Storytelling creëert draagvlak en verbinding

Sommige mensen ervaren storytelling als een modeverschijnsel. Ze vragen zich af waarom professionals een Engelse term gebruiken voor het oeroude ambacht van verhalen vertellen. In zekere zin hebben deze criticasters gelijk. Marketeers en reclamejongens gebruiken graag op Amerikaanse leest geschoeide vaktermen om hun professie te duiden. Als storyteller of verhalenverteller richt ik me liever op de inhoud van dit even boeiende als beproefde vakgebied. Verhalen brengen mensen in beweging. Zo transformeert storytelling kritische lezers en toeschouwers in betrokken deelnemers.

Een storyteller zet je aan het denken

Nederlanders hebben een broertje dood aan het woordje ‘moeten’. Daarom vertel ik je als storyteller niet wat je moet doen of denken. Liever zet ik je aan het denken met een anekdote of een goed verhaal. Vervolgens trek je je eigen conclusies. Een goed verhaal werkt zowel voor een Elevator Pitch van 40 seconden als een bedrijfspresentatie van 10 minuten. En ook je website, blogs of berichten op social media plukken de vruchten van storytelling. Wil je storytelling toepassen voor je bedrijf? Bel (06) 53 22 60 82 of klik op onderstaande button om een afspraak te maken voor storytelling.

Verhalen emotioneren en beklijven

Storytelling is een krachtig communicatie-instrument. Een boeiend verteld of geschreven verhaal zorgt voor emotie. Automatisch ontstaan er indrukken, ervaringen en associaties bij de luisteraar of lezer. Een verhaal roept zowel positieve als negatieve beelden op. Je kunt deze beelden veel gemakkelijker oproepen en onthouden dan een droge opsomming van feiten of verkoopargumenten. Verhalen bevatten uiteraard ook feiten. Alleen verstaat een storyteller de kunst om die feiten te verpakken in emoties. Een verhaal legt relaties, geeft betekenis of creëert een nieuwe werkelijkheid.

Vergeet verkopen, begin te vertellen

Als storyteller presenteer ik graag een goed alternatief voor het traditionele verkooppraatje. Veel ondernemers blijven hierin volharden. Ze proberen vooral zichzelf te verkopen. Borstklopperij of zelfpromotie is minder geloofwaardig. Dat weet ik uit eigen ervaring. Potentiële klanten zijn niet geïnteresseerd in wat je verkoopt of aan diensten levert. Ze willen weten waarom je doet wat je doet. Weid niet langer oeverloos uit over de technische details van je product of dienst. Kruip in de huid van je klant, prikkel zijn of haar nieuwsgierigheid en vertel waarom en hoe je een probleem oplost.

Blogs over storytelling

  • Het verhaal van de dwaas en de pissige buurvrouw [Lees blog]
  • Storytelling gaat om mensen van vlees en bloed [Lees blog]
  • Geef met archetypes karakter aan je storytelling [Lees blog]
  • Storytelling en presenteren: een droomkoppel [Lees blog]
  • Vertel verhalen en voorkom dat je boodschap vervliegt [Lees blog]
  • Storytelling: geef jezelf bloot met een persoonlijk verhaal [Lees blog]
  • Storytelling is geen jeukwoord, maar een beproefde marketingtool [Lees blog]
  • Storytelling: durf jij net als Kuifje eigenwijs en nieuwsgierig te zijn? [Lees blog]
  • Storytelling: persoonlijke verhalen zitten onderhuids [Lees blog]
  • Kracht van Storytelling: schrijf en beklijf met buddies van Pritt [Lees blog]
  • Geef met storytelling kleur aan je verhalen [Lees blog]

Gratis: 5 redenen om Storytelling te gebruiken

Wil je de plakkracht van persoonlijke verhalen inzetten in je zakelijke communicatie? Abonneer je op Plakkracht: de digitale tips van Andries tekst, training & advies. En ontvang als welkomstcadeau het e-book ‘Niet zeiken, vertel verhalen’. Een persoonlijk ‘zeikverhaaltje illustreert elke reden.

Andries tekst, training & advies verstuurt nieuwsbrieven via MailPoet. Als je je aanmeldt, ga je ook akkoord met de privacy en algemene voorwaarden van Mailpoet.

Tevreden opdrachtgevers?

‘André komt jaarlijks bij Fontys Bedrijfsmanagement voor het MKB om onze studenten bij te praten over storytelling in hun marketingproject. Zijn gastcolleges worden door onze studenten altijd zeer positief ontvangen!’

‘André Driessen heeft Incassoplein als bedrijf en mij persoonlijk naar een hoger plan getild. Creativiteit en deskundigheid gaat hand in hand bij André. Hij heeft aan een half woord genoeg en van zijn werk spat de creativiteit af. Het is een feest om met André te werken, een betere professional in zijn vak ben ik nog niet tegengekomen.’

‘André denkt in metaforen, een betere schakel kun je niet hebben om beeld en tekst elkaar te laten versterken. Want taal – en dan geschreven – is toch de eerste en enige wijze van communiceren. Chapeau voor André in zijn wijze van storytelling, creatief en kundig, speels met taal voor deze in mijn ogen lastige opdracht’

‘Een digitale schouderklop heeft André zeker verdiend. Een tovenaar met woorden. Betrokken en bezielend mens. Gedreven om een mooi resultaat neer te zetten. En dus ere wie ere toekomt. Oftewel in goed Nederlands : highly recommended!’