Usability: maak van websitebezoek geen dropping

Mijn eerste dropping. Ik herinner het me als de dag van gisteren. Tijdens een vakantie op camping Ter Spegelt in Eersel had het animatieteam een dropping georganiseerd in de bosrijke omgeving die aanschurkt tegen de camping. Na een uur dolen door de bossen sloeg de paniek toe. Stoere jongens werden huilende kleuters aan de hand van ome Theo, die als begeleider meeging. Plotseling zei hij: ‘Ik denk dat we in België zijn’. Dat was olie op het vuur. Huilend vervolgden we onze weg. Waar zijn we, vroeg ik me af? En: hoe kom ik weer thuis, dacht ik? Dit gevoel van ontreddering heb ik regelmatig als ik een website bezoek.  Ik word als bezoeker gedropt en ik slaag er niet in om mijn weg te vinden. Herken je dat?

Opnieuw 5 tips

Usability of gebruiksvriendelijkheid van je website is een vak van specialisten. Dat gevoel bekruipt me regelmatig als ik de blogs en artikelen van deze specialisten lees. Je hoeft niet iedereen op zijn mooie blauwe ogen te geloven. Met 10 handige, direct toepasbare tips kun je de usability van je website verbeteren. De eerste 5 tips kun je lezen in het artikel ‘Vergroot usability en laat bezoekers niet verdwalen op je website’. In deze blogpost behandel ik 5 tips over hoe je samen met anderen (partner, familie, vrienden, relaties of klanten) de usability eenvoudig vergroot.

Tip 6:  bouw met specialisten aan een gebruiksvriendelijke website

Bij het ontwerpen, bouwen, opleveren, inrichten en onderhouden van je huis zijn verschillende specialisten betrokken. Werken die onder één dak? Meestal niet. Schildert een architect ook de buitenkant? De kans is heel klein. Het valt me op dat bij nieuwe websites zo weinig echte specialisten betrokken zijn. Behalve jij zelf zijn er 5 disciplines bij een (nieuwe) website betrokken. Denk aan een ontwerper (van de templates) , een websitebouwer, een tekstschrijver, een  internetmarketeer en een usability-expert. Het is de kunst om die intensief te laten samenwerken. Laat één van de 5 de regie en coördinatie strak in handen houden. En wees kritisch op elkaars expertise  Zo werpt  kruisbestuiving online vruchten af die naar meer maken.

Tip 7: laat eindgebruikers je website testen

Betrek bij de ontwikkeling van je site zoveel mogelijk de eindgebruiker om de usability te checken en te waarborgen. De kans is groot dat je zelf blind bent voor de navigatie, de lay-out en de content. Bij kleine websites is het niet noodzakelijk om A/B-testen in te zetten of Eye Tracking software te gebruiken. Vertrouw op het gezonde boerenverstand van relaties en klanten. Vraag wat de pluspunten en verbeterpunten van je website zijn. Verzamel deze opmerkingen en verwerk ze.

Tip 8: Zorg voor interactie (ook via social media)

Speelt je website een hoofdrol om meer conversie tot stand te brengen? Treed dan op de voorgrond als potentiële klanten om interactie vragen. Ook online communicatie is immers tweerichtingsverkeer. Zijn jouw contactgegevens direct zichtbaar op de homepage? Of moeten bezoekers op zoek  naar jouw telefoonnummer en mailadres?  Willen bezoekers hun mening geven over jouw blogs? Of willen ze content delen via social media als Twitter, Facebook, Linkedin op Pinterest? Zorg dat belangrijke knoppen binnen handbereik zijn. Geef anderen eens een zoekopdracht of instructie mee. En kijk over de schouder mee of het (snel) lukt om die opdracht te realiseren. Benodigde tijd en klikgedrag zeggen veel over de usability van je website.

Tip 9: Benut de (koop)ervaring van anderen

Mensen kopen graag wat anderen gekocht hebben. Ook al wijken we qua zelfbewustzijn af van kuddedieren. In de praktijk haken we probleemloos in. Maak daar op je eigen website gebruik van. Hoe doe je dat? Geef veelgelezen blogartikelen een prominente plek op je website of blog. Druk tevredenheidsgarantie uit in een percentage. Laat ook andere producten zien die een klant gekocht heeft. (BOL.com doet dat meesterlijk). Nummer het aantal downloads van een whitepaper of e-book op je site. Laat schaarste zien als je producten of diensten verkoopt. Bijvoorbeeld: nog slechts 3 op voorraad of laatste 2 tickets voor een training.  Probeer het eens uit. Je merkt direct het verschil in usability en conversie.

Tip 10: laat anderen vertellen wat jij in je mars hebt

Natuurlijk kun je van de daken schreeuwen dat jij de beste in je vak bent. Jammer genoeg komt die eenzijdige berichtgeving een beetje ongeloofwaardig over.  Bezoekers en potentiële klanten houden niet van borstklopperij. Vraag tevreden klanten of ze een testimonial of aanbeveling willen schrijven. Plaats die op een prominente plek op je website. Bijvoorbeeld als slideshow op je homepage.  Vergeet niet om naam en bedrijfsnaam te vermelden. Anders citeer je een anonieme bron en dat klinkt niet geloofwaardig.

Tweeluik over usability

Dit artikel is deel 2 in een tweeluik over de usability of gebruiksvriendelijkheid van je website. Deel 1 bevat algemene tips om de usability te verbeteren: ‘Vergroot usability en laat bezoekers niet verdwalen op je website’. Vanzelfsprekend ben ik benieuwd naar jouw ervaringen en tips.

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.