Communiceren als vlinder? Ontpop je als Rupsje Nooitgenoeg

Communiceren als een vlinder? Ontpop je als Rupsje NooitgenoegVoorlezen uit Rupsje Nooitgenoeg van Eric Carle. Het is elke keer weer een feest voor de zintuigen. Met grote ogen kijken mijn zoontje Julian en dochtertje Annabel hoe een klein, hongerig rupsje verandert in een prachtige vlinder. Als ondernemer wil je dat natuurlijk ook: communiceren en kleurrijk worden, vleugels krijgen en boven jezelf uitstijgen. Versta jij de kunst om jezelf te laten zien en horen? Durf jij voor het voetlicht te treden met een persoonlijk verhaal dat beklijft? Kruip dan in de huid van Rupsje Nooitgenoeg. Vreet je vol met kennis. Laaf je aan de bron van inspiratie. Ontpop je tot vlinder. En fladder vrolijk in het rond.

Feest voor de zintuigen

Vooral het grote voorleesboek van Rupsje Nooitgenoeg is een echte aanrader. De collage-techniek van Eric Carle in vrolijke kleuren en de gaatjes in de kartonnen pagina’s dragen bij aan de feestvreugde. Julian en Annabel zien en voelen met hun vingertjes waar Rupsje Nooitgenoeg zich doorheen eet. Hij heeft honger en hij eet maar door. Appels, worst, aardbeien, lolly’s, taart en groene blaadjes. Overal zet het kleine rupsje zijn tanden in. Elke dag wordt hij een beetje dikker. Plotseling krijgt hij verschrikkelijke buikpijn. Hij bouwt een huisje (cocon) om zich heen. En aan het eind van de week komt hij er weer uit als een prachtige vlinder.

Communiceren als metamorfose

De transformatie van Rupsje Nooitgenoeg naar een kleurrijke vlinder is een prachtige metafoor voor veranderingsprocessen in een mensenleven. Als ik zelf in de spiegel kijk, zie ik die metamorfose ook bij mezelf terug. Als klein jongetje stond ik te boek als verlegen. Rapporten van de lagere school zijn hiervan een stille getuige. In elk schoolrapport had de juffrouw of meester een vinkje gezet bij ‘verlegen’. Niet één keer, maar  6 klassen lang. In het middelpunt communiceren, viel ver buiten mijn comfortzone.  Mijn nichtjes en tantes een kus geven op zondag bij oma: ik huiverde ervan. Ruim 30 jaar later ben ik met vallen en opstaan een vlinder geworden. Met liefde en plezier laat ik nu van me horen. Online en offline. Nodig me uit en ik vertel verhalen. Geef me het woord en ik neem je mee in mijn fantasie. Eén voorwaarde: ik wil graag 100% mezelf zijn. Dat is belangrijk voor de overtuigingskracht.

Leren is een continu proces

Natuurlijk wil jij ook een vlinder zijn? Graag zelfs. Kleurrijke ondernemers kleuren mijn dag als ze communiceren met persoonlijke verhalen. Terug naar het boek van Eric Carle. Rupsje Nooitgenoeg wordt niet zomaar een vlinder. Daar moet hij wel wat voor doen. Dat geldt ook voor jou als ondernemer. Zoals Rupsje Nooitgenoeg een week lang zijn buikje rond eet, zo zet je als ondernemer je tanden zetten in je vakgebied. Dat stadium mag je niet overslaan. Zorg dat je als credit manager alles weet van kredietinformatie, debiteurenbeheer en incasso. Verdiep je als bouwmanager in alle aspecten van het bouwproces. En ben je een social-mediadeskundige? Dan ken je de voordelen en valkuilen van Twitter, Facebook, Linkedin en Pinterest natuurlijk als je broekzak. Jouw kennis heb je niet in één dag geleerd. Kennis vergaren en vaardigheden aanleren is een continu proces. Je leert elke dag. En je bent nooit te oud om te leren opvallend te communiceren.

Tips om te ontpoppen

Blijf je met al je opgedane kennis in je cocon zitten? Of ben je bereid jezelf te ontpoppen tot een kleurrijk ondernemer? Om de natuur een handje te helpen, zet ik 10 tips voor je op een rij. 5 om kennis op te doen als Rupsje Nooitgenoeg. En 5 om kennis te delen als een vlinder.

Kennis opdoen

  1. Lees managemenboeken, e-books, whitepapers en blogs en zorg dat je zo op de hoogte blijft van de trends in je vakgebied.
  2. Organiseer intervisiebijeenkomsten met vakgenoten en discussieer regelmatig over jouw vak. Durf daarbij out-of-the-box te denken, dus ga samen wandelen of een broodje eten. Je merkt het vanzelf: buiten je comfortzone ligt de inspiratie op straat.
  3. Sluit je aan bij netwerkclubs en laat je tijdens wekelijkse of maandelijkse sessies bijpraten over de belangrijkste ontwikkelingen in je vakgebied.
  4. Volg (online) workshops, trainingen en seminars over actuele thema’s: verrijk en verdiep zo je kennis.
  5. Volg de online stappen van collega’s en concurrenten op de voet via Linkedin-groepen, Twitterberichten, YouTube-video’s en Facebookpagina’s.

Kennis delen

  1. Vertel verhalen op je website, (gast)blog, Facebook-pagina en Youtube-kanaal en zorg dat je gevonden wordt. Indirect door je pagina’s goed te optimaliseren voor Google. Direct door je nieuwsbrief, e-mailhandtekening, tweets, statusupdates en berichten te gebruiken voor de promotie ervan.
  2. Neem deel aan discussies in Linkedingroepen, reageer op blogs die je leest en steek je duim op voor Facebookberichten. Wees positief en respectvol in je feedback. Je hoeft het dus niet eens te zijn met de geestelijk vader.
  3. Schrijf een e-book of whitepaper over een belangrijk, vakinhoudelijk onderwerp. Geen inspiratie? Schrijf blogs in de vorm van stappenplannen (5, 7 of 10) en bundel die tot een digitaal inspiratieboek.
  4. Ontwikkel een (gratis) introductieworkshop over een actueel onderwerp. Je deelt je kennis en je laat zo zien dat je een autoriteit op je vakgebied bent. Voorbeelden zijn:  Bloggen als een pro, Acquisitie of inquisitie, Intellectueel eigendom, Onweerstaanbare websites of Grip op debiteuren. De workshop is een opmaat naar een training met meer verdieping, maatwerk en interactie.
  5. Geef gastpresentaties, lezingen en introductieworkshop bij seminars, congressen en netwerkbijeenkomsten. Bezoekers hangen aan je lippen als je hartstochtelijk vertelt over jouw vak.  En hebben ze een professional nodig? De kans is groot dat ze je na afloop aanklampen.

Ga je communiceren als een vlinder? Veel succes met je transformatie .

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch – Helmond om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.