Creatief denken? Durf een beetje Annie te zijn

Creatief denken? Durf een beetje Annie te zijn Talloze helden uit mijn jeugd zijn ontsproten aan het creatieve brein van Annie M.G. Schmidt: de koningin-moeder van de Nederlandse jeugdliteratuur. 20 mei was haar geboortedag, week 20 is Annie M.G. Schmidt week. Dankzij illustrator Fiep Westendorp kwam Pluk van de Petteflat tot leven. Thé Tjong-Khing tekende voor de afbeeldingen van Abeltje. Producent Burny Bos maakte van Abeltje en Pluk 2 films waar ik naar blijf kijken. Annie M.G. Schmidt keek tot op hoge leeftijd met een kinderlijke verwondering naar de wereld. Zo’n blik van ‘doe-maar-gek-dan-doe-je-al-gewoon-genoeg’ opent deuren. Daarom daag ik je graag uit: Durf jij een beetje Annie M.G. Schmidt te zijn?  

Metafoor als fundament Elevator Pitch of blog

Voor mijn workshop Elevator Pitch maken put ik graag uit mijn twee lievelingsboeken van Annie M.G. Schmidt: Abeltje en Puk van de Petteflat.  Natuurlijk kun je tijdens een Open Coffee, een netwerketentje of een speeddate een standaardpraatje houden van plusminus 60 seconden. Doorspekt met containerbegrippen die bijna iedereen in de mond neemt. De vraag is: kun je dat praatje 2 weken later nog herinneren. Of sterker nog: heb je de ondernemer die het uitsprak nog helder voor de geest? Daarom geef ik er de voorkeur aan om mijn fantasie te gebruiken. Ik kies liever een krachtige metafoor als fundament voor mijn blog of Elevator Pitch. Hierop bouw ik een plakverhaaltje dat je gemakkelijk kunt onthouden en doorvertellen. Kinderlijke verwondering is bijna altijd dé inspiratiebron in mijn creatief denken.

Creatief denken? Druk net als Abeltje op de groene knop

Wil jij dat ook, creatief denken? Dan daag ik je uit om net als liftboy Abeltje op de groene knop van de lift te drukken en boven jezelf uit te stijgen. Net zoals in het gelijknamige boek van Annie M.G. Schmidt. Abeltje mag niet op de groene knop drukken. Toch doet hij het. De glazen lift schiet door het dak van warenhuis Knots en vliegt richting Amerika. Daar beleeft hij knotsgekke, fantasievolle avonturen. Nieuwsgierig naar de opzet van deze workshop? Lees dan het blog Elevator Pitch nodig? Druk net als Abeltje op de groene knop van de lift. Voor de invalshoek van mijn blogs geldt precies hetzelfde. Die starten stuk voor stuk met een persoonlijke anekdote. Gegrepen uit het leven. Herkenbaar voor jou als lezer. En de basis van storytelling. Logisch dat de karakters van Annie ook een rol spelen in mijn incompany workshop Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven.

Tofste vrucht uit de groentekraam

Als volwassenen kijken we met een andere blik naar de wereld dan toen we klein waren. Dat is soms jammer, want juist die blik van kinderlijke verwondering geeft kleur aan ons leven.  Een rijke fantasie is handig als je een goede metafoor voor je blog of Elevator Pitch wilt bedenken. We hoeven niet met de teletijdmachine van professor Barabas uit Suske & Wiske terug naar onze kinderjaren. We kunnen ook wat vaker fris en fruitige hasselbramen eten. Dankzij deze tofste vrucht uit de groentekraam blijft de Torteltuin in Pluk en de Petteflat behouden. Kun je nergens hasselbramen krijgen? Geef dan je fantasie en creativiteit een kans. Kies voor kinderlijke verwondering bij creatief denken. En durf een beetje net als Annie M.G. Schmidt te zijn. Het is een garantie op verhalen die blijven plakken. Probeer het maar eens.

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.