Vergroot usability en laat bezoekers niet verdwalen op je website

Ronddolen in een doolhof: het blijft een leuk tijdverdrijf. Zeker als mijn dochtertje Annabel en zoontje Julian vooroplopen. Links, rechts, nog een keer links. Steeds weer slaan ze een paadje in. Totdat het weggetje doodloopt. Teleurgesteld komen ze weer tevoorschijn. Terwijl ik als vader hun stappen volg, denk ik aan al die doolhoven op internet. Verschil met een echt labyrint: bezoekers dolen niet 20 minuten op je site rond om de ‘uitgang’ te vinden. Die zijn ongeduldig en klikken weg als je website een doolhof is. Om je online op weg te helpen, geef ik je in totaal 10 tips om de usability van je website te vergroten. In deel 1 van dit tweeluik krijg je de eerste 5 tips.

Tip 1: kies een krachtige tagline

Komt een bezoeker surfend of via Google  op je website? Dan vraagt hij zich direct af: ‘Wat kan ik hier vinden en waarom moet ik uitgerekend hier zijn? Om deze vragen te beantwoorden, is een kort en krachtige tagline onmisbaar.  De tagline is het belangrijkste tekstje op je website. Hij staat in de buurt van je logo en hij verwoordt de merkbelofte van je bedrijf. Dankzij de tagline kan een bezoeker in één oogopslag bepalen of hij op de plek van bestemming is.

Tip 2: zorg voor een onuitwisbare, eerste indruk

Bezoekers van je website beoordelen in fractie van een seconde of je site antwoord geeft op de vraag die ze zich stellen. Of dat je een (mogelijke) oplossing voor hun probleem in huis hebt. Val bezoekers niet lastig met ellenlange verhalen of welkomstteksten. Vertel gewoon kort en bondig wat je voor (potentiële) klanten doet. Kies je voor een header met wisselende afbeeldingen en teksten? Geef bezoekers dan de tijd om die uitingen te lezen. Een te snel wisselende header leidt af en irriteert. Tot slot:  gebruik (tussen)koppen om het scannen te vergemakkelijken. Waarom?  Lees maar eens deel 2 uit dit tweeluik: Usability: maak van websitebezoek geen dropping.

Tip 3: creëer rust met voldoende witruimte

Een bonte kermis van kleuren, corpsgroottes en lettertypen, een kakofonie van geluid  of teveel beweging in beeld door filmpjes die automatisch afspelen of een lichtkrant met schreeuwerige teksten. Het Frontpage-tijdperk ligt gelukkig ver achter ons. Vergelijk het scannen of lezen van een website eens met een goed gesprek. Ook dan vind je het niet prettig als er veel ruis op de lijn is. Afleiding is dodelijk voor de concentratie van je bezoekers. Creëer dus rust op je webpagina’s met voldoende witruimte.  Zonder toeters en bellen jaag je bezoekers niet weg, maar houd je ze vast.

Tip 4: verhoog je conversie met een call-to-action

Is jouw website een veredeld visitekaartje, een vitrine waarin je je producten en diensten uitstalt of een krachtige leadgenerator? Als je geld wilt verdienen met je website is het de kunst om je bezoekers te verleiden. Met een zogenoemde banaan op elke webpagina vergroot je de kans op conversie aanzienlijk. Een banaan is een opvallend visueel element op je webpagina dat er om schreeuwt om aangeklikt te worden. Bezoekers zijn net als aapjes ongeduldig. Die willen graag een banaan eten. Het liefst zo snel mogelijk. Kies maximaal één banaan per pagina.  Anders weten bezoekers niet meer waar ze moeten klikken.

Tip 5: gebruik prikkelende, informatiedragende links

Denk na over de conversie die je met je website voor ogen hebt. Moeten bezoekers bellen of een mailtje sturen? Is het de bedoeling dat ze een formulier invullen? Kunnen ze een e-book of een bestellijst downloaden? Of verleid je ze om een diapresentatie of filmpje te bekijken? Wat voor conversie je ook wenst: prikkelende, informatiedragende links hebben de voorkeur boven links als ‘klik hier’ of ‘meer informatie’. Bedenk dat links blikvangers zijn. Kies dus voor: ‘download gratis’, ‘bekijk tips’ of ‘bereken je voordeel’.

Tweeluik over usability

Dit artikel is deel 1 in een tweeluik over de usability of gebruiksvriendelijkheid van je website. In deel 2 krijg je opnieuw 5 tips en lees je hoe je relaties en klanten inschakelt om de usability van je website te verhogen. Is jouw website een doolhof voor bezoekers? Vanzelfsprekend ben ik benieuwd naar jouw ervaringen en tips. Schroom niet om die met honderden lezers van dit blog te delen.

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.