Spelfouten: geef ik potentiële klanten een Ligadoos of niet?

Spelfouten: geef ik potentiële klanten een Ligadoos of niet?Mijn eerste dag op de kleuterschool zal ik nooit vergeten. Halverwege de ochtend plaste ik in mijn broek. Op zich niet zo vreemd. Dat overkomt kinderen van 5 jaar wel vaker. De gevolgen waren veel erger. Mijn natte onderbroek kreeg een plek in een rode Ligadoos. Die nam ik in de middagpauze onder de arm en ik huppelde  nietsvermoedend naar huis. Onderweg werd ik door de oudere kleuters uitgelachen. Die hadden direct in de gaten waar de rode Ligadoos voor stond. Pas later kwam ik daar zelf achter. Als kleuter van 5 mocht je eigenlijk niet meer in je broek plassen. Waarom had Juffrouw Tineke me niet in de hoek gezet of een tik op de vingers gegeven? Als straf nagelde zij me openlijk aan de schandpaal. Zonder dat ik er iets aan kon doen. Tussen de ligadoos en spelfouten bestaat een opvallende overeenkomst. 

Op spelfouten wijzen: ja of nee?

Regelmatig denk ik terug aan deze rode Ligadoos. Bijvoorbeeld als ondernemers op nieuwsgroepen discussiëren over acquisitiestrategieën. Sommige collega’s denken dat je spelfouten op websites kunt gebruiken in het werven van klanten. Dat dacht ik vroeger ook. Als beginnend tekstschrijver in Tilburg had ik me dat laten influisteren. Ik zal nooit vergeten dat een vriend een nieuwe uitdaging vond bij een werving- en selectiebureau. Nieuwsgierig wierp ik een blik op de site van dit bureau. Een aantal spelfouten sprong direct in het oog. Goedbedoeld – maar oh zo naïef – schreef ik een mailtje aan de eigenaar van het bureau. De vriend moest op zijn eerste werkdag lullen als Brugman om zijn proefperiode te kunnen afmaken.

Vermijd negatieve insteek bij acquisitie

De moraal van dit verhaal: een negatieve invalshoek werkt niet bij acquisitie. Zelf kies ik liever voor de G.E.I.S.E.R.-strategie, een stappenplan om koude acquisitie op papier (lauw)warm te maken. Niemand zet bewust een tekst met spel- of stijlfouten op zijn website. Dat gebeurt onbewust of uit onwetendheid. Vergelijk het maar met het 5-jarige jongetje dat op de eerste schooldag in zijn broek plaste. Zou hij dat expres hebben gedaan? Ik denk het niet. Iemand aanspreken op zijn fouten voelt niet goed. Zeker als je elkaar nog maar nauwelijks kent. Zelf vind ik het ook niet prettig als een onbekende mij op de vingers tikt.

Acquisitie start met vertrouwen opbouwen

Ik heb als ondernemer geleerd van mijn fouten. Ik spreek collega-ondernemers dus niet meer aan op de spelfouten die ze maken. Dat is goedkoop scoren in de eerste minuut bij een tegenstander die volledig verrast wordt. Dus maak iemand niet te schande met een Ligadoos. Maar bouw eerst vertrouwen op. Als dat lukt, komt die voorzet waaruit je kunt scoren vanzelf.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *