Workshop Elevator Pitch maken? Druk net als Abeltje op de groene knop

workshop elevator pitch makenAls kleine jongen was ik verslaafd aan de  boeken van Annie M.G. Schmidt. Voor mijn held Abeltje kon mijn moeder me ’s nachts wakker maken. Abeltje krijgt een baantje als liftjongen in  warenhuis Knots. Zijn baas vertelt met opgeheven vinger: ‘Je mag niet op het geheimzinnige, groene knopje van de lift mag drukken’. Dat verbod is aan dovemansoren gericht. Op  zijn eerste werkdag drukt Abeltje al op de verboden, groene knop. De glazen lift schiet door het dak van het warenhuis en vliegt richting Amerika. Daar beleeft hij knotsgekke, fantasievolle avonturen. Durf jij net als Abeltje op de groene knop te drukken? Bijvoorbeeld als je deelneemt aan de workshop Elevator Pitch maken.

In 3 stappen naar een Elevator Pitch die beklijft

Bij netwerkbijeenkomsten moet ik regelmatig denken aan deze avonturen van mijn kleine held. Vooral als collega-ondernemers uitgebreid de tijd nemen voor hun Elevator Pitch. Als ondernemer wil je net als Abeltje toch boven jezelf uitstijgen. Of niet soms? Toch vergeten veel ondernemers op de ‘groene knop’ te drukken. In plaats daarvan trakteren ze omstanders op een stortvloed aan containerbegrippen (maatwerk, kwaliteit, ontzorgen, one-stop-shopping). Dat is een gemiste kans. Zonder storytelling blijft je Elevator Pitch niet hangen. Neem maar eens de proef op de som: van welke ondernemer kun je een maand later zijn of haar Elevator Pitch nog navertellen? Zorg voor een plakverhaal dat anderen gemakkelijk kunnen onthouden en doorvertellen. De hink-stap-sprong die ik daarvoor gebruik, bestaat uit Overtuigend Presenteren – Creativiteit  –  Storytelling.

Stap 1: Overtuigend presenteren met een persoonlijk verhaal

Om met Overtuigend presenteren te starten. Hoe kom je overtuigend over? Hoe overwin je plankenkoorts? En hoe maak je echt contact met je publiek. Graag geef ik je 5 tips die je direct kunt toepassen in de praktijk:

  1. Oefening baart kunst: het is de kunst om de inhoud van een korte presentatie te kunnen dromen. Herhaal je Elevator Pitch voor je gaat slapen gaan, in plaats van schaapjes tellen.
  2. Mogen in plaats van moeten: Je mag iets vertellen over jouw hartstocht. Zo haal je de druk van je schouders.
  3. Blijf dicht bij jezelf (en bij anderen):  Begin je Elevator Pitch met persoonlijke ervaringen en anekdotes. Eigenheid overtuigt.
  4. Communiceer zintuiglijk: Visualiseer je verhaal met zeggingskracht en metaforen.
  5. Emotioneer: Als je tips 1 -4 goed gebruikt, komt de interactie vanzelf tot stand.  

Stap 2: Wees  creatief en bedenk een originele metafoor

Bij stap 2 bedenk je ‘mindmappend’ een metafoor voor je Elevator Pitch. De overtuigingskracht van een metafoor schuilt vaak in de figuurlijke betekenis. Denk je dat je niet creatief bent? Onzin. Niet alleen kunstenaars zijn creatief. Ook jij bent creatiever dan je denkt. Creativiteit komt niet vanzelf. Daar moet je wel iets voor doen. Graag zet ik 5 overwegingen voor creativiteit op een rij:

  1. Creativiteit = 95% transpiratie + 5 % inspiratie
  2. Grensverleggend denken is loskomen van de dagelijkse sleur
  3. Absurde of idiote ideeën zetten je aan het denken
  4.  In viertallen brainstormen levert 4 keer zoveel ideeën op
  5. Stel beoordeling op haalbaarheid uit

Stap 3: Zorg met Storytelling voor een plakverhaal

De derde en laatste stap is Storytelling. De gekozen metafoor gebruik je om een plakverhaaltje te schrijven. Dit verhaaltje is niet bedoeld om te verkopen. Het doel is 3-ledig:  nieuwsgierigheid prikkelen, sympathie kweken voor jouw persoon en een brug slaan naar een mogelijke oplossing voor de behoefte van potentiële klanten. Ben je  nieuwsgierig naar de basisprincipes van Storytelling? Met de volgende 5 tips maak je van jouw Elevator Pitch een succesverhaal:

  1. Onverwachte invalshoek:  een blikvanger prikkelt de fantasie, de nieuwsgierigheid en de rechter hersenhelft.
  2. Geloofwaardigheid: eerlijkheid en eigenheid zorgen voor herkenning.
  3. De kracht van eenvoud: beter veel zeggen over 1 onderwerp, dan weinig over veel onderwerpen.
  4. De rechter hersenhelft wordt geprikkeld door storytelling.
  5. Plakkracht: een goed verhaal is leuk om naar te luisteren, gemakkelijk te onthouden en door te vertellen.

Interesse in workshop Elevator Pitch maken?

Wil je bij netwerkbijeenkomsten een onuitwisbare indruk maken met een Elevator Pitch die beklijft? En lukt het je niet om met bovenstaande tips een overtuigende en beklijvende Elevator Pitch te schrijven? Geef je dan op voor de volgende workshop Elevator Pitch maken bij Seats2Meet in Eindhoven. En leer in één dag hoe je net als Abeltje de ‘groene knop’ moet indrukken. Fantasie bracht de hoofdpersonen van Annie M.G. Schmidt overal. Dat had deze koningin-moeder van de Nederlandse jeugdliteratuur heel goed gezien.  Twijfel je toch? Lees dan de referenties van ondernemers die de workshop Elevator Pitch maken hebben gevolgd.

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.