Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven

Bloggen is boeien, begrijpen & beklijvenAfvallen en een betere conditie prijken hoog op het lijstje van mijn goede voornemens. Veel pogingen zijn gedoemd om te mislukken, omdat de echte wilskracht tot verandering ontbreekt. Toch blijf ik stug volhouden: ik leg in mijn oefeningen en krachttraining de nadruk op een platte bui, strakke billen en gespierde bovenbenen. Vrouwen kennen deze 3-dubbele aanpak ook wel als de BBB-training. Geloof me of niet: de 3 B’s zijn ook ideaal als je de conditie en zeggingskracht van je blogs wilt verbeteren. Of als je met bloggen wilt starten. Hoe dat werkt? Ontspan, ga er lekker voor zitten: ik leg het je graag uit.

Hink-stap-sprong voor bloggen

Als liefhebber van de kracht van 3 mijmerde ik enkele maanden geleden over de 3 B’s van Buik, Bovenbenen en Billen. Kan ik deze metafoor toepassen op de zeggingskracht van blogs of nieuwsbrieven, vroeg ik me af? Deze mijmering resulteerde in de volgende hink-stap-sprong:  Boeien – Begrijpen – Beklijven.  Waarom een hink-stap-sprong? Het antwoord is even simpel als logisch. De Amerikaan Mike Powell sprong in 1991 een wereldrecord met 8,95 meter. De Brit Jonathan hinkte, stapte en sprong naar bijna de dubbele afstand: 18,29 meter. Dit effect kun je ook bereiken met commerciële teksten, zoals blogs of digitale nieuwsbrieven. Richt je pijlen of vulpen niet alleen op ‘aandacht trekken’, ‘begrijpelijk taalgebruik’ en ‘kleefkracht’ alleen. Het is de combinatie die doeltreffend is. Klim in de pen en gebruik de BBB-strategie ‘Boeien – Begrijpen – Beklijven’ voor je blogs of e-mailing.

Stap 1: Boeien

Gemiddeld krijgen mensen – en dus ook ondernemers – duizenden prikkels per dag te verwerken. Dankzij social media als Facebook, Twitter en LinkedIn en YouTube mag je dit aantal gerust verdubbelen. We moeten oppassen dat we niet ‘overprikkeld’ raken door een spervuur aan informatie via mails, commercials, tweets en berichten.  Zonder goede blikvanger sneeuwt je blog onder. Jouw tekst moet direct opvallen en boeien. Anders word je niet gelezen. En dat is toch vaak de bedoeling van je blog: uitnodigen om te lezen en verder te lezen.  Met de volgende tips trek je de aandacht en blijf je die ook vasthouden:

  • Kies voor opvallende afbeelding als blikvanger
  • Prikkel met uitdagende kopregel de nieuwsgierigheid
  • Zorg voor een intrigerende opening die herkenning of associatie oproept
  • Laat je lezer makkelijker scannen en samenvatten door het gebruik van tussenkopjes
  • Serveer kort en krachtige alinea’s als hapklare, gemakkelijk te verteren brokken
  • Een intrigerende opening prikkelt de nieuwsgierigheid

Stap 2: Begrijpen

Veel blogs vormen op het beeldscherm een ontoegankelijke brij van woorden, zinnen en leestekens. Teksten zijn ‘wollig’ geschreven: veel geblaat en weinig wol. Of ze zijn langdradig: veel praten en weinig zeggen.  Slecht geschreven teksten ‘vertragen’ de leesbaarheid met 25 procent.  Je verdwaalt als lezer op het beeldscherm. Of je struikelt over moeilijke woorden of  gekunstelde  zinsconstructies. Als lezer kun je bij zo’n tekst maar één conclusie trekken: STOP! Met een paar kleine, cosmetische ingrepen wordt een tekst al snel veel begrijpelijker:

  • Geef ritme aan een tekst door variatie in zinslengte (lange zinnen, korte zinnen en zinnen van 1 of 2 woorden)
  • Schrijf in spreektaal, dat leest prettiger dan informeel taalgebruik
  • Gebruik werkwoorden die echt ‘werken’ (bijv. voetballen i.p.v. bewegen of computers aansluiten i.p.v. implementeren)
  • Schrijf actief (beperk dus de lijdende vorm)
  • Gebruik beelden (metaforen) en voorbeelden om je verhaal te visualiseren

Stap 3: Beklijven

Wil je dat relaties of potentiële klanten jouw teksten niet lezen? Schrijf dan alleen  dagboeknotities of kies voor een poëziealbum met een slotje erop. Commerciële teksten hebben een duidelijk doel. Via een digitale nieuwsbrief wil je bijvoorbeeld meer bezoekers op je website trekken. En met een blogartikel probeer je autoriteit op te bouwen. Het aantal ‘Retweets’ (op Twitter) en ‘Likes’  (op Facebook) is dan een belangrijk criterium. Schrijven om te beklijven is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Enkele jaren geleden las ik de Nederlandse vertaling van ‘Made to Stick’: ‘De Plakfactor’ van Dan Heath. In 6 tips geeft het boek antwoord op de vraag ‘waarom sommige ideeën aanslaan en andere niet’. Het S.U.C.C.E.S van ideeën staat of valt met een gestructureerde aanpak.  Gebruik ze alle 6 voor een resultaat met kleefkracht:

  • Simple = de kracht van eenvoud.
  • Unexpected = het onverwachte als blikvanger.
  • Concrete = de overtuigingskracht van het tastbare.
  • Credible = geloofwaardigheid als ijkpunt.
  • Emotion = emotie als motor voor interactie.
  • Storytelling = de kleefkracht van een goed verhaal.

Diapresentatie downloaden

Nieuwsgierig naar de bijbehorende diapresentatie van de introductie over de BBB-training?  Ga dan razendsnel naar Slideshare voor de dia’s van Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven. Zelf aan de slag? Vraag dan informatie aan over de incompany  workshop bloggen. Graag leer ik je in 2 sessies te bloggen als een professional.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *