Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter?

verschil tussen een tekstschrijver en een copywriterAan het einde van mijn opleiding Communicatie & Publiciteit in Tilburg had ik een droom. Na een gastcollege van oud-student en copywriter Hans Kik wist ik het zeker: ik wil copywriter worden en samen met een artdirector een creatief team vormen. Plusminus dertig sollicitatiebrieven later was ik een illusie armer en een ervaring rijker. Ik had domweg te weinig ervaring. Daarom hakte ik de knoop door en begon als freelance tekstschrijver voor mezelf. Ik merkte dat reclamebureaus daar wel behoefte aan hadden. De laatste jaren stel ik mezelf bij netwerkbijeenkomsten voor als copywriter. Soms hoor ik: een copywriter is toch gewoon een tekstschrijver? Niet dus. Daarom geef ik in dit artikel antwoord op de vraag: wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter.

Gebrek aan creatieve bagage

In de wereld van communicatie, reclame en marketing gebruiken professionals de termen ‘tekstschrijver’ en ‘copywriter door elkaar. Voor sommige vakgenoten zijn het dezelfde disciplines: de ene als Nederlands begrip, de andere met de letterlijke Engelse vertaling ervan. Is dat verwarrend? Ja, soms wel.  Zowel tekstschrijvers als copywriters schrijven immers teksten. Voor papieren en voor digitale media. In het begin van mijn carrière voelde ik me vooral tekstschrijver. Ik miste het strategisch inzicht en de creatieve bagage om als copywriter door het leven te gaan. Het was mijn lust en mijn leven om in de pen te klimmen voor opdrachtgevers en teksten te schrijven voor folders, brochures, nieuwsbrieven, verkoopbrieven en jaarverslagen.

Diverse doelstellingen

In de wereld van communicatie, reclame en marketing gebruiken professionals de termen ‘tekstschrijver’ en ‘copywriter door elkaar. Voor sommige vakgenoten zijn het dezelfde disciplines: de ene als Nederlands begrip, de andere met de letterlijke Engelse vertaling ervan. Is dat verwarrend? Ja, soms wel.  Zowel tekstschrijvers als copywriters schrijven immers teksten. Voor papieren en voor digitale media. In het begin van mijn carrière voelde ik me vooral tekstschrijver. Ik miste het strategisch inzicht en de creatieve bagage om als copywriter door het leven te gaan. Het was mijn lust en mijn leven om in de pen te klimmen voor opdrachtgevers en teksten te schrijven voor folders, brochures, nieuwsbrieven, verkoopbrieven en jaarverslagen.

Wat is een tekstschrijver?

Een tekstschrijver is een communicatieprofessional die verschillende soorten geschreven content creëert. Denk hierbij aan artikelen voor magazines en bedrijfsbladen, blogposts, (digitale) nieuwsbrieven en websiteteksten. Uiteraard herken ik me voor een deel van mijn werkzaamheden in deze omschrijving. Om voor deze media te schrijven, heb ik als tekstschrijver een brede algemene kennis nodig, de vaardigheid om deskresearch te doen en mensen te interviewen, plus het vermogen om alle informatie te vertalen in een boeiende, foutloze en begrijpelijke tekst. Als tekstschrijver heb je de uitdagende taak om met tekst de lezer te informeren, te vermaken en/of te overtuigen. Zowel op papier, bij presentaties als op het beeldscherm.

Voorbeelden teksten tekstschrijver

Onderstaande voorbeelden illustreren het werk van mezelf als tekstschrijver:

  • Voor mijn favoriete voetbalclub FC Eindhoven schrijf ik op basis van interviews artikelen voor het businessmagazine: een interview met Hans van Broekhuizen van SuitsU, de official clothing supplier van de club.
  • Voor drukkerij De Budelse uit Budel – specialist in packaging en print – schrijf ik twee keer per jaar artikelen voor de gedrukte nieuwsbrief aan relaties. Ook hiervoor vormen interviews met relaties of klanten (o.a. Ecobliss en COO Vitals) de basis.
  • Voor Brouwers Reklame uit Veldhoven – specialist in lichtreclame, neon en signing – schrijf ik de tekst van referentiepagina’s van geslaagde, gerealiseerde projecten en creëer de bijbehorende content voor sociale media, zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. En uiteraard mag een portret van het familiebedrijf voor Frits Magazine in deze opsomming niet ontbreken.

Wat is een copywriter?

Een copywriter is als communicatieprofessional gespecialiseerd in het schrijven van overtuigende en wervende teksten. Doel hiervan is om de verkoop, de conversie of de merkbekendheid te bevorderen. Om deze tak van sport te beoefenen, is het onmisbaar om kennis te hebben van marketingpsychologie én de emoties/behoeftes van klanten. In deze discipline voel ik me als een vis in het spreekwoordelijke water. In tegenstelling tot de teksten die een tekstschrijver schrijft, is een copywriter veel meer conceptmatig bezig om zijn doel te bereiken. In deze concepten zijn beeld en tekst op elkaar afgestemd, versterken ze elkaar en hebben ze een duidelijk doel: de lezer, toehoorder of (potentiële) klant te overtuigen, te prikkelen en aan te zetten tot actie.

Voorbeelden teksten copywriter

Onderstaande voorbeelden illustreren het werk van mezelf als tekstschrijver:

  • In opdracht van Schellevis uit Dussen (specialist in betonnen tuintegels en ornamenten) schreef ik – naar aanleiding van een nieuwe positionering en merkbelofte – de teksten van de corporate brochure en de website. Doel is om te laten zien dat de natuur (Guided by Nature) de belangrijkste inspiratiebron voor de inrichting van de buitenruimte is.
  • Voor Incassoplein Credit Managers uit Eindhoven bedenk ik 2 keer per jaar het concept van een bedrijfspresentatie die eigenaar Maarten Bijleveld aan de leden van zijn BNI Chapter Holst geeft. Doel is om het niet bepaald ‘sexy imago’ van debiteurenbeheer en incasso met een knipoog te laten zien. Uit mijn koker kwamen de presentaties ‘Komt voor de bakker’ en ‘Circus Incassoplein’.
  • Voor Pensioen-Coaching uit Tilburg bedacht ik de creatieve invalshoeken en redigeerde ik de tekst van het e-book ‘De pensioenopbouw gaat op de schop’ waarin eigenaar Alfred van den Dobbelsteen de kenmerken en consequenties van het nieuwe Pensioenstelsel uitlegt.

Meer weten over het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter?

Bovenstaande omschrijvingen en voorbeelden laten zien dat er verschillen bestaan tussen tekstschrijvers en copywriters. Beide disciplines beoefen ik met liefde en plezier. Al moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat mijn bloed sneller gaat stromen als ik als copywriter concepten voor campagnes mag bedenken. In dat geval ben ik van idee tot realisatie bij een communicatieproject betrokken. Daarnaast blijf ik het heel uitdagend vinden om als tekstschrijver de persoonlijke verhalen van ondernemers op papier te zetten. Storytelling overtuigt als je vertelt hoe zij met vallen en opstaan succes boeken. Wil je me als tekstschrijver of copywriter inschakelen? Bel dan 06 53 22 60 82 of contactformulier in om een afspraak te maken.

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.