren de goeroes van deze wereld bijvoorbeeld dat je een blog of webpagina niet mag beginnen met een persoonlijk verhaal? Zeg dan ‘lekker puh’ en zorg met een voorbeeld, een krachtig beeld of een persoonlijke anekdote voor de broodnodige associatie en herkenning. Ook als ondernemer ben je toch een persoon van vlees en bloed. Potentiële klanten doen zaken met jou. Niet met gebouwen, bedrijfswagens of andere materiële zaken.

Tip 2 Personal Branding – Richt de wereld in naar je eigen zin

Pippi Langkous richt de wereld in naar haar eigen zin. Welk ander meisje woont nou alleen in een grote villa, samen met een aapje en een paard? Ze is ijzersterk, slim en tegendraads. Pippi gedraagt zich rebels. Ze laat zich niet snel uit het veld slaan als anderen vinden dat ze zich gek gedraagt. Ze houdt haar schoenen aan in bed en slaapt met haar voeten op het hoofdkussen, omdat alle mensen in Guatemala zo slapen. Als je haar karakter en gedrag analyseert, kun je je afvragen: wat is gek en wat is gewoon. Ga je voor ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’? Of kies je net als Pippi voor ‘Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg’? Wil je graag opvallen in je offline en online communicatie? Kopieer dan niet het kuddegedrag van collega-ondernemers of concurrenten. Verlaat het geitenpad en effen je eigen pad. En doe vooral – net als Pippi Langkous – eens iets geks. Als de reacties positief zijn, krijg je vanzelf te horen: ‘Dat is te gek of dat is zo gek nog niet’. Al enkele jaren trek ik tijdens netwerkbijeenkomsten de aandacht met een klein voorwerpje, dat ik gebruik als metafoor voor mijn Elevator Pitch (bijvoorbeeld een Prittstift als belangrijkste gereedschap van een tekstschrijver). Tafelgenoten of toehoorders kijken me eerst met een vreemde blik aan. Verwondering slaat om in bewondering, want dankzij dit likje Koenraads kleefpasta kunnen collega-ondernemers mijn Elevator Pitch onthouden en navertellen.

Tip 3 Personal Branding – Niets is onmogelijk, voor elk probleem is een oplossing  

Veel ondernemers acteren bij voorkeur op de automatische piloot. Dat is een gemiste kans, want de magie speelt zich af in het universum buiten je comfortzone. Sla dus andere wegen in en ontdek nieuwe kansen en uitdagingen. Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, blijf je krijgen wat je altijd gekregen hebt. Deze tegeltjeswijsheid van Albert Einstein had ook uit de mond van Pippi Langkous kunnen komen. Pippi Langkous is positief ingesteld en ziet niet snel beren op de weg. Haar bekendste uitspraak sluit hier mooi bij aan: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan.’ Als je iets nieuws uitprobeert of onderneemt, moet je ervan uitgaan dat je het ook kunt. ‘Ja, maar’ zeggen of direct je kont tegen de krib gooien, is kiezen voor de weg van de minste weerstand. Dat is een keuze, maar wel een veilige keuze. Zoek net als Pippi Langkous het avontuur op. Dreigt ze te laat te komen? Geen probleem. Met haar logica lost ze alles op. Ze loopt gewoon achteruit en komt zo misschien toch nog op tijd. Waarom? In Egypte lopen alle mensen zo. Zelf heb ik enkele jaren als zij-instromer voor de klas gestaan. Het was een harde leerschool, totdat ik besloot mijn eigen ervaringen als tekstschrijver te gebruiken voor de lessen overtuigend schrijven en presenteren die ik aan hbo-studenten gaf. Het effect was groot: de interactie, de kwaliteit van de teksten en presentaties, het plezier en de waarderingen namen toe.

Tip 4 Personal Branding – Gebruik je fantasie en houd het kind in jezelf levend

Pippi Langkous is kleurrijk in heel haar doen en laten. Haar woning Villa Kakelbont is prachtig geschilderd in allerlei pasteltinten. En ze heeft zich kleurrijk uitgedost met oranje vlechten, een groen of rood-wit gestreept shirt, een gele schort, een groene panty aan haar rechterbeen en een oranje panty aan haar linkerbeen. In Pippi Langkous is het kind springlevend. Ze kijkt met een kinderlijke blik van verwondering naar de volwassen wereld. Haar fantasie is grenzeloos en de verhalen die ze vertelt over haar vader, piraten en onbewoonde eilanden geven kleur aan het leven van Tommie, Anika en andere kinderen. Ze slikt in het donker krumuleutpillen tegen het groter worden. Daarbij spreekt ze de volgende spreuk uit: ‘kleine fijne krumuleut, ik wil altijd blijven greut’. Pippi bedenkt creatieve oplossingen voor alledaagse uitdagingen of bezigheden. Zo knipt ze de slierten spaghetti die uit haar mond hangen af met een schaar. En ze schaatst op borstels door het huis als ze de vloer moet boenen. Sinds ik zelf kinderen heb, is kinderlijke verwondering mijn grootste inspiratiebron. Als volwassenen zijn we gehersenspoeld. We spelen niet meer én we zijn het afgeleerd om door de ogen van een kind naar de wereld te kijken. Vraag eens aan een kind wat het ergens van vindt. Of bekijk de wereld als je op je knieën zit of als je op de grond ligt. Als het perspectief verandert, verandert ook je manier van kijken. Probeer het maar eens, denken als Pippi Langkous geeft je creativiteit een impuls.

Tip 5 Personal Branding – Twee maal drie is vier: vermenigvuldig door te delen   

Tante Pastelia, de agenten Kling & Klang en andere volwassenen in het dorp vinden het vreemd dat een 9-jarig meisje alleen in zo’n grote villa woont. Pippi Langkous gaat haar eigen gang, ze zorgt goed voor zichzelf en voor haar vrienden. Tommie, Anika en de andere kinderen in het dorp komen niets te kort. Om een wens van Anika in vervulling te laten gaan, creëert ze een onbewoond eiland. Ze neemt zelfs een leg fles mee, want een onbewoond eiland zonder flessenpost bestaat niet in haar levendige fantasie. Witje en Meneer Nilsson genieten mee van haar kook- en bakkunsten. De muis die in Villa Kakelbont woont, krijgt zijn eigen kerstboom en voor alle kinderen in het dorp hangt ze met kerst een cadeautje in de boom. Met de goudstukken uit haar tas koopt ze voor alle kinderen in het dorp snoep en speelgoed. Kortom: Pippi deelt haar liefde, geld en levenslust. Toen ik nog klein was en naar de avonturen van Pippi Langkous op tv keek, was de omringende wereld een kenniseconomie. Kennis maakte machtig in die tijd. Vandaag de dag ligt alle kennis online op straat. Google wat je wilt weten en je zult vinden. Sinds ik via blogs, social media, gastpresentaties en workshops mijn kennis deel, is het aantal klanten vermenigvuldigd. Wil je ook autoriteit opbouwen? Laat dan je eigen stem doorklinken in de kennis die je offline en online deelt.

Doe jij net als Pippi je eigen zin?

Pippi Langkous prikkelt niet alleen mijn fantasie, maar ook die van mijn kinderen Julian en Annabel. Julian is helemaal ondersteboven van haar avonturen. Hij leeft intens mee met de eigenzinnige, vrijgevochten manier waarop Pippi de wereld naar haar hand zet. Hij lacht als agent Kling vanaf een rijdend automobiel in het gras valt. Hij juicht als Pippi de tas met goudstukken terugpakt van de boeven. En Annabel durft bijna niet te kijken als Pippi samen met Tommie en Anika rondspookt op de zolder van Villa Kakelbont. Pippi Langkous amuseert, verwonder en inspireert dus jong en oud. En dat al bijna 50 jaar. Met bovenstaande 5 tips geef je kleur en Koenraads kleefpasta aan je personal branding. Kun je hulp gebruiken bij het vertellen van je eigen verhaal? Vanuit kinderlijke verwondering help ik je graag om een beklijvend verhaal te schrijven en te vertellen. Interesse? Bel (06) 53 22 60 82 om een afspraak te maken

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.