Hoe word je een zwaargewicht in presenteren met Pecha Kucha?

Hoe word je een zwaargewicht in presenteren met Pecha Kucha?Is overtuigend presenteren voor jou een worsteling? Staat het zweet in je handen – of op je rug – als je moet spreken voor publiek? Troost je met de gedachte dat een gezonde spanning noodzakelijk is om te kunnen presteren. Presenteren is leuk, uitdagend en gewoon te leren. Als je maar jezelf durft te zijn en niet in klassieke valkuilen trapt. Tijd om een frisse wind te laten waaien. Tijd om kennis te maken met een presentatievorm die komt overwaaien uit Japan: de Pecha Kucha.

Voorkom valkuilen

Trap je wel eens in een klassieke valkuil? Dan ben je niet de enige. Zelf zie ik vaker slechte presentaties dan goede. Waarom? Teveel sprekers houden een presentatie, omdat hun functie daarom vraagt, terwijl het talent ontbreekt. PowerPoint of Prezi zijn eerder vijanden dan hulpmiddelen. En vaak is de (audiovisuele) voorbereiding belabberd. Graag laat ik je kennismaken met de Pecha Kucha als presentatievorm. In één moeite door snuif je wat Japanse cultuur op. En deze typische cultuur gebruik ik als metafoor voor tips om overtuigend te presenteren. Ga je in 3 etappes mee op reis? Vandaag de eerste etappe met 6 tips. In totaal geef ik je er 18.

Presentatietip 1 – Houd je Pecha Kucha kort: 6.40 minuten

De Pecha Kucha gaat het – ook in Nederland – helemaal maken. Pecha Kucha is een concept om korte, creatieve presentaties te houden. Ideaal voor de presentatie van een product of idee. Het concept is bedacht door twee architecten uit Tokio. Als ondersteuning van je verhaal gebruik je een diapresentatie van precies 20 dia’s. Per dia mag je maximaal 20 seconden vertellen. Op een zakjapanner kun je narekenen dat je presentatie dan 6 minuten en 40 seconden duurt. Deze eisen dwingen je als spreker creatief en to-the-point te zijn. Ook in Nederland worden speciale Pecha Kucha-avonden georganiseerd: 14 deelnemers doen hier aan mee.

Presentatietip 2 – Eerst proeven, voordat je de smaak te pakken krijgt

Ongetwijfeld heb je wel eens Sushi gegeten. Zelf ben ik een groot liefhebber van deze typische hapjes uit Japan. Ze bestaan uit verschillende soorten vis, zeevruchten, groente, ei, zeewier en rijst. Samen bereid in sierlijke hapjes. Sushi is een gerecht dat je moet leren eten. Dat geldt ook voor overtuigend presenteren. Je moet er eerst van proeven, voordat je de smaak te pakken krijgt. Zo is het slim om ‘je verhaal’ te oefenen voor bekenden of voor de spiegel. Vooral je spiegelbeeld geeft eerlijke feedback.

Presentatietip 3 – Maak van een koude douche een warm bad

Japan is een zeer hygiënisch land. Japanners gaan soms wel een paar keer per dag in bad. Op veel plaatsen zijn heetwaterbronnen. Daaromheen is vaak een badhuis gebouwd. Japanners gaan niet onder een koude douche staan. Ze kiezen voor een gemiddelde temperatuur van 40 graden Celsius. Voelt presenteren voor jou als een koude douche? Maak er dan een warm bad van en kies onderwerpen waar je affiniteit mee hebt. Je publiek prikt er snel doorheen als je een onderwerp aansnijdt dat je niks interesseert.

Presentatietip 4 – Neem je publiek direct in de houdgreep

Japan is de bakermat van het Judo. Deze zelfverdedigingssport is ook een Olympische discipline. De in 2010 overleden judoka Anton Geesink geniet in het land van de rijzende zon grote bekendheid. Tijdens de Olympische Spelen van 1964 in Tokio veroverde hij Olympisch goud. In de finale hield hij de Japanse thuisfavoriet Akio Kaminaga in de houdgreep van de eeuw. De finaledag heet sindsdien ‘de dag dat Japan weende’. Start je presentatie niet met je naam en je inhoudsopgave. Neem je publiek direct in de houdgreep met een opvallende blikvanger: een voorwerp, een anekdote, een foto of een gedicht. Pas op met beeld- en geluidsfragmenten. Zeker met filmpjes op YouTube. Als de techniek je in de steek laat, hang je.

Presentatietip 5 – Hengel direct naar de aandacht van publiek

De koi is de nationale vis van Japan. Vooral de kohaku is soms veel geld waard. Vooral als het schubbenpatroon van deze witte koi met rode vlekken overeenkomsten vertoont met de nationale vlag van Japan: een rode, rijzende zon tegen een witte achtergrond. Over blikvangers gesproken: hoe hengel jij naar de aandacht van je publiek? Gooi je een klein spierinkje uit? Of kies je voor een typisch Japanse vis: de koikarper. Doe je gewoon, omdat je zo al gek genoeg doet? Of is het nog niet zo gek om op te vallen. Uit ervaring zeg ik: doe eens gek. Zo heb je gegarandeerd beet.

Presentatietip 6 – Zonder voorbereiding pleeg je harakiri

Harakiri of seppuku is de traditionele vorm van zelfmoord voor de samoerai in Japan. Met een vlijmscherp, lang mes snijden ze hun buik open. Door harakiri te plegen, probeerden samoerai schande en verlies van eer te voorkomen. Volgens Japanse traditie zit de ziel van een persoon in diens onderbuik (hara). Ga je onvoorbereid voor een publiek staan, dan pleeg je ook harakiri. Een grondige voorbereiding is een must. Gebruik als ruggensteun de volgende tip: vermenigvuldig je presentatietijd met een factor 80. Een overtuigende Pecha Kucha kost dan aan voorbereidingstijd zo’n 8 uur voor concept, diapresentatie, tekst en oefenen. Ook dat kun je op een zakjapanner narekenen.

3-luik met presentatietips

Nieuwsgierig? De serie ‘Overtuigend presenteren met een Pecha Kucha’ – met in totaal 18 presentatietips – bestaat uit:

  1. Word een zwaargewicht in presenteren met Pecha Kucha (deel 1)
  2. Pecha Kucha: ben jij als spreker de riksjarijder van je publiek? (deel 2)
  3. Vermaak en informeer als een geisha tijdens je Pecha Kucha (deel 3)

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.