Verkoopbrieven verzenden: speel jij blufpoker of open kaart?

Verkoopbrieven verzendenAls onervaren tekstschrijver trok ik bij sommige opdrachten een te grote broek aan. Ik vond het lastig om ‘Nee’ te zeggen. Schrijfopdrachten zorgden immers voor inkomsten niet missen. Opdrachtgevers straffen blufpoker genadeloos af. Als jong broekie zei ik volmondig ‘Ja’ tegen een uitdagende klus. Ik wist dat ik de kennis en ervaring miste. 2 weken lang stoeide ik met een opdracht voor een onderwijsinstelling: 10 verkoopbrieven verzenden bij 10 methodieken. Het lukte niet. Ik lichtte mijn opdrachtgever in, 1 dag voor de deadline. Hij stond voor het blok, verweet me onprofessioneel gedrag en beëindigde onze prille samenwerking. Hij had nog wel een goedbedoelde tip: ‘Speel open kaart André, dat stellen opdrachtgevers op prijs.’   

 ‘Nee’ voelen‘ en ‘Ja’ zeggen

Als ondernemer maak je graag een onuitwisbare indruk. Zowel op (potentiële) klanten als relaties. Tijdens een gesprek, op het beeldscherm én op papier (bij acquisitiebrieven schrijven bijvoorbeeld). Bij een gesprek of presentatie kijk je elkaar recht in de ogen. Lichaamstaal verraadt als er ruis op de lijn zit. ‘Ja’ zeggen en eigenlijk ‘Nee’ voelen is zichtbaar. Vaak al bij de eerste oogopslag. De poppetjes in je ogen stralen als je eerlijk en enthousiast bent. Dat gevoel is veel prettiger dan de ‘poppen aan het dansen krijgen’. 16 jaar geleden durfde ik geen ‘Nee’ te zeggen. Waarom zou ik mijn twijfel uitspreken? Nu deins ik er niet meer voor terug. Je komt veel geloofwaardiger over. De ‘E’ van ‘Eerlijkheid duurt het langst’ is de tweede stap in mijn G.E.I.S.E.R.-strategie is. Met dit beproefde stappenplan maak je je koude acquisitie op papier (en tijdens gesprekken) warm.

Eerlijk en oprecht overtuigt

Eerlijkheid speelt ook bij verkoopbrieven schrijven een rol. De directe interactie ontbreekt, daarom moet elk woord raak en geloofwaardig zijn.  Je hebt niet genoeg aan een half woord. Bovendien zaai je verwarring met woorden die een dubbele betekenis hebben. Je lezer leest niet tussen de regels door. Voorkom dus blufpoker. Speel niet de joker. Houd krachttermen en containerbegrippen op zak. Vertel gewoon een eerlijk, persoonlijk verhaal. Zo kom je veel geloofwaardiger over. Speel dus is jouw troefkaart: in verkoopbrieven, op websites en tijdens gesprekken.

Eerlijkheid in 5 handige tips voor je acquisitiebrief

Bij de ‘E’ van de G.E.I.S.E.R.-strategie horen ook enkele tips. Gebruik ze naar hartenlust om eerlijk, integer en overtuigend over te komen:

  • Durf ‘Nee’ te zeggen tegen opdrachten als capaciteit, kennis, ervaring en affiniteit ontbreken. En zeg alleen ‘Ja’ tegen opdrachten als het een volmondig ‘Ja’ is
  • Wees consequent en consistent in je communicatie. Met een eerlijke boodschap heb je nooit last van een Pinokkio-gevoel
  • Doe meer dan je belooft in je acquisitiebrief of presentatie, daarmee maak je meer indruk dan ‘beloven wat je precies doet’
  • Laat je partner, vrienden of relaties je verhaal lezen of beluisteren en vraag of ze jou hierin herkennen
  • Kijk je spiegelbeeld recht in de ogen als je acquisitiebrief of presentatie gereed is: niemand geeft eerlijkere feedback dan je spiegelbeeld

Verschenen blogs in reeks G.E.I.S.E.R.-strategie

De ‘E’ van ‘Eerlijkheid duurt het langst’ is het derde artikel over hoe je koude acquisitie in je acquisitiebrief warm maakt. In deze reeks zijn de volgende blogartikelen verschenen:

  • Introductie G.E.I.S.E.R.-strategie. > Lees meer
  • Geven in plaats van nemen (G): verras potentiële klanten in een mailing en geef een cadeautje (gimmick, tips of e-book). > Lees meer.
  • Eerlijkheid duurt het langst (E): vertel een eerlijk verhaal, prospects prikken er doorheen als je liegt of sterk overdrijft. > Dit blog.
  • Inlevingsvermogen als start (I): verdiep je in de behoefte van potentiële klanten en speel daar met een goed aanbod op in. > Lees meer.
  • Simpel schrijven is schrappen (S): zet je verhaal kort en krachtig op papier (less is more). > Lees meer.
  • Eigenheid geeft identiteit (E): laat je persoonlijke stem doorklinken in je verkoopbrief, zo communiceer je onderscheidend. > Lees meer.
  • Responderen is reacties vragen (R): wacht niet af, maar neem zelf het initiatief om te bellen of te mailen. > Lees meer.

Jouw ervaringen met verkoopbrieven verzenden?

Hoe eerlijk en oprecht ben jij in je acquisitie? Speel je blufpoker of leg je je kaarten direct op tafel. Ik ben heel benieuwd naar je ideeën en ervaringen. Schroom niet om die te delen met de lezers van dit blog. Met goede aanvullingen kunnen we de inhoud van acquisitiebrieven en presentaties nog beter maken.

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch – Helmond om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.