Storytelling creëert draagvlak en verbinding

Sommige mensen ervaren storytelling als een modeverschijnsel. Ze vragen zich af waarom professionals een Engelse term gebruiken voor het oeroude ambacht van verhalen vertellen. In zekere zin hebben deze criticasters gelijk. Marketeers en reclamejongens gebruiken graag op Amerikaanse leest geschoeide vaktermen om hun professie te duiden. Als storyteller of verhalenverteller richt ik me liever op de inhoud van dit even boeiende als beproefde vakgebied. Verhalen brengen mensen in beweging. Zo transformeert storytelling kritische lezers en toeschouwers in betrokken deelnemers.

Verhalen emotioneren en beklijven

Storytelling is een krachtig communicatie-instrument. Een boeiend verteld of geschreven verhaal zorgt voor emotie. Automatisch ontstaan er indrukken, ervaringen en associaties bij de luisteraar of lezer. Een verhaal roept zowel positieve als negatieve beelden op. Je kunt deze beelden veel gemakkelijker oproepen en onthouden dan een droge opsomming van feiten of verkoopargumenten. Verhalen bevatten uiteraard ook feiten. Alleen verstaat een storyteller de kunst om die feiten te verpakken in emoties. Een verhaal legt relaties, geeft betekenis of creëert een nieuwe werkelijkheid.

Vergeet verkopen, begin te vertellen

Als storyteller presenteer ik graag een goed alternatief voor het traditionele verkooppraatje. Veel ondernemers blijven hierin volharden. Ze proberen vooral zichzelf te verkopen. Borstklopperij of zelfpromotie is minder geloofwaardig. Dat weet ik uit eigen ervaring. Potentiële klanten zijn niet geïnteresseerd in wat je verkoopt of aan diensten levert. Ze willen weten waarom je doet wat je doet. Weid niet langer oeverloos uit over de technische details van je product of dienst. Kruip in de huid van je klant, prikkel zijn of haar nieuwsgierigheid en vertel waarom en hoe je een probleem oplost.

Een storyteller zet je aan het denken

Nederlanders hebben een broertje dood aan het woordje ‘moeten’. Daarom vertel ik je als storyteller niet wat je moet doen of denken. Liever zet ik je aan het denken met een anekdote of een goed verhaal. Vervolgens trek je je eigen conclusies. Een goed verhaal werkt zowel voor een Elevator Pitch van 40 seconden als een bedrijfspresentatie van 10 minuten. En ook je website, blogs of berichten op social media plukken de vruchten van storytelling. Wil je storytelling toepassen voor je bedrijf? Bel (06) 53 22 60 82 om een afspraak te maken. Of reageer via het contactformulier.

Gratis 11 beklijvende tips

Abonneer je op Plakkracht – de digitale nieuwsbrief van Andries tekst, training & advies. En ontvang het inspiratieboekje ‘Gereedschap van de tekstschrijver’ als welkomstcadeau: 10 gereedschappen met plakkracht en 1 uitsmijter.