Acquisitiebrieven versturen? Geef een cadeautje

Acquisitiebrieven versturen Marokko smaakt naar meer. Tijdens een rondreis door dit Noord-Afrikaanse land raakte ik verkocht aan de geuren en kleuren van Marokko. Met plezier denk ik terug aan onze gids. Of Omar of the dessert zoals hij zichzelf noemde. Omar wachtte ons op in Merzouga, aan de rand van de Sahara. Mijn vriendin en ik betaalden alleen voor een rondrit op een kameel en een overnachting (met diner) in de woestijn. Twee weken toerde hij met ons door het zuidelijk deel van het land. Hij loodste ons door de Midden-Atlas, hij manoeuvreerde handig langs kloven (gorges) en hij bracht ons in contact met vrienden en familieleden. Overal gingen deuren open en wachtte ons een warm, gastvrij onthaal. Van opdringerige tapijtverkopers hadden we geen last. Na het afscheid van Omar kon ik maar één conclusie trekken: het is veel leuker om te geven dan te nemen. Zeker op onverwachte momenten. Bijvoorbeeld bij acquisitiebrieven versturen.

Eerst geven, dan nemen

In mijn vorige blogartikel ‘Acquisitiebrief schrijven: hoe warmer, hoe beter’ introduceerde ik een beproefde strategie om acquisitiebrieven of verkoopbrieven te schrijven. Deze zelfbedachte G.E.I.S.E.R.-strategie heb ik genoemd naar de heetwaterbronnen in het ijskoude IJsland.  In 6 stappen maak je koude acquisitie op papier van lauw tot warm. De naam van elke stap begint met één van de letters van het woord G.E.I.S.E.R. In deze eerste aflevering behandel ik de G van ‘Geven in plaats van nemen’. Deze voorwaarde werkt niet alleen bij acquisitiebrieven versturen. Ook bij netwerken is het beter om eerst te geven en dan pas te nemen. Cadeautjes vormen een prima opwarmer voor een acquisitiegesprek.

Cadeautjes beklijven

Acquisitiebrief versturen - citaat 1Als klein jochie ben ik opgegroeid in een echte cadeautjescultuur. En nog steeds vind ik het leuk om cadeautjes te geven en te krijgen. Niet alleen op verjaardagen of met Sinterklaas en Kerstmis. Maar ook op Valentijnsdag, Vaderdag en Moederdag. Ook in het bedrijfsleven geven we elkaar graag cadeautjes. Denk aan relatiegeschenken of kerstpakketten.  Al deze cadeaus stemmen overeen met ons verwachtingspatroon. Ik ben ervan overtuigd dat de kleefkracht groter is als je op onverwachte momenten een cadeau geeft. Enkele jaren geleden kreeg ik van een onderneemster bij onze eerste ontmoeting een doos Belgische bonbons cadeau. Ik was aangenaam verrast. Voor haar is zo’n traktatie de normaalste zaak van de wereld: ‘Als je waarde hecht aan een relatie, is het leuk om hem of haar te verrassen’.

Relatiegeschenken

Enkele weken geleden was ik te gast bij de Ilse Wouters Academy op Sectie C in het Eindhovense stadsdeel Tongelre. Dick Wijnhoven had deze locatie uitgekozen voor de tweejaarlijkse relatiedag van CreaGiftsWear. De relatiedag overtrof mijn verwachtingen. Erg leuk zoals leveranciers van CreaGiftsWear gepassioneerd vertelden over hun relatiegeschenken. Ik was vooral onder de indruk van het verhaal van de ‘parapluleverancier’. Qua relatiegeschenk was ik gecharmeerd van 2 wijnflessen die met een platte kant tegen elkaar stonden en een wikkel ‘Samenwerking’ eromheen. Zo’n relatiedag laat zien dat op elk potje wel een dekseltje past. De variëteit aan cadeaus – van klein tot groot – is enorm. De relatiedag was een cadeautje pur sang. In al zijn eenvoud. Door de opzet, de workshop over storytelling, gepassioneerde leveranciers en goodiebag met cadeautjes.

Waarde hechten aan relaties: 3 voorbeelden

Met GEVEN laat je zien dat je waarde hecht aan een relatie. Je vindt het de moeite waard om tijd en energie te steken in de opbouw ervan. Dat kan op allerlei manieren. Graag zet ik er 3 op een rij:

  • Maak een afspraak met een bestaande of nieuwe klant en trakteer hem of haar op een kop koffie of een lunch buiten de deur. Samen eten of koffie drinken geeft je de tijd om kennis te maken, behoefte te peilen of ideeën uit te wisselen.
  • Trakteer een vaste of nieuwe klant op een doos bonbons, een bos bloemen, een fles wijn (om op de samenwerking te toasten) of een ander cadeau dat past bij jullie samenwerking. Zelf denk ik aan een plakbandhouder of post-it stickers om mijn slogan ‘Schrijven om te beklijven’ te illustreren.
  • Maak je acquisitiebrief of verkoopbrief onweerstaanbaar met een origineel cadeautje met kleefkracht. Ontwerpbureau Orange Design uit Asten verraste bouwbedrijven en projectontwikkelaars met een scrabblespel van chocolade. De begeleidende acquisitiebrief en de scrabble-letters waren van toepassing op de branche.

Blogs in reeks G.E.I.S.E.R.-strategie

De ‘G’ van ‘Geven in plaats van nemen’ is het eerste artikel over hoe je koude acquisitie via een succesvolle verkoopbrief warm maakt. In deze reeks zijn de volgende blogartikelen reeds verschenen:

  • Introductie G.E.I.S.E.R.-strategie. > Lees meer
  • Geven in plaats van nemen (G): verras potentiële klanten in een mailing en geef een cadeautje (gimmick, tips of e-book). > Dit blog.
  • Eerlijkheid duurt het langst (E): vertel een eerlijk verhaal, prospects prikken er doorheen als je liegt of sterk overdrijft. > Lees meer.
  • Inlevingsvermogen als start (I): verdiep je in de behoefte van potentiële klanten en speel daar met een goed aanbod op in. > Lees meer.
  • Simpel schrijven is schrappen (S): zet je verhaal kort en krachtig op papier (less is more). > Lees meer.
  • Eigenheid geeft identiteit (E): laat je persoonlijke stem doorklinken in je verkoopbrief, zo communiceer je onderscheidend. > Lees meer.
  • Responderen is reacties vragen (R): wacht niet af, maar neem zelf het initiatief om te bellen of te mailen. > Lees meer.

Acquisitiebrieven versturen? Welk cadeautje geef jij?

Acquisitiebrief versturen - citaat 2Versta jij de kunst om je acquisitiebrieven net zo hartverwarmend te maken als mijn vakantie in Marokko? Smaken jouw verkoopbrieven net als de bonbons van mijn klant naar meer? Of ben je op zoek naar originele ideeën voor een beklijvend cadeautje bij een mailing? Ik trakteer graag op een kop koffie of thee om ervaringen en ideeën uit te wisselen. Interesse? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in. Verder is het mogelijk om een afspraak te maken voor een vragen(v)uurtje. In een sessie videobellen sparren we samen over de kwaliteit van je direct mail, verkoopbrief of acquisitiebrief.

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch – Helmond om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.