Vermaak en informeer als een geisha tijdens je Pecha Kucha

Als tiener was ik diep onder de indruk van de tv-serie Shogun. Acteur Richard Chamberlain schittert in dit epos. Met zijn charmes laat hij vrouwenharten sneller kloppen. Ook dat van mijn oudere zus Marie-Thérèse. Elke donderdagavond zitten we samen voor de buis. We leven zo mee dat ik haar Tèsésama noem en zij mij Andésan. In deze ludieke bijnamen klinkt door dat ik ondergeschikt ben en haar met respect moet behandelen. Ondanks je autoriteit en je kennis speel je die ondergeschikte rol ook tijdens een presentatie, een Pecha Kucha. Ik leg je graag uit waarom.

Opnieuw 6 presentatietips

Shogun speelt zich af in het land van de rijzende zon. Het feodale Japan vormt het decor van een heftige strijd over liefde, oorlog en uiteindelijk een machtsstrijd over wie er samoerai wordt. Een Shogun is een dictator of alleenheerser. Het valt me regelmatig op dat sprekers zich als een Shogun gedragen. Vreemd, want daarmee verneder je je publiek. Voor mij is dat de omgekeerde wereld. Je publiek is de hoofdpersoon. En die persoon van vlees en bloed moet je met respect behandelen. Tijd voor het laatste deel in het 3-luik over overtuigend presenteren met een Pecha Kucha: opnieuw 6 tips en een kennismaking met de Japanse cultuur. Nieuwsgierig naar de eerste 12 tips? Lees dan ‘Word een zwaargewicht in presenteren met Pecha Kucha’ (deel 1) of ‘Pecha Kucha: ben jij als spreker de riksjarijder van je publiek? (deel 2).

Tip 13 – Droom het verhaal achter je dia’s

Japanners zijn dol op fotograferen. Ze maken altijd en overal kiekjes. Precies zoals het Japanners betaamt. Het liefst maken ze foto’s van toeristische attracties. Vanzelfsprekend met zichzelf op de voorgrond. Ben je ter plaatse, dan is de kans groot dat je de volgende vraag krijgt: “Can you make picture, please?” Gekscherend wordt er wel eens gezegd: “Japanners maken bewust veel foto’s om thuis te bekijken waar ze precies geweest zijn.” Versta jij als spreker de kunst om je verhaal in beelden te vangen? Zo niet, ervaar de verbeeldingskracht van ‘kiekjes’ zelf maar eens. Denk hier niet te licht over. Je moet het verhaal achter elke foto kunnen dromen. Over dromen gesproken? Kun je niet slapen? Stop met schaapjes tellen. Laat je dia’s – inclusief verhaal – één voor één de revue passeren.

Tip 14 – Ondersteun je Pecha Kucha met non-verbale signalen

In tegenstelling tot Nederlanders hebben Japanners een indirecte communicatiestijl. Bij ons gaat de betekenis van de boodschap vooral schuil in het verbale deel. Japanners steken vooral in op non-verbale signalen zoals oogcontact, intonatie, onderbrekingen en gezichtsuitdrukkingen. Tel daarbij op de Japanse schaamtecultuur en de kiem voor miscommunicatie is gelegd. Vanuit een groot eergevoel willen Japanners geen gezichtsverlies leiden. Hoe direct je ook gewend bent om te communiceren: een boodschap komt niet altijd over zoals jij bedoelt.  Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat niet voor een ander. Met non-verbale signalen en een goede tone-of-voice zet je je Pecha Kucha kracht bij. Wil je helemaal zeker van je zaak zijn? Herhaal je boodschap en check met vragen of die goed is overgekomen.

Tip 15 – Verpak de inhoud van je Pecha Kucha opvallend

Japan heeft de naam het land van de cadeautjes te zijn. Het geven en krijgen van cadeautjes is een vast onderdeel van de Japanse cultuur. Bij feestdagen, na de geboorte van kinderen of na vakanties: Japanners grijpen elke gelegenheid aan om elkaar te verrassen met cadeaus of souvenirs. Het is niet kies om cadeautjes uit te pakken, direct na de ontvangst. Daarmee kun je de gever in verlegenheid brengen. Japanners hebben ook het inpakken en versieren van cadeautjes tot kunst verheven: tsutsumi. Als je presenteert, moet jouw presentatie ook een cadeautje zijn voor je publiek. Deze tip kun je letterlijk en figuurlijk nemen. Geef cadeautjes weg in de vorm van tips of inspiratie. Of overhandig aan het einde van je presentie een gimmick. De vorm of structuur van je verhaal is de verpakking. Natuurlijk draait jouw verhaal om de inhoud. Maar zonder opvallende verpakking, voelt een boodschap niet als traktatie aan. Het is wel zaak om vorm en inhoud op elkaar af te stemmen.

Tip 16 – Vermaak en informeer

Het woord geisha roept bij veel westerlingen direct associaties op met prostitutie. Dat is niet terecht Een geisha is vooral een gezelschapsdame. Het is haar werk om (mannelijke) gasten te onderhouden bij feesten, etentjes of andere bijeenkomsten. Daarbij kan ze putten uit een goed gesprek, zang, dans en muziek. Het is ook haar taak om gasten zoveel mogelijk op hun gemak te stellen. Seks speelt soms een rol, maar is eerder bijzaak dan hoofdzaak. Als presentator vertolk je de rol van een soort geisha tijdens je Pecha Kucha. Het is jouw verantwoordelijkheid om de conversatie levendig te houden. Daarnaast dien je het publiek van begin tot einde te vermaken. Met een mooi woord noemen we dat in Nederland infotainment.

Tip 17 – Geef ideeën vleugels

Origami of de kunst van het vouwen heeft z’n oorsprong in het begin van onze jaartelling. Volgens de overlevering is origami overgewaaid van China naar Japan. Sindsdien heeft deze traditionele oosterse vouwkunst een grote vlucht genomen in Japan. De vouwcultuur heeft typische uitingsvormen en voorschriften. Geoefende vouwers zijn in staat om van papier prachtige bloemen of dieren te vouwen. Een aansprekend voorbeeld is de traditionele kraanvogel. De Japanse kraanvogel staat symbool voor een lang, gelukkig leven. Presenteren is net als origami, de Japanse vouwkunst. Het is een beproefde manier om je ideeën vleugels te geven. Natuurlijk heb je overtuigend presenteren niet direct onder de knie. Blijf oefenen, oefenen, oefenen voor het beste resultaat. Heb je last van plankenkoorts: bedenk dan dat presenteren een kwestie van mogen is. Je moet niks als je niet wilt.

Tip 18 – Veel oefenen om een rijzende ster te worden

Japan is natuurlijk het land van de rijzende zon. Kijk maar eens hoe de Japanse nationale vlag deze metafoor symboliseert: een vuurrode cirkel tegen een hagelwitte achtergrond. Ik kan me voorstellen dat jij met je Pecha Kucha ook graag indruk wilt maken. Of met andere woorden: jij wilt ook het stralende middelpunt zijn, als je toehoorders vermaakt, informeert en inspireert. Als je de 18 tips in de praktijk brengt en veel oefent, word je zelf een ander hemellichaam: een rijzende ster. De haarscheurtjes in je presentatie verdwijnen en je zult stralen als nooit tevoren.

3-luik met presentatietips

Nieuwsgierig? Bekijk de presentatietips op de website van Revenew. De serie ‘Overtuigend presenteren met een Pecha Kucha’ – met in totaal 18 presentatietips – bestaat uit:

  1. Word een zwaargewicht in presenteren met Pecha Kucha (deel 1)
  2. Pecha Kucha: ben jij als spreker de riksjarijder van je publiek? (deel 2)
  3. Vermaak en informeer als een geisha tijdens je Pecha Kucha (deel 3)

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.