Verleidelijke teksten schrijven? Ga als copywriter vreemd

copywriting en de kracht van kruisbestuiving Als kind zat ik aan de beeldbuis gekluisterd als de ‘Film van ome Willem’ op tv was. Geweldig zoals ome Willem, Teun, Toon, August en de geitenbreiers het enthousiasme van de kinderen in de studio aanwakkerden. Geen enkel thema bleef onbesproken. Hulde voor de scenarioschrijvers van dit bekroonde kinderprogramma. Het samenspel tussen toneel, film, mime, muziek en poppentheater was geniaal. In het eindlied ‘deze vuist op deze vuist’ bereikte de kruisbestuiving haar hoogtepunt. Aan dit bekende liedje denk ik regelmatig als ik als copywriter ‘vreemdga’ met andere disciplines, zoals personal branding, storytelling, creatief denken, content marketing en SEO. Deze omarming heeft slechts één doel voor ogen: vergroten van de online vindbaarheid, herkenbaarheid en zichtbaarheid. Van mezelf. En van mijn klanten. Wil jij verleidelijke teksten schrijven? Maak dan een vuist en flirt met een copywriter.

Deze vuist op deze vuist

De kracht van copywriting staat niet op zichzelf. Dankzij de kruisbestuiving met andere disciplines slaag ik erin om verleidelijke teksten met zeggingskracht op papier te zetten. Als copywriter ga ik op een vergelijkbare manier te werk als Ome Willem, Teun, Toon en August. Ik plaats de disciplines personal branding, storytelling, creatief denken, content marketing en SEO ‘vuist voor vuist’ op elkaar en klim zo naar boven. Net zolang, totdat ik het gewenste eindresultaat heb bereikt.

Verdieping én verrijking

Het spreekt voor zich dat ik me de afgelopen jaren in deze disciplines verdiept heb. Ik heb handboeken en e-books gelezen, workshops gevolgd en eindeloos geoefend: voor mezelf en voor klanten. Deze inhoudelijke verdieping zorgde voor een verrijking van mijn expertise en een uitbreiding van mijn werkzaamheden als copywriter. Kortom: als je me inschakelt, ben ik veel meer dan een tekstschrijver of taalpurist alleen. Voor een aansprekende, beklijvende boodschap is bovenstaande kruisbestuiving cruciaal. Voor de duidelijkheid zet ik de 5 disciplines van verleidelijke teksten schrijven op een rij, inclusief een korte uitleg.

Stap 1: Zet jezelf op de kaart met personal branding

Voor een herkenbare offline of online boodschap is het cruciaal dat je antwoord geeft op de volgende vragen: wie ben je, wat doe jij en waarom doe je het? Als je deze vragen probeert te beantwoorden, ben je bezig met de discipline personal branding. Deze eerste stap start met een kritische blik in de spiegel. Als je boven het maaiveld wilt uitkomen, helpt een dertien-in-een-dozijn-aanpak niet. Kies voor een persoonlijke, onderscheidende invalshoek en combineer die met een communicatiestijl die bij je past. Uiteraard is het goed om je fantasie te gebruiken, maar voorkom overdrijvingen. Potentiële klanten prikken er gemakkelijk doorheen als je te veel uit je duim zuigt. Draag je boodschap consistent en consequent uit. Vertel bij bijeenkomsten dezelfde boodschap als op je website. Roep vooral positieve beelden en associaties op. Zo kom je veel geloofwaardiger over, je laat zien wie je bent, waar je voor staat en wat je voor anderen kunt betekenen.

Stap 2: Maak met creatief denken een vertaalslag in beelden en voorbeelden

Hoe bedenk je als ondernemer verfrissende ideeën en originele invalshoeken voor een blog, landingspagina, social media update, pitch of presentatie? Waar haal je de broodnodige inspiratie vandaan en hoe geef je je creativiteit een positieve impuls? Als mensen zijn we gewoontedieren pur sang. Onze hersenen zijn ingesteld op het herkennen en denken in patronen. De kracht van creatief denken schuilt in het doorbreken van deze patronen. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het kost bloed, zweet en tranen om deze vaardigheid te trainen en onder de knie te krijgen. Volwassen mensen denken bij een stoel bijvoorbeeld in eerste instantie aan zitten. Het verwonderen zijn we verleerd.  Kinderen verwonderen zich van nature: ze maken van een stoel een klimrekje, een hut of een goaltje. Voor creatief denken is kinderlijke verwondering een onuitputtelijke inspiratiebron. Probeer dus door de ogen van een kind naar de wereld te kijken, gebruik brainstormtechnieken om anders te kijken en de ideeën liggen voor het oprapen.

Stap 3: Plaats met content marketing waardevolle content

Heb jij in het digitale tijdperk de afslag ‘Content marketing’ al genomen? Als je deze route uitstippelt, ga je waardevolle content delen om klanten te binden. Deel deze content bijvoorbeeld via je website, je blog of sociale media. Doorslaggevend voor de slagingskans van content marketing is de drie-eenheid juiste content, kanalen en tijdstippen. Je deelt dus content via de kanalen waarop je wensklanten actief zijn. Met de content die je deelt, breng je communicatie en interactie op gang. Om een relatie op te bouwen en bezoekers vast te houden, vereist content marketing een strategische aanpak. Daarnaast is het verstandig om je contentstrategie vorm en inhoud te geven met een contentkalender.

Stap 4: Zorg met storytelling voor inzicht, draagvlak en verbinding

Het delen van waardevolle content heeft veel meer om het lijf dan een opsomming van weetjes, tips of stappenplannen alleen. Deze componenten kunnen een rol spelen als je de conversie een impuls wilt geven. Gebruik de kracht van storytelling om prospects en klanten te verleiden, te informeren en tot actie aan te zetten.  Sinds mensenheugenis vertellen mensen elkaar graag verhalen. Verhalen emotioneren en zorgen voor inzicht, draagvlak en verbinding. Als je een verhaal begint te vertellen, zitten mensen automatisch in de luistermodus. Ons reptielenbrein is hierop ingesteld. De verbeeldingskracht van verhalen is immens. Ze zijn veel gemakkelijker te onthouden dan feiten, cijfers of unique selling points. Vertel in je online en offline communicatie dus vooral persoonlijke verhalen. Durf je daarbij kwetsbaar op te stellen. Illustreer hoe je met vallen en opstaan je doel hebt bereikt. Deze worsteling is kenmerkend voor storytelling. Zo help je met inzichten (potentiële) klanten vooruit?

Stap 5: Zorg met SEO dat je online vindbaar en zichtbaar bent

Voor mij als copywriter zijn SEO en content marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden. In het online landschap waarin Google als een autoritaire grootvorst regeert, geldt een duidelijke stelregel: ben je niet vindbaar, dan besta je online niet. Ook marketing heeft een gedaanteverandering ondergaan. Prospects en nieuwe klanten nemen het heft steeds meer zelf in handen. Ze oriënteren zich online op een nieuwe aankoop of dienst. Google speelt bij deze oriëntatie een grote rol. Prospects en nieuwe klanten stellen na deze oriëntatieronde een shortlist van 3 bedrijven samen. Deze selectie komt overeenkomt met hun zoekvraag. Het succes van content marketing staat of valt dus met vindbaarheid. Optimaliseer je webpagina’s, landingspagina’s en blogs dus voor zoekmachines. Met SEO vergroot je de kans dat (potentiële) klanten je kunnen vinden als ze op zoek zijn naar jou.

Verleidelijke teksten schrijven?

Lukt het niet om op de voorgrond te treden met een onderscheidend, persoonlijk verhaal? Slaag je er niet in om vanuit andere invalshoeken naar de omringende wereld te kijken? Ontbreekt de tijd, prioriteit en inspiratie om waardevolle content voor je wensklanten te creëren? Vind je het lastig om je kwetsbaar op te stellen met een persoonlijk verhaal? Of ontbreken de kennis en vaardigheden om je content te optimaliseren voor een zoekmachine als Google? Maak dan een stevige vuist en zet die bovenop de vuist van Andries tekst, training & advies. Vuist op vuist gaan we samen aan de slag met personal branding, creatief denken, content marketing, storytelling en SEO. Daarbij hebben we een duidelijk doel voor ogen: vergroten van je online vindbaarheid, herkenbaarheid en zichtbaarheid. Klinkt deze kruisbestuiving van disciplines je verleidelijk in de oren? Vul het contactformulier in of bel (06) 53 22 60 82 om een afspraak te maken.

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.