Advertorials: buitenkans voor storytelling

Bedrijfsbladen. Regelmatig vallen ze bij ondernemers op de deurmat. Advertenties en advertorials domineren de inhoud. Een advertorial is een advertentie met ruimte voor tekst en uitleg over je bedrijf. Vanuit een (bedrijfs)journalistieke invalshoek wordt je bedrijf of ondernemerschap in de spotlights gezet. Uit onderzoek blijkt dat een advertorial 80% meer effectiever is dan een gewone advertentie. Soms hebben bedrijfsbladen een bewaarfunctie, soms liggen ze een week later bij het oud papier. Veel ondernemers bladeren er een keer doorheen en blijven hangen bij de personen die ze kennen. Of de combinatie van foto en kopregel trekt zo de aandacht dat ze beginnen te lezen. Herkenbaar?

Vertel een persoonlijk verhaal

Is het zinvol om zelf ook acte de présence te geven in een magazine of bedrijfsblad? Ja, alleen als je opvalt. Breng nieuws, haak in op de actualiteit of sluit aan bij de behoefte van lezers. En vertel vooral een persoonlijk verhaal. Storytelling werkt beter dan een opsomming van unieke verkoopargumenten. Laat lezers de menselijke kant van je ondernemerschap zijn. Maak ze deelgenoot van drijfveren en ambities. Human interest is veel interessanter om te lezen dan een standaard verhaal over maatwerk, kwaliteit, transparantie of tevreden klanten.

Tips voor advertorials

Bedenk dat een gemiddelde advertorial niet goedkoop is. Voor hetzelfde geld kun je via goedkopere alternatieven een veel groter bereik halen. Denk aan blogs of social-mediaberichten. Kies je voor een advertorial? Haal er dan uit wat erin zit. Graag geef ik je een aantal beproefde tips:

  • Vertel een persoonlijk verhaal over drijfveren en ambities
  • Schakel een professionele fotograaf in voor een opvallende foto
  • Gebruik prikkelende tussenkoppen en teasers (citaten)
  • Laat klanten aan het woord over samenwerking
  • Zet belangrijke informatie in een kader
  • Vergeet contactinformatie niet: adres, telefoonnummer, e-mail en website

Voorbeelden advertorial

Advertorial laten schrijven?

Vaak krijg je via een advertentieverkoper het verzoek om een advertorial te laten plaatsen. Je kunt ook zelf een bedrijfsblad of magazine benaderen. In beide gevallen is het verstandig om de tekst te laten schrijven door een professioneel tekstschrijver. Interesse? Vanuit Veldhoven klimt Andries tekst, training & advies graag in de pen voor een advertorial met een menselijk verhaal. Interesse? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.

Gratis 11 beklijvende tips

Abonneer je op Plakkracht – de digitale nieuwsbrief van Andries tekst, training & advies. En ontvang het inspiratieboekje ‘Gereedschap van de tekstschrijver’ als welkomstcadeau: 10 gereedschappen met plakkracht en 1 uitsmijter.