Acquisitiebrief schrijven: hoe warmer, hoe beter

Acquisitiebrief schrijven: hoe warmer hoe beter Ondernemen leerde ik met vallen en opstaan. Tekstschrijven ook. Mijn eerste struikelpartij vergeet ik nooit meer. Als beginnend tekstschrijver in Tilburg had ik mijn eerste acquisitiebrief op papier gezet. Ik stuurde deze mailing als een tweetrapsraket naar 80 reclamebureaus in de regio Tilburg – Eindhoven – Den Bosch. De respons […]

Freelance tekstschrijver inschakelen? 10 redenen om dit WEL te doen

Freelance tekstschrijver inschakelen? 10 redenen om dit WEL te doen Als freelance tekstschrijver ben ik gewend om voor zeer gevarieerde opdrachten in de pen te klimmen. Vaak krijg ik een schouderklopje voor de beklijvende teksten die ik schrijf. Een enkele keer druipt de ontevredenheid van het gezicht van mijn opdrachtgever af. Een tekstklus herinner ik me als […]

Vergroot usability website met 10 handige tips

Vergroot usability website met 10 handige tips Ronddolen in een doolhof: het blijft een leuk tijdverdrijf. Zeker als mijn kinderen vooroplopen. Links, rechts, nog een keer links. Steeds weer slaan ze een paadje in. Totdat het weggetje doodloopt. Teleurgesteld komen ze tevoorschijn. Terwijl ik hun stappen volg, denk ik aan al die doolhoven op internet. […]

Teksten scannen: waar laat jij je oog op vallen?

Teksten scannen: waar laat jij je oog op vallen? Als jongetje van 9 jaar sta ik bovenop de vuurtoren in Westkapelle. Tijdens de vakanties naar Zoutelande waren mijn vaders verrekijker en ik onafscheidelijk. Vanuit de duinen of vanaf een vuurtoren heeft Walcheren prachtige vergezichten. De verrekijker heeft als metafoor diverse betekenissen die ik als copywriter […]

Schrijven in spreektaal: gemakkelijker gezegd dan geschreven

Schrijven in spreektaal: gemakkelijker gezegd dan geschreven Schrijf alsof je een gesprek voert. Een betere schrijftip heb ik niet voor je. Het maakt niet uit of je via een brief communiceert. Of via een blog of webpagina op het beeldscherm. Ga een dialoog aan in gewone-mensentaal. En voorkom een monoloog in wollige taal of een […]

Wees geloofwaardig, vertel authentieke verhalen

Wees geloofwaardig, vertel authentieke verhalen De reclamewereld krijgt vaak het verwijt dat marketeers, ontwerpers en copywriters gebakken lucht verkopen. Dat klopt. Met schade en schande ben ik er zelf ook achter gekomen. Tijdens mijn opleiding Nederlands doceert mijn leermeester over de kunst van het verleiden. Bij het vak Copywriting & Reclame vertelt hij hartstochtelijk hoe […]

Het verhaal van de dwaas en de pissige buurvrouw

Het verhaal van de dwaas en de pissige buurvrouw Als jochie van 10 jaar oud schreef ik met stoepkrijt ‘PIS’ op de stoep. Precies voor het raam van de overbuurvrouw. Ik had net ruzie gehad met haar zoontje. In hoofdletters kalkte ik ‘een heel lelijk woord’ op straat. Zo uit ik als tekstschrijver avant la lettre […]

Storytelling gaat om mensen van vlees en bloed

Storytelling gaat om mensen van vlees en bloed Tweede Kerstdag 2013. Een dag om nooit te vergeten. Het lukt mijn zoontje Julian voor de eerste keer om zonder zijwieltjes te fietsen. Na weken van tegenslagen en frustraties overwint hij zijn angst om te vallen. Hij valt twee keer, richt zich op, blijft het proberen en […]

Spelling? Deel op social media geen corrigerende tikken uit

Deel jij bij spelfouten corrigerende tikken uit? Geniet jij van spelfouten corrigeren op sociale media? Sommige zelfbenoemde taalvirtuozen wel. En ze kunnen het niet laten om je te wijzen op de fouten die je maakt. Liefst in het openbaar. En ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Ik word er een beetje moe van. Enkele […]

Deze jeukwoorden zorgen voor ergernis

Pas op, deze jeukwoorden zorgen gegarandeerd voor ergernis Als tekstschrijver ben ik een groot fan van de NRC-columniste Japke-d. Bouma. Geweldig zoals zij het onnodige gebruik van jeukwoorden en kantoorjargon aan de kaak stelt. Ik geniet enorm van de cynische ondertoon in haar columns. Ze legt haarfijn bloot waarom het niet nodig is om interessant […]