Stalen neuzen

Vorige week reed ik op een dinsdagavond naar Decathlon. Samen met mijn zoontje Julian. Al enkele weken klaagde hij over te krappe voetbalschoenen. Vervelend, want hij had zijn oranje kicksen met zebramotief pas 2 maanden. Het liefst speelt Julian op hetzelfde merk als zijn vader: het bekende Duitse merk met de 3 strepen, waarop ook de beste voetballer ter wereld zijn kunsten vertoont.

Oer-Hollands merk

Tegenwoordig is het aanbod aan voetbalschoenen voor pupillen enorm. Je waant je als Messi, Ronaldo of Robben in de dop in een snoepwinkel. De felle kleuren en vele merken maken hongerig naar de bal. Toen ik zelf als pupil voetbalde, speelde ik op het oer-Hollandse merk Quick. Niet omdat Ajax-spits Ruud Geels hiervoor reclame maakte bij Sporthuis Olympia. Maar omdat Toetje Rombouts – mijn favoriete Rood-Wit speler – daar op zondagmiddag op voetbalde.

Trots

Mijn eerste paar kreeg ik van Sinterklaas. Zwarte voetbalschoenen met 2 kwikzilveren strepen aan de zijkant en stalen neuzen aan de voorkant. Trots als een pauw liep ik door de achtertuin en genoot van de afdrukken van mijn eerste Quickies. Bij elke pas die ik zette, ontstonden er 13 kleine gaatjes in de grond. Voor het eerst in mijn leven voelde ik me een echte voetballer.

Kijkje in de keuken

De volgende middag zette mijn buurjongen Toon me weer met beide benen op de grond. Na het eten bracht ik een vergiet met groenafval voor de konijnen van zijn vader. Hij kreeg de slappe lach toen hij mijn nieuwe voetbalschoenen zag. Stalen neuzen waren volgens hem ouderwets. Om mij te overtuigen, gaf hij een kijkje in de keuken van de ware voetbalprof. In de keuken hingen aan haakjes 5 paar zwart glimmend gepoetste schoenen. Mijn mond viel open van verbazing.

Voet bij stuk

Ik vroeg aan mijn moeder of ik de schoenen mocht ruilen tegen een paar echte Quicks met blauwe zolen. Mijn smeekbede mislukte. Ik beweerde dat Sinterklaas geen verstand van voetbal had. En ik stelde dat talentvolle voetballers als Toon Bazelmans, Hans van Kasteren en Johan Koks toch ook niet meer op stalen neuzen speelden. Helaas, ze hield voet bij stuk.

Eigenwijs

Julian koos bij Decathlon voor het merk waarop de huidige spits van Juventus actief is. Terwijl ik mezelf hoorde praten als mijn moeder, sloeg hij mijn adviezen in de wind en trok zijn eigen plan. Gelijk heeft hij. Ik heb een zwak voor eigenwijze voetballers.

De column ‘Stalen neuzen’ verscheen eerder in editie Veldhoven van De Uitstraling (jaargang 3, week 46 2018)

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.