Bloggen is een krachtenspel (deel 2)

Bloggen is een krachtenspelDigitaal op de voorgrond treden. En online stap voor stap aan je expertstatus werken. Bloggen biedt een wereld aan mogelijkheden als je creatief bent, graag in de pen klimt en bovendien verstand van zaken hebt. Misschien heb ik als ervaren tekstschrijver en blogger gemakkelijk praten. Wat onderneem je als je niet creatief bent, of denkt dat je niet creatief bent? Waar begin je als schrijven geen dagelijkse bezigheid is? En hoe kom je aan al die kennis, tips en wetenswaardigheden over je vakgebied? Gebruik de volgende vijf (vervolg)inzichten of krachten uit het krachtenspel en je blogt binnenkort als een echte expert. Zeker als je ook de vijf krachten uit het eerste blog ter harte neemt.

Kracht 6: Zeggingskracht van woorden

Kies je voor woorden met zeggingskracht, dan roep je automatisch een associatie aan beelden op. Met de juiste woorden visualiseer je je blog of verhaal. Lezers kunnen zich een voorstelling maken van wat je schrijft. Zeggingskracht is geen synoniem voor gespierde taal. Hard roepen werkt averechts. De juiste woorden geven kleur en nuance aan je tekst. Vermijd jargon (vaktaal), clichés (voor herhaling vatbaar, de tijd heelt alle wonden), containerbegrippen (maatwerk, kwaliteit) en trek mee ten strijde tegen vaagtaal (in je kracht staan, ik heb zoiets van) en kies woorden waarvan de betekenis opgesloten zit in het woord zelf. Dus hartstocht in plaats van passie. Liever vindingrijk dan creatief. En oorspronkelijk als alternatief voor authentiek.

Kracht 7: Verbeeldingskracht van beelden en voorbeelden

‘Beelden zeggen meer dan 1000 woorden’, luidt een gevleugelde uitspraak. Heb je je wel eens afgevraagd hoeveel informatie je kunt voorstellen, begrijpen en onthouden zonder het gebruik van beelden en voorbeelden? De juiste metaforen visualiseren en verklaren je boodschap. Voorbeelden geven op beeldende wijze tekst en uitleg. Het schetsen van beelden zorgt voor herkenning en associatie. Met andere woorden: beeldend schrijven prikkelt de fantasie en spreekt de creatieve, rechter hersenhelft van je lezer aan. Ontdek het verschil maar eens tussen de volgende twee voorbeelden: ‘het kind speelde op straat met zijn vriendje’ of ‘het blonde boefje met guitige, blauwe oogjes trok belletje bij de buurman en liep toen hard weg’. Welk voorbeeld roept de meeste associaties op?

Kracht 8: Kleefkracht van een goed verhaal

Als tekstschrijver en presentatiecoach vertel ik graag persoonlijke verhalen. Ik ben namelijk overtuigd van de kleefkracht van storytelling. Een goed opgebouwd verhaal is makkelijk te onthouden én door te vertellen. En leuk om te vertellen en naar te luisteren. Zeker weten dat jij sprookjes als ‘Roodkapje’ of ‘De wolf en de 7 geitjes’ kunt vertellen in je eigen woorden. Ook al heb je dat misschien tien jaar of langer niet gedaan. Laat je teksten dus beklijven. Ook jij hebt veel meer te vertellen dan je denkt. Geen inspiratie? Denk aan je eerste liefde, je eerste doelpunt, je eerste sprong in het diepe of je eerste kus. Heb je als ondernemer een vergelijkbaar gevoel van trots of hartstocht? Zet het op papier. Spreek het in op je memo-recorder. Of schreeuw het van de daken. Jouw klanten zijn ook mensen die graag zaken doen met ondernemers van vlees en bloed.

Kracht 9: Doorzettingsvermogen en daadkracht

Lopen, fietsen, schrijven of autorijden. Vier voorbeelden van activiteiten die ik letterlijk met vallen en opstaan heb geleerd. Het moment van mijn eerste stapjes kan ik me niet meer voor de geest halen. Uit de verhalen van mijn moeder weet ik dat ik vijf stapjes zette en toen door de knieën ging. En dat een paar keer achter elkaar. Net zo lang totdat ik op de been bleef. Mijn eerste fietstocht zonder zijwieltjes eindigde tegen de garagedeur. De ‘S’ van ‘Roos’ schreef ik consequent achterstevoren. En tijdens mijn eerste rijles vloog ik met een snelheid van 25 kilometer per uur uit de bocht. Zonder ingreep van mijn instructeur was ik een brokkenpiloot geweest. Leren om te bloggen kost tijd, energie en vooral lef. Geef niet op als je geen inspiratie hebt. Ga door: bloggen leer je ook met vallen en opstaan.

Kracht 10: Social Media als krachtmeting

Schrijf je alleen om je gedachten te ordenen? Kies dan voor een dagboek met een slotje erop. Wil je schrijven om gelezen te worden, dan is een blog een geweldig medium. Je bepaalt immers zelf onderwerp, lengte artikel en datum van publicatie. Als je op de knop ‘publiceren’ hebt gedrukt, begint de kracht van bloggen pas echt. Achteroverleunen is geen optie. Gebruik sociale media als Twitter, Facebook en Linkedin om je blogpost wereldkundig te maken. Daag lezers uit om te reageren op jouw digitale pennenvruchten. Denk hier niet te licht over. Met een blog kun je een trouwe schare aan lezers opbouwen. Door regelmatig tips en inzichten te delen, bouw je bovendien autoriteit op. Pas wel op voor eenrichtingsverkeer. Bloggen is interactief: bedank je lezers voor hun reactie, RT of ‘like’. En vergeet niet om op blogs van anderen te reageren. Tenslotte: zet jezelf als gastblogger in de ‘spotlights’ op de veelgelezen weblogs van collega’s, vakbroeders of zielsverwanten. Waarom? Als je tot hier bent gekomen met lezen, snap je waarom.

Workshop bloggen 

‘Overtuigend bloggen is een krachtenspel (deel 2)’ verscheen eerder als gastblog op www.socialned.nl. Nieuwsgierig naar de 5 andere krachten die een rol spelen bij overtuigend bloggen?  Lees dan deel 1. Zelf aan de slag met bloggen? Schrijf je in voor de workshop bloggen bij Seats2Meet Strijp-S in Eindhoven. Of neem Andries tekst, training & advies als ghostblogger in de arm.

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.