Direct mail zoals het hoort en scoort

Direct mail is bezig aan een wedergeboorte in het digitale tijdperk. Dat klinkt paradoxaal, maar is het niet. Als copywriter geloof ik heilig in de renaissance van direct mail. Waarom? Dat leg ik je graag even uit. Ga je zelf maar na. Hoe prettig is het om al die ongevraagde mailings in je digitale postvak te krijgen? Hoeveel digitale nieuwsbrieven gaan ongelezen de digitale prullenbak in? Een zorgvuldig samengestelde, papieren mailing is veel krachtiger dan dit vluchtige medium.

Krachtige acquisitietool

Als je de kracht van direct mail 100% benut, heb je een beproefde acquisitietool in handen. Let wel op: het is een kansloze missie als je duizenden mailings naar onbekende prospects stuurt. De kans dat je een speld in een hooiberg vindt, is groter. Richt je tijd, energie en kosten op wensklanten. Verras die met een persoonlijk aanbod. Succes gegarandeerd.

Direct mail versturen? Schakel copywriter in

Verras jij potentiële klanten binnenkort ook met direct mail zoals het hoort en scoort? Graag bedenk ik als copywriter een originele invalshoek voor je DM-campagne.  Vervolgens vertaal ik dit creatieve concept in een verkoopbrief  die verrast  en verleidt. Hierbij  maak ik gebruik van een DM-strategie die ik zelf ontwikkeld heb: de G.E.I.S.E.R.-strategie.

IJskoude acquisitiebrief of warme binnenkomer?

Veel bedrijven gebruiken direct mail als koude-acquisitietool. Zonde van je tijd, geld en energie. Als copywriter voor direct mail maak ik gebruik van de G.E.I.S.E.R.-strategie. Ik brand mijn vingers niet aan ijskoude acquisitie. Mijn creatieve proces doorloopt onderstaande 6 stappen. De beginletters van deze 6 stappen vormen samen het woord G.E.I.S.E.R, genoemd naar de heetwaterbronnen op het ijskoude IJsland.

  • Stap 1: Geven in plaats van nemen (G): verras potentiële klanten in een mailing en geef een cadeautje (gimmick, tips of e-book). > Lees meer.
  • Stap 2: Eerlijkheid duurt het langst (E): vertel een eerlijk verhaal, prospects prikken er doorheen als je liegt of sterk overdrijft. > Lees meer.
  • Stap 3: Inlevingsvermogen als start (I): verdiep je in de behoefte van potentiële klanten en speel daar met een goed aanbod op in. > Lees meer.
  • Stap 4: Simpel schrijven is schrappen (S): zet je verhaal kort en krachtig op papier (less is more). > Lees meer.
  • Stap 5: Eigenheid geeft identiteit (E): laat je persoonlijke stem doorklinken in je verkoopbrief, zo communiceer je onderscheidend. > Lees meer.
  • Stap 6: Responderen is reacties vragen (R): wacht niet af, maar neem zelf het initiatief om te bellen of te mailen. > Lees meer.

Wil je zelf scoren met de G.E.I.S.E.R.-strategie? Vraag dan informatie aan over de workshop ‘Wervende verkoopbrieven schrijven’.

Scoren met direct mail?

Een goede direct-mailcampagne staat of valt met de 5 succesfactoren. Als je deze ingrediënten combineert met de G.E.I.S.E.R.-strategie vergroot je de slagingskans.

  • Een goed adressenbestand is goud waard (tip: personaliseer je boodschap of aanbod)
  • Kies voor een onweerstaanbaar aanbod (tip: maak de call-to-action eenvoudig)
  • Ga een dialoog aan met je lezer (tip: stel vragen)
  • Gebruik de kracht van herhaling in de PS (tip: vervang PS door ’tip’)
  • Test je mailing op kleine doelgroepen (tip: schrijf de NAW-gegevens met de hand op een witte envelop)

Voorbeelden direct mail

Gratis 11 beklijvende tips

Abonneer je op Plakkracht – de digitale nieuwsbrief van Andries tekst, training & advies. En ontvang het inspiratieboekje ‘Gereedschap van de tekstschrijver’ als welkomstcadeau: 10 gereedschappen met plakkracht en 1 uitsmijter.

Andries tekst, training & advies verstuurt nieuwsbrieven via MailPoet. Als je je aanmeldt, ga je ook akkoord met de privacy en algemene voorwaarden van Mailpoet.