Simpel schrijven is schrappen

schrijven is schrappen

Mijn hartstocht voor copywriting laaide op tijdens een gastcollege van mijn leermeester Hans Kik. Deze oud-student Nederlands vertelde in geuren en kleuren over een vak dat ik nog niet kende. Vanaf de eerste seconde hing ik aan zijn lippen. Hij illustreerde zijn meesterschap met een advertentiecampagne voor de Tilburgse snackgigant Ad van Geloven. De advertenties toonden een visgraat op een bord. Daarboven cirkelde een walmpje warme lucht. Onder het mom ‘Niet te geloven zo lekker’ was het visje vliegensvlug opgepeuzeld. Uiteraard was ik benieuwd hoe hij deze illusie van ‘gebakken lucht’ gecreëerd had. ‘De visgraat is besprenkeld met een paar druppeltjes salpeterzuur’, vertelde Hans. ‘Vervolgens heeft de fotograaf er een foto van gemaakt.’ Ik stond perplex en wilde het naadje van de kous weten. ‘Simpel schrijven is schrappen’, doceerde Hans. ‘Als copywriter probeer je in tekst en beeld de kern van je boodschap te raken’.   

De kern van de boodschap

In de colleges Copywriting hield docent Wim de Vries ons wekelijks de spiegel van Hans voor. Doel van alle uitdagende schrijfopdrachten was om de kern van een boodschap te raken. Ik leerde dat copywriting meer is dan schrijven alleen. Het adagium van Wim en Hans was duidelijk: elke reclameboodschap start met een goed concept. Vanzelfsprekend maakte ik ook kennis met de oneliners die het schrijfvak zo fraai typeren: ‘Schrijven is schrappen’, ‘Je moet blijven zitten totdat het er staat’ (Kees van Kooten), ‘In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister’ (Goethe) en ‘Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte’ (Blaise Pascal). Wim hamerde erop dat een goede tekst tijd nodig heeft. ‘Net als een goed concept heeft een tekst rust nodig om te bezinken en te beklijven’, vertelde hij. Sindsdien neem ik regelmatig afstand van de teksten die ik schrijf. Polijsten van een tekst gaat beter als je er met een frisse blik naar kijkt.

De ‘S’ van de G.E.I.S.E.R.-strategie

In een verkoopbrief of acquisitiebrief zijn de eerste 3 regels doorslaggevend. Op basis daarvan bepaal jij: haak ik af of lees ik verder? Een ontoegankelijke woordenbrij vraagt om een enkeltje papierbak. Een prikkelende opening maakt nieuwsgierig. De ‘S’ van de G.E.I.S.E.R.-strategie staat daarom voor Simpel Schrijven is Schrappen. Schrijf je zelf regelmatig e-mailings, webteksten verkoopbrieven of nieuwsbrieven? Geef elke tekst zeggingskracht, verbeeldingskracht en plakkracht. Schrijf dus begrijpelijk, beeldend en zorg dat jouw boodschap blijft hangen, gevonden wordt door Google en inspireert bij een presentatie. Vergeet niet in tekst en beeld de kern van je boodschap te raken. Communiceer dus in concrete, eenvoudige oplossingen, antwoorden en voordelen voor je doelgroep.

Leermeester en leerling copywriting

18 jaar na de workshop van Hans Kik rinkelde de telefoon. Het was Hans. Hij reageerde op mijn uitnodiging voor de workshop ‘Elevatorpitchen zoals het hoort en scoort’.  De bedenker van ‘Zeg ken jij de Mosselpan’ was nieuwsgierig naar mijn aanpak voor de 60-secondenpresentatie. Ik voelde me nog steeds leerling. Hans zag mij als een meester. We maakten een afspraak. Ik herinnerde Hans aan zijn gastcollege en de les die ik geleerd had: ‘Als copywriter probeer je in tekst en beeld de kern van je boodschap te raken’. Glimlachend liet hij me op zijn beeldscherm een letterbord van Ot & Sien zien. ‘Copywriting is heel eenvoudig’, zei hij. ‘Het is een kwestie van letters in de juiste volgorde zetten. Een invuloefening. Want alle letters ken je al.’

11 tips voor schrijven is schrappen

Schrijven om te beklijven vraagt om eenvoud.  Graag zet ik 10 handige tips schrijven is schrappen je op een rij. Pluk er de vruchten van. Kom je er toch niet uit? Ik klim graag voor je in de pen.

Verschenen blogs in reeks G.E.I.S.E.R.-strategie

De ‘S’ van ‘Simpel Schrijven is Schrappen’ is het vierde artikel over hoe je koude acquisitie in je acquisitiebrief warm maakt. In deze reeks zijn de volgende  blogartikelen verschenen:

  • Introductie G.E.I.S.E.R.-strategie. > Lees meer
  • Geven in plaats van nemen (G): verras potentiële klanten in een mailing en geef een cadeautje (gimmick, tips of e-book). > Lees meer.
  • Eerlijkheid duurt het langst (E): vertel een eerlijk verhaal, prospects prikken er doorheen als je liegt of sterk overdrijft. > Lees meer.
  • Inlevingsvermogen als start (I): verdiep je in de behoefte van potentiële klanten en speel daar met een goed aanbod op in. > Lees meer.
  • Simpel schrijven is schrappen (S): zet je verhaal kort en krachtig op papier (less is more). > Dit blog.
  • Eigenheid geeft identiteit (E): laat je persoonlijke stem doorklinken in je verkoopbrief, zo communiceer je onderscheidend. > Lees meer.
  • Responderen is reacties vragen (R): wacht niet af, maar neem zelf het initiatief om te bellen of te mailen. > Lees meer.

Jouw ervaringen als copywriter?

Lukt het jou om te schrijven met zeggingskracht, verbeeldingskracht en plakkracht? Slaag je erin om afstand te nemen van de teksten die je geschreven hebt? En durf je te schrappen als je schrijft? Ik ben heel benieuwd naar je ideeën en ervaringen. Schroom niet om die te delen met de lezers van dit blog. Met goede aanvullingen kunnen we de inhoud van acquisitiebrieven nog beter maken. Heb je zelf hulp nodig bij ‘Schrijven is schrappen’ of de tekst van een verkoopbrief of direct mail? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch – Helmond om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.