Als je geeft, smaken jouw acquisitiebrieven naar meer

Acquisitiebrieven smaken naar meerTien jaar geleden raakte ik tijdens een rondreis verkocht aan Marokko. Nog steeds ontvang ik sms’jes van onze gids. Of Omar of the dessert zoals hij zichzelf noemde. Omar wachtte ons op in Merzouga, aan de rand van de Sahara. We betaalden alleen voor een rondrit op een kameel en een overnachting (met diner) in de woestijn. Twee weken toerde hij met ons door het zuidelijk deel van het land. Hij loodste ons door de Midden-Atlas, hij manoeuvreerde handig langs kloven (gorges) en hij bracht ons in contact met vrienden en familieleden. Overal gingen deuren open en wachtte ons een warm, gastvrij onthaal. Van opdringerige tapijtverkopers hadden we geen last. Na het afscheid van Omar kon ik maar één conclusie trekken: het is veel leuker om te geven dan te nemen. Zeker op onverwachte momenten. Bijvoorbeeld als je acquisitiebrieven verstuurt. 

Eerst geven, dan nemen

In mijn vorige blogartikel ‘Acquisitiebrief meneer? Alleen als hij gloeiend en gloeiend heet is’ introduceerde ik een beproefde strategie om acquisitiebrieven of verkoopbrieven te schrijven. Deze zelfbedachte G.E.I.S.E.R.-strategie heb ik genoemd naar de heetwaterbronnen in het ijskoude IJsland.  In 6 stappen maak je koude acquisitie op papier van lauw tot warm. De naam van elke stap begint met één van de letters van het woord G.E.I.S.E.R. In deze eerste aflevering behandel ik de G van ‘Geven in plaats van nemen’. Deze voorwaarde is niet alleen van toepassing op acquisitie. Ook bij netwerken is het beter om eerst te geven en dan pas te nemen.

Cadeautjes beklijven

Als klein jochie ben ik opgegroeid in een echte cadeautjescultuur. En nog steeds vind ik het leuk om cadeautjes te geven en te krijgen. Niet alleen op verjaardagen of met Sinterklaas en Kerstmis. Maar ook op Valentijnsdag, Vaderdag en Moederdag. Ook in het bedrijfsleven geven we elkaar graag cadeautjes. Denk aan relatiegeschenken of kerstpakketten.  Al deze cadeaus stemmen overeen met ons verwachtingspatroon. Ik ben ervan overtuigd dat de kleefkracht groter is als je op onverwachte momenten een cadeau geeft. Mijn leermeesteres hierin is Najete M’Bata van Voir & Savoir. Zij geeft potentiële opdrachtgevers bij een eerste afspraak een doos Belgische bonbons of een bosje bloemen cadeau. Voor Najete is zo’n traktatie de normaalste zaak van de wereld: ‘Als je waarde hecht aan een relatie, is het leuk om hem of haar te verrassen’.

Waarde hechten aan relaties: 3 voorbeelden

Met GEVEN laat je zien dat je waarde hecht aan een relatie. Je vindt het de moeite waard om tijd en energie te steken in de opbouw ervan. Dat kan op allerlei manieren. Graag zet ik er 3 op een rij:

  • Maak een afspraak met een bestaande of nieuwe klant en trakteer hem of haar op een kop koffie of een lunch buiten de deur. Samen eten of koffie drinken geeft je de tijd om kennis te maken, behoefte te peilen of ideeën uit te wisselen.
  • Trakteer een vaste of nieuwe klant op een doos bonbons, een bos bloemen, een fles wijn (om op de samenwerking te toasten) of een ander cadeau dat past bij jullie samenwerking. Zelf denk ik aan een plakbandhouder die ‘Schrijven om te beklijven’ illustreert.
  • Maak je acquisitiebrief of verkoopbrief onweerstaanbaar met een origineel cadeautje met kleefkracht. Ontwerpbureau Orange Design uit Asten verraste bouwbedrijven en projectontwikkelaars met een scrabblespel van chocolade. De begeleidende acquisitiebrief en de scrabble-letters waren van toepassing op de branche.

Welk cadeautje geef jij?

Versta jij de kunst om je acquisitiebrieven net zo hartverwarmend te maken als mijn vakantie in Marokko? Smaken jouw verkoopbrieven net als de bonbons van Najete naar meer? Heb je ideeën voor een beklijvend cadeautje dat je meestuurt met een mailing? Ik ben heel benieuwd naar jouw ideeën en ervaringen. Schroom niet om die te delen met de lezers van dit blog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *