Offerte voor tekstschrijvers: beter goed dan goedkoop

Offerte voor tekstschrijven: beter goed dan goedkoopMiscommunicatie met een oude bekende levert soms nieuwe inzichten op. Zeker als die oude bekende Oost-Indisch doof is als ik informeer naar mijn offerte voor tekstschrijven. Laat ik de oude bekende gemakshalve Kees de Vries noemen? Dat praat wat gemakkelijker. Kees zat een beetje met de teksten op zijn website in zijn maag. ‘Het is een ratatouille aan stijlen’, zei hij lachend. ‘Kun jij hier een beetje lijn in aanbrengen? Als je vanmiddag een offerte voor tekstschrijven op papier zet, kun je deze week nog aan de slag. Tenminste, als je voor mij een leuke prijs rekent, want mijn budget voor de website is eigenlijk al op.’

Kromme zinnen

Kees had voor hetzelfde geld ook Brugman kunnen heten. Zijn vlotte babbel had hem ver gebracht. Als iets krom was, lulde Kees het recht. De teksten op zijn website waren in kromme zinnen geschreven. Kees kon wel lullen, schrijven was andere koek. Daar kon hij mijn hulp goed bij gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan dus.  Ik bekeek alle pagina’s op zijn site en maakte op basis daarvan offerte voor tekstschrijven, inclusief plan van aanpak, een begrotingsvoorstel en een planning. Uiteraard ging ik voor Kees niet te hoog in de boom zitten en rondde het totaalbedrag netjes af.

Geen reactie op offerte voor tekstschrijven

Soms verlangen (potentiële) opdrachtgevers van je dat je hemel en aarde beweegt als ze je bellen of mailen. Kees de Vries is hier een sprekend voorbeeld van. Hij wilde dat ik direct in actie kwam. Sterker nog: een uur later belde zijn vrouw of de offerte al klaar was. Ik moest haar teleurstellen: een realistische offerte zet ik niet in vijf minuten op papier. De scan van zijn website, de beoordeling van de kwaliteit van de teksten en  de vertaalslag naar een voorstel kostten me ruim een uur. ‘Je moet nog een half uurtje geduld hebben’, antwoordde ik haar. Begin van de middag mailde ik mijn voorstel door en wachtte rustig op een reactie. Tot mijn verbazing bleef die uit.  ’s Middags, de volgende dag en ook de rest van de week.  Zelfs mijn herinneringsmailtjes bleven onbeantwoord. Vreemd, dacht ik. Heel vreemd.

Ongebruikelijk in onze branche

Gedurende de twee weken die volgden, wierp ik regelmatig een blik op de website van Kees de Vries. De kromme zinnen bleven krom. Kees had ze nog steeds niet recht geluld. Op vrijdagmiddag – 12 dagen na het versturen van mijn offerte – zag ik dat Kees het verstuurde mailtje geopend had. Ik pakte direct de telefoon, kreeg Kees aan de lijn en vroeg hem op de man af: ‘Heb je al tijd gehad om naar mijn offerte te kijken?’ Ik voelde het ongemak aan de andere kant van de lijn. ‘Jouw voorstel is 2 keer zo duur als dat van de webbouwer’, zei hij. ‘Dat kan’, antwoordde ik, ‘Maar dat kun je me toch ook even laten weten’. Het antwoord dat ik op deze vraag kreeg, verbaasde me enorm. ‘Dat is in mijn branche heel ongebruikelijk’, stelde Kees.

Offertes nabellen 

Ik was met stomheid geslagen. In prijs had ik als tekstschrijver verloren van een webbouwer. Dat kan toch niet waar zijn. Mijn offerte voor tekstschrijven lag al in de papierbak. Ik vroeg Kees hoe hij het zou vinden als hij geen reactie kreeg op een offerte waaraan hij een middag gewerkt heeft. ‘Niet leuk natuurlijk’, stelde hij. ‘Maar dat is all in the game. Als ik elke offerte moet nabellen, kom ik niet meer aan werken toe.’ ‘Vreemd’, zei ik, ‘Ik reageer op elke offerte. Het maakt niet uit of deze reactie positief  of negatief is.’ Navraag leerde dat Kees 5 tekstschrijvers gevraagd had om een offerte op te stellen. De keuze was op de goedkoopste gevallen.  Behoorlijk pissig zei ik tegen Kees: ‘Leg nooit meer een offerte bij me neer als je alleen op basis van prijs kiest. En kijk nog eens goed naar dat zinnetje op je homepage: ‘Liever goed dan goedkoop!’ Even was het stil. ‘Hoezo dan?’, vroeg Kees. Die voorzet was op maat. ‘Omdat ik niet goed word als anderen mij goedkoop behandelen’, scoorde ik in de bovenhoek.

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.