Blogs schrijven? Trek als blogger de aandacht met Kiekeboe

Blogs schrijven? Trek als blogger de aandacht met kiekeboeKiekeboe spelen. Wie is er niet groot mee geworden? En zeg nou zelf: een leuker kinderspel is toch nauwelijks denkbaar. En nog goedkoop ook. Je hebt alleen een peuter met een overdosis aan energie nodig. En een volwassen kerel die op zijn knieën de fantasiewereld van een klein kind binnenkruipt. Kan het nog leuker? ‘Ja’, zeg ik volmondig. Sinds enkele weken speel ik ‘Kiekeboe’ in het donker. Gewapend met een knijpkat trek ik de aandacht van mijn twee kinderen. Een fractie van een seconde zijn mijn gedoseerde lichtsignalen te zien. Dan wordt het weer aardedonker.  Stap voor stap komen Julian en Annabel dichterbij, tot ze me te pakken hebben. Blogs schrijven? Als je als blogger in teksten de aandacht van lezers wilt trekken, werkt het principe van de knijpkat ook.  Nieuwsgierig? Volg dan de 3 kiekeboe’s in dit blog om aandacht te trekken en vast te houden.    

Kiekeboe 1: leg je troefkaart niet direct op tafel

Zelf gebruik ik de metafoor van de ‘knijpkat’ regelmatig in mijn teksten. Natuurlijk kan ik als storyteller mijn verhaal frontaal in de schijnwerpers zetten. Vaak werkt dat averechts. Denk aan titels als ‘10 gratis tips voor social media in het MKB’. Of: ‘In 5 stappen scoren met je website’. Het is juist de kunst om te blijven opvallen. Beetje voor beetje. Niet alleen een massale blikvanger in de titel of aan het begin. Maar kleine lichtpuntjes in de vorm van tussenkopjes en herkenbare voorbeelden. Zo loods je lezers stap voor stap naar het conversiemoment: het telefoonnummer dat je moet bellen, de klik naar de website die je moet bezoeken, de gratis tips die je kennis verrijken of het gratis e-book dat je kunt bestellen. Bij de knijpkat-strategie gaat het om de kop én de staart: jouw verhaal moet immers een staartje krijgen.

Kiekeboe 2: blog niet eenmalig, maar kies voor duurzame relatie

Een knijpkat is een kleine zaklantaarn zonder batterijen. Populair rond de Tweede Wereldoorlog, toen stroomvoorziening en verlichting te wensen overlieten. Het energiezuinige zaklampje raakte in de vergetelheid, totdat ‘groene stroom’ zijn opwachting maakte. Duurzaamheid is een belangrijk thema in energieland, maar ook tussen ondernemers, relaties en potentiële klanten. Bloggen is een perfecte manier om kennis te delen. Geef je je kennis in één keer weg? Of trakteer je lezers beetje voor beetje op jouw kennis en inspiratie? Een keer opvallen is niet moeilijk, het is de kunst om blijvend applaus te oogsten. Ga je blogs schrijven? Werk dan blog voor blog aan een duurzame lezerskring.

Kiekeboe 3: laat in je blog iets te raden over

Als kind waren mijn oogjes vaak groter dan mijn maag. Met een hongerig gevoel zette ik mijn melktandjes in een stuk appeltaart. Na 10 minuten kreeg mijn maag het sein: ik ben voldaan. Alles wat je meer tot je neemt, geeft een ‘volgevreten’ gevoel. Zo werkt het in de communicatie ook. Je hersenen kunnen slechts een beperkt aantal prikkels verwerken. Overlaad ‘lezers’ dus niet met informatie. Houd ze hongerig met kleine porties. Hebben ze de smaak te pakken, dan happen ze veel vaker toe. Vertaald naar de informatie op je blog kun je zeggen: laat iets te raden over en maak je lezers nieuwsgierig naar het vervolg. Behandel bijvoorbeeld een belangrijk thema in 3 of meer blogs en zorg net als in soapseries voor een cliffhanger.

Jouw ervaringen met blogs schrijven?

Kiekeboe spelen met je blogs werkt. Dat ervaar ik als blogger en ghostblogger in honderden blogs. Zeker als je de ‘knijpkat’ gebruikt om de aandacht te trekken. Zelf bloggen? Pas bovenstaande drie kiekeboe’s maar eens toe. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Lukt het niet, dan kun je je ook opgeven voor de training Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven. De knijpkat-strategie is een voorloper van deze beproefde hink-stap-sprong om succesvol te bloggen.

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.