Vergroot usability website met 10 handige tips

Ronddolen in een doolhof: het blijft een leuk tijdverdrijf. Zeker als mijn kinderen vooroplopen. Links, rechts, nog een keer links. Steeds weer slaan ze een paadje in. Totdat het weggetje doodloopt. Teleurgesteld komen ze tevoorschijn. Terwijl ik hun stappen volg, denk ik aan al die doolhoven op internet. Verschil met een echt labyrint: bezoekers dolen niet 20 minuten op je site rond om de ‘uitgang’ te vinden. Die zijn ongeduldig en klikken weg als je website een doolhof is. Om je online op weg te helpen, geef ik je in 10 tips om de usability of gebruiksvriendelijkheid van je website te vergroten.

Website usability? Wat is dat precies?

 Begint er niet direct een lampje te branden als je leest over de usability. De gebruiksvriendelijkheid van een website of webshop noemen we usability? De vergelijking met een doolhof maak ik bewust. Bezoekers die de weg kwijtraken op je website haken af. Dat geldt ook voor bezoekers die niet kunnen vinden wat ze zoeken. De usability van een website hangt af van zaken als:

  • Is de menustructuur duidelijk en logisch opgebouwd?
  • Zij belangrijke producten of diensten binnen 3 kliks te vinden?
  • Bevat elke webpagina een duidelijke conversiebutton?
  • Is de website laagdrempelig als je contact wilt opnemen (e-mail, telefoon of contactformulier)
  • Bevat de website een zoekfunctie om meer informatie op te zoeken?

Tip 1: kies een krachtige tagline

Komt een bezoeker surfend of via Google op je website? Dan vraagt hij zich direct af: ‘Wat kan ik hier vinden en waarom moet ik uitgerekend hier zijn? Om deze vragen te beantwoorden, is een kort en krachtige tagline onmisbaar. De tagline is het belangrijkste tekstje op je website. Hij staat in de buurt van je logo en hij verwoordt de merkbelofte van je bedrijf. Dankzij de tagline kan een bezoeker in één oogopslag bepalen of hij op de plek van bestemming is.

Tip 2: zorg voor een onuitwisbare, eerste indruk

Bezoekers van je website beoordelen in fractie van een seconde of je site antwoord geeft op de vraag die ze zich stellen. Of dat je een (mogelijke) oplossing voor hun probleem in huis hebt. Val bezoekers niet lastig met ellenlange verhalen of welkomstteksten. Vertel gewoon kort en bondig wat je voor (potentiële) klanten doet. Kies je voor een header met wisselende afbeeldingen en teksten? Geef bezoekers dan de tijd om die uitingen te lezen. Een te snel wisselende header leidt af en irriteert. Tot slot: gebruik (tussen)koppen om het scannen te vergemakkelijken. Waarom? Lees maar eens het blog ‘Hoe schrijf je goede webteksten? 5 tips waarmee je scoort in Google’. In tip 3 van dit blog leg ik uit hoe je met koppen en tussenkoppen de scanfunctie van je webpagina vergroot.

Tip 3: creëer rust met voldoende witruimte

Vergroot usability website - rustEen bonte kermis van kleuren, corpsgroottes en lettertypen, een kakofonie van geluid of te veel beweging in beeld door filmpjes die automatisch afspelen of een lichtkrant met schreeuwerige teksten. Vergelijk het scannen of lezen van een website eens met een goed gesprek. Ook dan vind je het niet prettig als er veel ruis op de lijn is. Afleiding is dodelijk voor de concentratie van je bezoekers. Creëer dus rust op je webpagina’s met voldoende witruimte.  Zonder toeters en bellen jaag je bezoekers niet weg, maar houd je ze vast.

Tip 4: verhoog je conversie met een call-to-action

Is jouw website een veredeld visitekaartje, een vitrine waarin je je producten en diensten uitstalt of een krachtige leadgenerator? Als je geld wilt verdienen met je website is het de kunst om je bezoekers te verleiden. Met een zogenoemde banaan op elke webpagina vergroot je de kans op conversie aanzienlijk. Een banaan is een opvallend visueel element op je webpagina dat er om schreeuwt om aangeklikt te worden. Bezoekers zijn net als aapjes ongeduldig. Die willen graag een banaan eten. Het liefst zo snel mogelijk. Kies maximaal één banaan per pagina.  Anders weten bezoekers niet meer waar ze moeten klikken.

Tip 5: gebruik prikkelende, informatiedragende links

Denk na over de conversie die je met je website voor ogen hebt. Moeten bezoekers bellen of een mailtje sturen? Is het de bedoeling dat ze een formulier invullen? Kunnen ze een e-book of een bestellijst downloaden? Of verleid je ze om een diapresentatie of filmpje te bekijken? Wat voor conversie je ook wenst: prikkelende, informatiedragende links hebben de voorkeur boven links als ‘klik hier’ of ‘meer informatie’. Bedenk dat links blikvangers zijn. Kies dus voor: ‘download gratis’, ‘bekijk tips’ of ‘bereken je voordeel’.

Tip 6: bouw met specialisten aan een gebruiksvriendelijke website

Bij het ontwerpen, bouwen, opleveren, inrichten en onderhouden van je huis zijn verschillende specialisten betrokken. Werken die onder één dak? Meestal niet. Schildert een architect ook de buitenkant? De kans is heel klein. Het valt me op dat bij nieuwe websites zo weinig echte specialisten betrokken zijn. Behalve jij zelf zijn er 5 disciplines bij een (nieuwe) website betrokken. Denk aan een ontwerper (van de templates) , een websitebouwer, een tekstschrijver, een  internetmarketeer en een usability-expert. Het is de kunst om die intensief te laten samenwerken. Laat één van de 5 de regie en coördinatie strak in handen houden. En wees kritisch op elkaars expertise.  Zo werpt kruisbestuiving online vruchten af die naar meer maken.

Tip 7: laat eindgebruikers je website testen

Vergroot usability website - testenBetrek bij de ontwikkeling van je site zoveel mogelijk de eindgebruiker om de usability te checken en te waarborgen. De kans is groot dat je zelf blind bent voor de navigatie, de lay-out en de content. Bij kleine websites is het niet noodzakelijk om A/B-testen in te zetten of Eye Tracking software te gebruiken. Vertrouw op het gezonde boerenverstand van relaties en klanten. Vraag wat de pluspunten en verbeterpunten van je website zijn. Verzamel deze opmerkingen en verwerk ze.

Tip 8: Zorg voor interactie (ook via social media)

Speelt je website een hoofdrol om meer conversie tot stand te brengen? Treed dan op de voorgrond als potentiële klanten om interactie vragen. Ook online communicatie is immers tweerichtingsverkeer. Zijn jouw contactgegevens direct zichtbaar op de homepage? Of moeten bezoekers op zoek naar jouw telefoonnummer en mailadres?  Willen bezoekers hun mening geven over jouw blogs? Of willen ze content delen via social media als Linkedin, Facebook, Instagram of Twitter. Zorg dat belangrijke knoppen binnen handbereik zijn. Geef anderen eens een zoekopdracht of instructie mee. En kijk over de schouder mee of het (snel) lukt om die opdracht te realiseren. Benodigde tijd en klikgedrag zeggen veel over de usability van je website.

Tip 9: Benut de (koop)ervaring van anderen

Mensen kopen graag wat anderen gekocht hebben. Ook al wijken we qua zelfbewustzijn af van kuddedieren. In de praktijk haken we probleemloos in. Maak daar op je eigen website gebruik van. Hoe doe je dat? Geef veelgelezen blogartikelen een prominente plek op je website of blog. Druk tevredenheidsgarantie uit in een percentage. Laat ook andere producten zien die een klant gekocht heeft. De website BOL.com doet dat op meesterlijke wijze. Nummer het aantal downloads van een whitepaper of e-book op je site. Laat schaarste zien als je producten of diensten verkoopt. Bijvoorbeeld: nog slechts 3 op voorraad of laatste 2 tickets voor een training.  Probeer het eens uit. Je merkt direct het verschil in usability en conversie.

Tip 10: laat anderen vertellen wat jij in je mars hebt

Vergroot usability website - referentieNatuurlijk kun je van de daken schreeuwen dat jij de beste in je vak bent. Jammer genoeg komt die eenzijdige berichtgeving een beetje ongeloofwaardig over.  Bezoekers en potentiële klanten houden niet van borstklopperij. Vraag tevreden klanten of ze een testimonial of aanbeveling willen schrijven. Plaats die op een prominente plek op je website. Bijvoorbeeld op je homepage.  Vergeet niet om naam en bedrijfsnaam te vermelden. Anders citeer je een anonieme bron en dat klinkt niet geloofwaardig.

Vergroot usability website door samen te sparren

Usability of gebruiksvriendelijkheid van je website is niet alleen een vak van specialisten. Met bovenstaande 10 tips en een gezonde dosis boerenverstand geef je de usability van je website een flinke impuls. Twijfel je over de gebruiksvriendelijkheid of de vindbaarheid van je website? Speciaal voor jou heb ik de service ‘samen sparren over je website’ in het leven geroepen. Tijdens dit Vragen(v)uurtje – online via videobellen of op locatie – werpen we samen een kritische blik op je website. Van tevoren stuur je de link van je website op. Vervolgens maak ik aan de hand van een aantal punten een quickscan van de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Over de uitkomst sparren we tijdens de gezamenlijke sessie. Interesse? Vergroot usability website en maak afspraak om samen te sparren.

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.