Haal direct mail uit het verdomhoekje: succes gegarandeerd

Haal direct mail uit het verdomhoekjeEen succesvolle verkoopbrief staat of valt met een goed concept. Als onderdeel van direct mail zijn veel verkoopbrieven verworden tot eendagsvliegen. Potentiële klanten beoordelen de envelop en gooien de mailing onder het mom van ‘reclame’ in de papierbak. Dat is niet vreemd. Veel bedrijven en consumenten hebben een hekel aan reclame-uitingen. Andries tekst, training & advies verstaat de kunst om een verkoopbrief uit dit verdomhoekje te halen. Daarvoor gebruik ik de beproefde hink-stop-sprong ‘kaart – brief – reminder’. Als je een mailing in kleine oplages naar wensklanten stuurt, werkt deze 3-deling als een tierelier. Graag verklap ik je het geheim van de smid.

Schieten met hagel

Regelmatig krijg ik van klanten te horen dat ze liever geen mailingen per post versturen. De reacties kun je samenvatten met ‘kansloze missie’. Direct mail is tijdrovend om te maken, kost een vermogen aan postzegels en wordt vaak ongeopend in de papierbak gegooid. Laat ik een misverstand uit de wereld helpen: de reclamepost van postorderbedrijven, nationale loterijen, providers of energieleveranciers heb ik niet voor ogen bij mijn oplossing voor direct mail. Voor MKB-ondernemers werken deze grootschalige mailingen niet. Het is schieten met hagel en hopen dat er een voltreffer tussen zit. Bijkomend probleem: hoe ga je honderden of duizenden mailings nabellen, zonder de hulp van een groot telemarketingbureau? Voor mij is dat pas een kansloze missie.

Drukte in je mailbox

De verkoopbrief of direct mail heeft het zwaar te verduren in het digitale tijdperk. Werp maar eens blik op je digitale postvakje. Op hoeveel digitale nieuwsbrieven ben je geabonneerd? En hoeveel van die e-mailings gooi je direct in het digitale prullenbakje, omdat de tijd ontbreekt om ze te lezen? Bij de introductie van de AVG-wetgeving op 25 mei 2018 heb ik me uitgeschreven voor alle digitale nieuwsbrieven die ik ontving. Vervolgens heb ik me opnieuw geabonneerd op de nieuwsbrieven die ik per se wil lezen. Ik kan je verzekeren: dat ruimt lekker op. Het is een stuk rustiger geworden in mijn mailbox.

Direct mail aan wensklanten

De nalatenschap van de beroemde voetballer Johan Cruyff bevat een aantal fraaie tegeltjeswijsheden. Zijn beroemdste uitspraak is: ‘Elk nadeel heeft zijn voordeel’. Als tekstschrijver probeer ik deze wijsheid regelmatig in de praktijk toe te passen. Zo ben ik erin geslaagd om de dalende populariteit van de verkoopbrief of direct mail om te zetten in een succesvolle marketingtool. Als je de kracht van de verkoopbrief goed inzet, heb je een onderscheidend communicatiemiddel in handen. Ik adviseer klanten om geen honderden of duizenden mailings naar onbekende prospects te sturen. Veel beter is het om je pijlen te richten op wensklanten, je te verdiepen in hun pijnpunten en die pijn bloot te leggen in een persoonlijke boodschap. Succes gegarandeerd.

Maak koude acquisitie warm op papier

Koude acquisitie op papier is zo’n voorbeeld van schieten met hagel. Om acquisitie ‘warm’ te maken, heb ik voor verkoopbrieven en direct mails de G.E.I.S.E.R.-strategie bedacht. Dit stappenplan is genoemd naar de beroemde heetwaterbronnen op het ijskoude IJsland. De beginletters staan voor de volgende stappen:

  • Geven in plaats van nemen: geef potentiële klanten een cadeautje (gimmick, tips of e-book)
  • Eerlijkheid duurt het langst: vertel een eerlijk verhaal
  • Inlevingsvermogen als start: verdiep je in de behoefte/pijnpunten en speel daarop in
  • Simpel schrijven is schrappen: zet je verhaal kort en krachtig op papier
  • Eigenheid geeft identiteit: communiceer je onderscheidende karakter en oplossing
  • Responderen is reacties vragen: neem zelf het initiatief om te bellen of te mailen

Beproefde hink-stap-sprong: kaart – brief – reminder

Pas je de G.E.I.S.E.R.-strategie toe op een direct mail, dan bestaat die uit de volgende onderdelen:

  • Stap 1: kaart zonder afzender in handgeschreven, witte envelop: 100% garantie dat ontvanger de envelop opent én nieuwsgierig is naar het vervolg
  • Stap 2: gepersonaliseerde brief in handgeschreven, witte envelop die inhaakt op concept kaart en oplossing aandraagt voor ‘pijnpunt’ klant
  • Stap 3: reminder per mail of telefoon. Informeer of potentiële klant afspraak wil maken

Bekijk voorbeelden van deze hink-stap-sprong.

Afspraak maken voor direct mail volgens G.E.I.S.E.R.-strategie?

Ben je van plan om binnenkort een verkoopbrief of direct mail te versturen? Graag bedenk ik een originele invalshoek voor de mailingkaart en de verkoopbrief. Na goedkeuring van dit concept laat ik een designer uit mijn netwerk een definitieve versie ontwerpen. Zelf zet ik de bijbehorende tekst op papier. Interesse? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken

Als tekstschrijvercopywriterstoryteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.