Acquisitiebrief meneer? Alleen als hij gloeiend en gloeiend heet is

tip voor warme acquisitiebriefOndernemen heb ik met vallen en opstaan geleerd. Mijn eerste struikelpartij herinner ik me nog goed. Als beginnend tekstschrijver had ik een acquisitiebrief op papier gezet. In 2 etappes stuurde ik deze brief naar 80 reclamebureaus in de regio Tilburg – Eindhoven – Den Bosch. De respons stemde me verdrietig: slechts één bureau liep ervoor warm om een afspraak te maken. Als ik terugkijk, is dat niet zo vreemd: mijn acquisitiebrief was qua vorm en inhoud ijs- en ijskoud. Dat kan beter. Daarom geef ik je graag 10 beproefde tips voor een acquisitiebrief die wel scoort. 

Afwijzing na afwijzing

De eerste dagen hoorde ik de brievenbus regelmatig klepperen. De ene na de andere afwijzing viel op de deurmat. Plusminus vijfentwintig reclamebureaus hadden mijn brief in goede orde ontvangen. Voor een pas afgestudeerde tekstschrijver hadden ze helaas geen plaats. Even twijfelde ik aan mezelf: ik heb toch geen sollicitatiebrief geschreven? Het lukte me niet om de vinger op de zere plek te leggen. Vooral omdat mijn stagebegeleider en leermeester op school het een prima brief vond. En hij kon het weten, want hij was tevens de eigenaar van een goedlopend reclamebureau binnen de muren van Fontys Hogescholen.

Beginnersfouten op papier

Ik belde een ervaren, bevriende tekstschrijver en vroeg wat hij van mijn acquisitiebrief vond. Zijn reactie was leerzamer dan de vakken Copywriting en Schriftelijke Bedrijfscommunicatie die ik op Fontys Hogescholen had gevolgd tijdens mijn studie Nederlands. De copywriter begon hardop te lachen toen hij mijn brief las. “Je hebt een aantal cruciale beginnersfouten gemaakt,” hoor ik hem nog zeggen. “Zonde van al je inspanningen.” Mijn beginnersfouten hoef jij als ondernemer niet te maken. Daarom zet ik ze met liefde en plezier voor je op papier:

  • de acquisitiebrief was niet gepersonaliseerd, maar had “Geachte heer / mevrouw,” als aanhef;
  • de acquisitiebrief was geschreven vanuit mijn eigen perspectief, dus een schoolvoorbeeld van zendergerichte communicatie;
  • de acquisitiebrief brief bevatte geen ‘call to action’, oftewel een niet te missen aanbod.

Acquisitiebrief: hoe warmer, hoe beter

In de afgelopen twintig jaar schreef ik tientallen acquisitiebrieven (of verkoopbrieven). Voor mijn eigen tekstbureau en voor opdrachtgevers. Mijn levensles als tekstschrijver: koude acquisitie op papier werkt niet. Dat is schieten met hagel. Of zoeken naar een speld in een hooiberg. Het is de kunst om een acquisitiebrief ‘warm’ te maken. Hoe warmer, hoe beter. Met een knipoog naar de bekende Jägermeister-reclames zeg ik: ‘Acquisitiebrief meneer? Alleen als hij gloeiend en gloeiend heet is’. Op basis van mijn ervaringen heb ik de G.E.I.S.E.R.-strategie bedacht. Deze techniek draagt de naam van de warmwaterbronnen op het ijskoude IJsland. De afzonderlijke letters staan voor de 6 stappen die je zet als je een acquisitiebrief schrijft. De komende weken behandel ik ze één voor één. Samen hebben ze één gemeenschappelijk doel: een warme ontvangst voor je acquisitiebrief.

10 beproefde tips 

Verstuur je binnenkort zelf een mailing of acquisitiebrief? Pluk dan de vruchten van onderstaande, beproefde tips.

  1. Zorg dat de brief bij de juiste persoon terecht komt (één telefoontje doet wonderen).
  2. Met een 3-trapsmailing en een telefoontje kom je 4 keer onder de aandacht.
  3. Schrijf je brief volgens de AIDA-formule (Aandacht – Interest – Desire – Action).
  4. Schrijf wat (potentiële) klanten willen horen, niet wat jij wilt vertellen.
  5. Breng één aspect van je dienstverlening tegelijk onder de aandacht.
  6. Gebruik maximaal 3 unieke koopargumenten.
  7. Gebruik blikvangers (afbeelding, kopregel, tussenkopjes en Tip of PS) om aandacht te trekken.
  8. Blijf bij de follow-up aan zet (bel voor een afspraak, indruk, demonstratie en meet je respons).
  9. Verstuur maximaal 3 tot 5 unieke mailings per week naar wensklanten (dat zijn tussen 150 en 250 serieuze contacten per jaar).
  10. Een papieren mailing is een opvallende ‘binnenkomer’ in het digitale tijdperk.

Klim je binnenkort zelf in de pen om een acquisitiebrief te schrijven? En heb je nog goede tips die je graag deelt met de lezers van dit blog? Schroom niet om ze als reactie te plaatsen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *